Urbefolkningen Maori og Bungy jump...

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Taupo
February 6th 2008
Published: February 16th 2008

Doeden er naer=)Doeden er naer=)Doeden er naer=)

Staar paa kanten og gjoer oss klar til hoppet!!
I dag tidlig var det fellesfrokost som vanlig fra 08. - 08.30 foer vi skulle samles utenfor motellet! Som siste besoek i Rotorua skulle vi besoeke Maori'ene, urbefolkningen paa New Zealand.

Maoriene emigrerte fra det oestlige Polynesia til New Zealand. Naar de ankom New Zealand er noe usikkert, men det regnes med at det var en gang mellom aar 500 og aar 1300. I dag finnes det om lag 400 000 maorier, men bare et faatall av dem lever slik de opprinnelig gjorde. Hovedreligionene er maorisk religion og kristendom.

I 1840 skrev flere stammehøvdinger under paa en avtale kalt «Treaty of waitangi». Denne avtalen gikk ut paa at New Zealand skulle bli en engelsk koloni saa lenge alle maoriene ble beskyttet av engelsk lov.
Avtalen i 1840 ble underskrevet 6.februar, og vi skulle naa til befolkningen i Rotorua og feire dette!!

Den ekle lukten av svovel ble sterker og sterker jo naermere vi kom Whakarewarewa hvor maoriene holder til. Det som er litt morsomt er at wh uttales f i New Zealand (dere kan proeve selv=). De har ogsaa en by som heter Whakawhaka=)

I byen det flere varme kilder som Takeke, og Tikitere. Maoriene i Rotorua bor ogsaa ved siden av New Zealands eneste gjenværende geysir, Waimangu geysiren. Disse varme kildene er det bygget gjerder rundt, siden de har overflate temperatur paa ca. 145 grader. Forskere har funnet ut at temperaturen stigere jo dypere man gaar, og kildene er bunnloese. Disse bruker de bl.a. til aa koke mat i. Brokkoli tar 1 min, vanlige groennsaker ca.30 sek og frossen kylling 1 time. Alle barna i byen maa ta koketimer foer de faar lov aa naerme seg disse kildene.

Innbyggerne har ogsaa svaert lave stroemutgifter siden de lager all mat, og tapper ut vann til store kar som de bader i. Badene blir vasket 2 ganger daglig, og innbyggerne har morgenbad og kveldsbad. Virket utrolig deilig. Steamen fra badene er ogsaa svaert bra for huden, saa en tur til hudsalongen for disse folka er helt unoedvendig!

Vi hadde litt tid til overs foer forestillingen skulle begynne og ruslet rundt i suvenirbutikkene. Vi kom i snakk med en jente som fra landsbyen. Hun fortalte at lillesoesteren paa 8 aar var ufrivillig paameldt av bestemoren til forestillingen, og hadde faatt vite den dagen at hun skulle opptre!! Saa naar dere ser bildene, kan dere tydelig se en ikke veldig happy jente foran paa scenen😉

Etter forestillingen gikk turen videre til Taupo. Vi gjorde et lite stopp paa veien ved en av New Zealands mest spektaulaere naturopplevelser (sto i hvertfall det paa skiltet=)), Huka Falls. Veldig flott der!

Turen gikk saa videre til Taupo, hvor en del av gruppa hadde meldt seg paa Bungy hopping. Hoppet skulle forega i den nydelig vulkanske elva Waikato River, og er regnet som et av verdens nydeligste steder aa hoppe. Foerste vi sa begge to var - aldri i livet om vi skal hoppe ned her. Det virket sykt langt ned, og det 47 meterne virket uoverkommelig. Tenk dere 10 meteren i bassenget nesten ganget med 5!!!! Men timene gikk og veldig mange hoppet (uten aa do=)), og Hege ble mer og mer giret. Stine var mer tvilende, ettersom hun var sikker paa at hun skulle frike ut paa kanten av stupet. Men Heges overtalelse var svaert overbevisende og vi bestemte oss til slutt for aa hoppe tandem. Vi meldte oss paa og fikk vite at vi maatte vente over en time for aa faa hoppe! Snakk om aa gi oss god tid til aa tenke over hva vi skulle😊

3 dobesoek senere var vi klare! Fikk paa oss utstyret og ble forklart hvordan vi skulle holde hverandre under fallet. Stine var svaert noye med aa sjekke at de dobbelsikret karbinene (dere kan se det naar videoen blir lagt ut=)). Saa bar det utfor... helt ubeskrivelig folelse. Vi hylte som to stukne griser..hehe, men det gav et utrolig kick. Det var ogsaa kult aa faa dvd og bilder etterpaa som et flott minne vi kan skryta av til dere der hjemme😉 (skulle gjerne lagt ut filmen, men de stoetter ikke filen...grr)

Crewet kjorte oss saa til stedet vi skulle bo og vi spiste fellesmiddag med gruppa. Etterpaa reiste vi ut til en av de varme kildene og badet!! Vannet var kjempevarmt, saa vi laa i omraadet der elva renner ut i vannet! Huden ble kjempemyk og deilig. Eneste aberet var den ekle svovellukta!

hoyt!!hoyt!!
hoyt!!

utsikten fra bungyplataaet
nervoese venterenervoese ventere
nervoese ventere

Aaste og oss=) (Stine is back in the 90's;))
DSCF0704DSCF0704
DSCF0704

baaten som plukker opp de som har hoppet!
maoribyenmaoribyen
maoribyen

Proev dere paa aa uttale byens egentlige navn;)
ByportenByporten
Byporten

navene nede paa de svarte feltene er falte maori soldater fra 1. og 2. verdenskrig!
stinkystinky
stinky

damp fra de varme kildene
Guiden vaar!Guiden vaar!
Guiden vaar!

Lunsjen vaar ligger og godgjoer seg=)
KokekarKokekar
Kokekar

ca 150 grader...
kamp trening=)kamp trening=)
kamp trening=)

en lokal maori viser paa brodie hvordan de sloss i kamp med ulike vaapen.

17th February 2008

Så kult at dere hoppa, jeg er dødsmisunnelig!!! Gleder meg til å se video!! Nå er vel dere på vei til Sydney. Trenger vel ikke spørre om dere storkoser dere. Gleder meg til å lese videre, dere skriver veldig bra og nå er det begynnt å komme bilder også, I like:):P Kos dere videre, vi snakkes. Stor klem
9th March 2008

Hopp i det!
WOW! Læng sea e har vørre innpå, men SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ KUUUULT att dåkk hoppa!!! Går å drømme om akkurat d, men har itj blitt no av enda... Men! e har hoppa 30 meter i fritt fall e da! I danmark... Fra Sky Tower. D va kult d! Hoppe utfor uten strikk, å lande i ett stort nætt!

Tot: 0.103s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.0537s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb