Wesołych świąt !

Poland's flag
Europe » Poland » Masovia » Warsaw
January 5th 2008
Published: January 5th 2008

Brecht, een dier van de nacht, slaapt nog...

Zo zou ik mijn verslag aanheffen op 28 december, maar net toen stond hij aan mijn deur in zijn onderbroek en met een slaapkop, met de opgewektheid van de morgen. Of zeg maar de vroege namiddag. Die maandag was ik Brecht gaan oppikken op de luchthaven. Ik had een stoofpotje klaargemaakt als kerstmaal en een fles wódka en pintjes koudgezet.

Met Brecht gaat het steeds zo: we zien elkaar een half jaar lang niet, noch horen we van elkaar, de meeste informatie haal ik uit de krant of via zijn nieuwsbrief. En dan zijn we daar ineens op dat punt in de ruimte, hebben vliegtuigen, treinen, fietsen, ... ons bijeengebracht en pikken we zorgvuldig de draad weer op. Ik voel dat we beiden de afgelopen jaren enorm veranderd zijn, dat onze levens totaal verschillend zijn, maar voor mij blijft Brecht Brecht. Mijn dikke vriend Brecht.

Maandagavond, kerstavond, na het feestmaal, zijn we naar de stad gegaan, in de hoop een bar te kunnen scoren. Maar alles bleek - onnozel dat we het misschien anders verwachtten - toe te zijn. Uit enkele bars klonk nog wel muziek en daar klopten we
Choinka!Choinka!Choinka!

De goedkoopste kerstboom was zo groot dat hij amper in de flat paste, zodat niemand hem wou.
dan ook aan, maar telkens weer vertelde iemand ons dat het zamknięte (gesloten, privé) was en wenste hij ons nog een wesołych świąt (prettige feestdagen). Brecht, die geen letter Pools begrijpt, interpreteerde het zaakje andersom en associeerde 'wesołych świąt' met 'privéfeest'. Tot diens verwarring wanneer 's anderendaags het vrouwtje aan de kassa van de supermarkt ons attent maakte op een privéfeest.

De andere dagen waren er van samen koken, kou lijden, koffie zetten, pintjes drinken, augurken eten, uit eten, verdwalen in de stad (dat overkomt mij nog steeds). Ik begon mijn dag steeds rond half 12, Brecht enkele uren later. Gelukkig kenden onze levensritmen toch voldoende overlappende uren vanaf 3 uur in de namiddag.

Oh en ik had voor kerstmis voor Brecht een grote poster gekocht in een gallerij op de rynek starego miasta (marktplein van de oude stad), van 3 Penny Opera van Bertold Brecht uit 1986. Origineel! Tijdens het communistische regime werd de posterkunst goed gesubsidieerd, waardoor de Poolse posterkunst zeer de moeite is. In de hedendaagse markteconomie is dat minder, maar ze proberen de kwaliteit hier toch hoog te houden. En dat zie je natuurlijk wel op straat.
Ik heb Brecht zijn nieuwe boekje gekregen, Nachtdieren. 't Is echt prachtig en ben er reuzefier op!

Zondagavond zijn we samen Jasmijn gaan oppikken op de luchthaven, zij kwam Brecht aflossen.
Maar over dat sprookje vertel ik morgen! En nu oogjes dicht en snaveltjes toe. Privéfeest aan allen!

5th January 2008

Privéfeest lieve Poolse Pieter
Weer even gelezen. Goed, mooi, prima! die vriendschap met Brecht. En wat is jouw Jasmijntje een kunstenareske! mooie Kerstkaart (privéfeest). Komt in m'n doosje van bijzondere en dus te bewaren 'privéfeesten' Hihihi. Je stelt het goed en dat lees ik graag en 't kort af, da's wellicht ook niet slecht...Ik ga nu verder zwerven op internet- en mailgebeuren, want anders wordt't weer - zoals zó vaak - een nachtgebeuren. Nog een nachtdier.... Dikke kus en tot gauw!
6th January 2008

Wou dat ik kon terugspoelen en vanavond weer naar Warsaw vliegen! Nog maar een maand en twee dagen en dan wonen wij even met z'n twee in de Bogaardenstraat! Kusjes
6th January 2008

vriend
Herken dat gevoel van die vriendschap met Brecht helemaal. Als ik Margriet,mijn vriendinnetje sinds de lagere school!!!ontmoet na een jaar niet horen of zien,zitten we onmiddellijk op dezelfde golflengte. Heerlijk is dat. En over dat verdwalen in Warsaw ken ik alles...heb je dat Joodse kerkhof eigenlijk al gevonden? Liefs en we tellen nu echt af. Biefstuk en Belgische frieten liggen al klaar!!!!!
15th January 2008

something's under the bed, now it's out in the hedge there's a big black crow sitting on my windowledge

Tot: 0.244s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 56; dbt: 0.1977s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb