Frituurtje spelen.

Poland's flag
Europe » Poland » Masovia » Warsaw
January 6th 2008
Published: January 6th 2008

Jeetje. Ik had jullie beloofd dat ik vandaag over Jasmijns bezoek zou vertellen. Maar...

Gisterenavond werd ik uit mijn zeteltje en mijn overdreven rustige stemming gesleurd door Jule die zei dat er in het paleis van cultuur en wetenschap die avond iets gaande was wat mij zeker zou aanspreken. Allez allez, voort, schoenen aan, muts op en hups de bus op. Komt erop neer dat we hebben gedanst terwijl de DJ begeleid werd van een live drummer en dito trompettist. Tof! En Jule's kotgenootjes hadden respectievelijk een lief bij en een vriendin. Het lief, een jongeman van Zuid-Engeland, was enerzijds ongelooflijk cool, anderzijds ongelooflijk knap, de vriendin, Ana, is het kleinste wezentje dat ik ooit zag, op Tita na toen ze geboren was. Klain maar fajn, zeggen we dan.

Vandaag lekker uitgeslapen, gelezen, gitaar gespeeld. Zondag gehouden. In de late namiddag zou ik gaan zwemmen in het zwembad dat hier blijkbaar om de hoek ligt. Jasmijn merkte trouwens op dat ik vermagerd was, wat me niet zint. Ik eet nochtans meer dan ooit, maar het vriest er hier gewoon vanaf. Geen instabiele vetreserves kweken, dat heeft geen zin, concludeer ik, maar spieren. Sport! Ik mocht echter niet binnen met mijn feestelijke hawaii-zwemshort. Naar de Go-Sport voor een sexy zwembroekje en bijpassende badmuts, door de sneeuw, want er is vandaag een goede 3cm gevallen! Yippie! Jannie's vlucht van Kopenhagen naar Warschau is namiddag afgelast, er was teveel sneeuw...

En vanavond heb ik frieten gemaakt. Ja. Frieten. Ik had een zak patatten gekocht en een liter olie. Casseterolleke gevuld, aardappelen geschild, frietjes gesneden, een eerste keer gebakken en dan de Belgische truc; een tweede keer heel kort bakken voor het knapperige korstje. Goddelijk! Ik durf zelfs te zeggen dat ik nog nooit zulke goede frieten at. Wellicht speelt de factor 'goesting' hier een belangrijke rol... Ohja, het werd een friet special natuurlijk, en ik had in een hongerige bui vorige week een Poolse worst gekocht die ik eigenlijk helemaal niet graag heb. Maar ziehier; hij werd een voortreffelijke cervela! Kuba was even enthousiast trouwens.

Nu ga ik slapen. Morgen weer eerste schooldag. Net zoals voor Tita.

Tot heel gauw!

Pieter

6th January 2008

Snoepen
Ook al gaat het over zoiets simpels (nou ja simpel) als frieten bakken, je verhalen blijven om van te snoepen ;-)
7th January 2008

Belgische frieten
Vreselijk toch hoezeer men een eenvoudig gerecht als frieten kan om zeep helpen. Ik ben hier in Chili (en ook in Peru) nog geen enkele maal degelijke frieten tegen gekomen, behalve die 2 keer dat we ze zelf hebben gebakken. Zalige zelfgebakken frietjes mmh.
8th January 2008

Helaba, nu kan je je moeder misschien ook eens leren frieten bakken.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 56; dbt: 0.0586s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb