Kleurrijke vissen en koraal in het Great Barrier Reef

Oceania » Australia » Queensland » Port Douglas
May 22nd 2007
Published: August 7th 2007

Snorkelen tussen de vissen en koralen in het Great Barrier Reef!Snorkelen tussen de vissen en koralen in het Great Barrier Reef!Snorkelen tussen de vissen en koralen in het Great Barrier Reef!

Het was supermooi! En superhelder onderwater. In het echt zag je alles nog beter dan op de foto's. En er waren enorm veel vissen, groot, klein, en kleurrijk!
NEW: FOTO-UPDATE!!

Hey allemaal!

Ik zit op het moment in Port Douglas, even boven Cairns aan de top van de eastcoast. Het is hier omgeven door tropisch regenwoud, zon, zee, strand en het great barrier reef!!!

De foto's van mijn snorkelavontuur komen je natuurlijk al tegemoet...dat was errug bijzonder en mooi! Het Great Barrier Reef was dan ook mijn reden om snel naar hier te komen!

Maar om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden zal ik eerst maar weer even bij het beginnetje beginnen...

Op maandag de 14, een dag nadat ik had geboekt, vloog ik vanaf Sydney naar Cairns. Ik had een late vlucht ..zodat ik m'n post weer kon checken bij Australia Post voor mijn bankpasjes.... Ja, je leest het goed, dat was dus het hele probleem. Mijn bankpasje en creditcard zou ik binnenkort niet meer kunnen gebruiken doordat de bank nieuwe pasjes in gaat voeren....dus dat was de hele tijd al een beetje stress, want wat moet je doen als je geen geld meer hebt in het buitenland?! Bleek dat het er echt weer niet was...dus had ook geen zin om te wachten, maar bellen en gewoon doorgaan met reizen!
Vet coole vis!!Vet coole vis!!Vet coole vis!!

Dit was een van de grote vissen die ik zag(en op de foto kreeg), ook echt groot hoor, zo'n 60/70 cm ofzo? En z'n hoofd zag er wel agressief uit met tanden enzo..brr. En die zwemt daar lekker in het zelfde oceaantje als mij! Wel errug mooi en zulke felle kleuren!

Cairns
Dus zo kwam ik dan in Cairns terecht! En al was het al ‘s avonds laat, de warme lucht kwam je gelijk al tegemoet. M'n hostelletje in die nacht en lekker geslapen. Was wel een leuk hostel met tropische palmbomen op het binnenplaatsje en een klein zwembadje zelfs! Ook hadden we gezellige hagedisachtige beestjes als huisdier.

Dus ik de volgende dagen Cairns verkennen....in de hitte. Blijkt dat dit natuurlijk het bovenste stuk van OZ is, en een tropisch gebied. In de zomer hebben ze hier ook wekenlang alleen maar tropische regen, en nu in de herfst/winter, is het nog zo'n 30 graden!

Cairns is wel een gezellig stadje. Het is gelegen aan zee, en heeft palmbomen overal! Helaas kon je niet in zee zwemmen door de stingers/giftige kwallen die hier zitten. En de zee was trouwens ook ver weg, hier aan de kust is een mudflat, een soort wad, modderig dus met veel krabbetjes en vogels. Ik zag ook een man vette krabben vangen vanaf de esplanade en zag zelfs een groepje pelikanen zitten! Echt bijzonder om, eigenlijk zo dichtbij mensen, die dieren gewoon te zien zitten!

En omdat het zo heet is...en je niet in
Stekelig maar mooi rood koraalStekelig maar mooi rood koraalStekelig maar mooi rood koraal

close up..means close up....daar zat ik dus vlak boven rond te drijven....mmmm...echt leuk om deze andere wereld zo te kunnen bekijken!
zee kon zwemmen....hebben ze iets leuks bedacht in Cairns! Er is een grote lagoon/zwembad met klein zandstrandje en een grasveld met palmbomen! Dus das wel fijn he! Ik merkte gelijk ook dat ik niet de enige was die het warm vond....de hele backpackers crowd lag daar de hele dag!

Ik vind het persoonlijk alleen gewoon echt te heet, dus das wel jammer. Want normaal zou ik graag op pad gaan en gaan wandelen ofzo, maar met deze hitte komt daar eigenlijk weinig van..... Ik zocht steeds de schaduw op, en ook nu nog, blijf ik zoveel mogelijk in de schaduw of ergens binnen als de zon fel schijnt. En dan na 4 uur ongeveer koelt het wat af en word het lekker om wat buiten rond te wandelen. Alleen is het natuurlijk dan wel al weer donker om 6 uur... Tja, zo geweldig is het Australie voor mij dan ook niet! Helaas te heet voor mij om lekker van het land en de natuur te kunnen genieten!

Op naar Port Douglas!
Na een aantal dagen in het zonnige Cairns wilde ik wel graag weer eens meer zien, lekker op pad! Dus ik een busje nemen naar Port Douglas.
Koraal bij het outer ribbon reef - vanaf port douglasKoraal bij het outer ribbon reef - vanaf port douglasKoraal bij het outer ribbon reef - vanaf port douglas

zwierig koraal, stekelig koraal en zwacht koraal, giftig ook, dus oppassen in je bikini... Het koraal lag vaak vlak onder het wateroppervlakte dus toch opletten waar ik heen zwom met mn flippertjes
Een mooie rit waarbij we langs luxe vakantieappartementen, mooie stranden en heuvels met tropisch bos reden.

Aangekomen in Port nam in mijn intrek in een hostel daar, Parrotfish Lodge, dat mij was aangeraden door het vorige hostel. Was eigenlijk ook de enige die in het centrum zat dus leek me wel oke. Port Douglas is een toeristisch, luxe, plaatsje waar veel (rijke) mensen vakantie komen vieren. Er zij hier dan ook veel appartementen, hotels en zelfs complete villas om te huren! Ik heb al een paar keer een limousine gezien, misschien wel madonna? hihi..

Het is dan ook niet voor niets want het plaatsje ligt direct aan zee en aan 4 mile beach. Een mooi strand met weer palmbomen! Maar helaas ook hier weer oppassen voor stingers/kwallen. Die kunnen met hun tentakels je aanraken, en als dit op een niet zo goede plek is, kun je hier zelfs aan overlijden! ja! Dus voor mij ff geen onnodige risco's, dus de zee dan maar niet in.

Aan de andere kant van het plaatsje zit de haven, waar natuurlijk veel tourboten bij zitten. Dit plekje vond ik pas later, maar is erg mooi en wat rustiger. Er staat een
Bijzonder koraal en clownsvisjesBijzonder koraal en clownsvisjesBijzonder koraal en clownsvisjes

Er waren zoveel verschillende sorten koraal, plantjes/dieren en vissen...zoveel te zien daar onder water!
klein kerkje dat uitkijkt over zee, palmbomen...en ook de zon gaat aan deze kant onder. Dus mooie zonsondergangen gezien hier! Alleen staan hier allemaal verdachte bordjes met oppassen voor krokodillen....misschien daarom zo rustig.....

De afgelopen week was er ook van alles te doen in Port. Waaronder een carnavalsoptocht! Leuk om te zien! Vooral veel promotie van locale bedrijfjes, maar ze deden wel hun best om er iets leuks van te maken. En die dag, mijn eerste dag in port dus, iedereen op straat, feest en zelfs vuurwerk!

Het Great Barrier Reef
Maar ik was hier uiteindelijk natuurlijk gekomen voor het Great Barrier Reef! Ik weet niet of jullie er iets van afweten, maar het is een van de mooiste, belangrijkste en grootse, ik denk trouwens het grootste, rif in de hele wereld! Het Great Barrier reef is ook het enige levende 'orgaan' dat vanaf de maan te zien is!! En het leeft ook echt allemaal. Het rif bestaat uit poliepen. Een heleboel daarvan, (want ze zijn minimini, minder dan millimeter) zijn afgestorven en laten de skeletten achter. Hierop groeien weer nieuwe poliepen enz enz. Als er een mooi bouwwerk in zee is ontstaan trekt dat de andere koraalsoorten
It's meIt's meIt's me

Ik ben het daar echt, onder water! Op sommige plekken was het ineens zo'n 20-30 meter diep waar andere plekken ondiep waren. Aan de rand van het koraalplateau had je van die 'muren' van koraal die de diepte ingingen.
allemaal aan en vissen natuurlijk en dat groeit allemaal duizenden jaren....en dan heb je het Great Barrier Reef! Het is dan ook heel bijzonder dat dit bestaat, het word ook beschermd, en de snorkelaars en duikers in het gebied moeten dan ook voorzichtig zijn. Als je bijvoorbeeld ergens tegenaan zwemt of met je flipper een koraal stukslaat kan dat weer jaaaren duren voorat het allemaal weer terug komt.

Ik heb dus lekker een snorkeltrip geboekt vanaf Port Douglas. Met de boot voeren we eerst een aardig stuk tot we bij het outer reef kwamen, dit ligt dus het verst van de kust af en is het meest bijzonder. Al hoorden wij dat er geloof ik zo'n 3000 verschillende koraalplekken zijn. Er zijn veel verschillende reefs en kleine eilandjes, elke keer is dit weer anders! Wij hebben drie verschillende plekken bezocht. Waarbij de ene nog mooier was dan de andere! Ik kon gewoon snorkelen in mijn bikini, zonder stingersuit.....die komen hier blijkbaar ziet en hangen vooral bij de kust rond..... En het water was enorm helder, dus je kon echt alles goed zien! En ik zag dan ook zo veel! Zo veel verschillende soorten koraal, en vissen! Hele scholen kwamen voorbij en ook enorme dikke en kleurige vissen, de meesten helemaal niet bang!

Ik heb bij het tweede rif veel foto’s proberen te maken van alles wat ik zag. En is ook nog aardig gelukt vind ik zelf. Ik wist echt niet wat ik aan het doen was met die onderwatercamera, dus mikte maar zoveel mogelijk op vissen, en dan ondertussen wat koraal. Natuurlijk nog veel meer gezien dan de foto’s, en ook alles veel scherper onderwater, ik kon eigenlijk steeds heel dichtbij komen. Was soms bang dat ik iets raakte, zo dichtbij. Dus dat duiken was ook nog ff niet nodig, moet eerst maar een beetje beter worden in het 'gecoördineerd zwemmen onder water met flippers categorie 1'. hihi.

Bij het derde rif kregen we ook een snorkeltour. Een meisje die op de boot werkte zwom een stuk rond in het gebied en liet ons van alles zien. Zo zagen we ook enorme clams! Da's een soort oesterschelp, die leeft dan he....en eet dingen....van een meter ofzo groot!! Zij zwom naar beneden en raakte hem aan en toen sloot hij snel de schelp...apart hoor!! Ook zagen we supervette dikke vissen, echt enorm vet, op die laatste trip! En aparte beestjes, koralen en nemo visjes!

Dus kortom het was echt een superervaring! Echt mooi!

Waarvan je blij mag zijn dat je dit mag missen
Niet lang na mijn snorkelavontuur ben ik maar van hostel veranderd. Ja 't is niet altijd een geweldig leventje hoor! Het hostel was eigenlijk wel oke, maar de keuken was gewoon niks. En elke keer uit eten is ook niet gratis, dus had een keuken nodig! In die mini keuken hadden ze welgeteld 3 pannen en 1 deksel; bakpan, kleine pan en vreemde pan. En allemaal oud en niks. En dit is voor een heel hostel he!! Niet voor een armzalige student, we moeten d'r ook nog voor betalen ook! En er was ook maar 1 lepel voor het hele hostel. Whoehoe! En als je dan die ene lepel of pan van iemand anders wil afwassen....is het eigenlijk afspoelen, want geen afwasborstel ofzo... Ja dit is even om duidelijk te maken hoe het backpackers bestaan ook kan zijn.....vieze hostels, slechte keukens, een kamer delen met 8 anderen enzz. En dan noem ik nog niet eens zeulen met je backpack in de brandende zon, reizen met bussen, uitzoeken waar je bent in elke
Swimming lagoon in CairnsSwimming lagoon in CairnsSwimming lagoon in Cairns

De avond valt. De zon is onder. Tijd vor mij om te genieten van de koelte...een frisse duik in het zwembad aan zee.
plaats en de chaos in je hoofd die dat alles met zich mee brengt. Pfoe!

Lekker op m’n nieuwe stekkie & rare dingen hier
Maar gelukkig is het lang niet altijd zoals dat! Ben verhuist naar een ander hostel verderop die wel erg gezellig is! Gister lekker m’n eigen maaltje bereid en gezellige roommates! Gister was sowieso wel een leuke dag eigenlijk. (Ja m’n echte dag begint zeg maar vanaf 3 uur, zie hitte probleem) Van het hostel had ik een fiets gehuurd, zodat ik lekker rond kon touren!! Dat mis ik ook wel het lekker fietsen! Steeds lopen schiet ook niet op he. Dus nu echt ff lekker crossen! Kwam ik ergens uit bij een soort wildlife sanctuary park. Was al 4 uur, maar kon er nog wel in. Het ticket kan ik 3 dagen gebruiken, dus zal misschien vandaag of morgen nog even weer gaan.

Dus ik loop daar naar binnen, zo te zien weer de enige of een van de weinigen daar. Het eerste gedeelte was met allemaal vogels. je kon over een boardwalk lopen, maar het was heel raar want die vogels liepen daar ook...brrrr......ja dan denk je nu wat zeur je nou, das toch leuk.
Maar dan heb je die vogels in Australie nog niet gezien!!! Ook hier heb je eenden en dat soort dingen en papagaaien enzo. Maar ook enorme beesten. Zo heb je hier een dier dat alleen hier leeft, in het tropische regenwoud, boven Cairns. Deze vogel is bijna uitgestorven, erg bijzonder. Hij is erg groot, 1.30 ofzo, heb geen idee van grote, maar echt kindgrote! Die kon trouwens niet vliegen dus was wat lastiger om op het pad te komen gelukkig. Ik zat een lange tijd naar dat beest te staren....en durfde eigenlijk niet verder, want er stond een andere grote, lange dunne, maar grote, vogel om de hoek!!! Aaaaa. Dus ff wachten....gelukkig ging die weg. En was echt grappig om te zien, al die vogels en zo dichtbij! Echt mooi ook!

En plotseling keek ik even omhoog zat daar een groepje vleermuizen rond te hangen! Die had ik ook al in Sydney gezien, maar dit was nog extreem veel dichterbij! Echt ongelofelijk! In NL kan je echt niet zo dichtbij die dieren komen! En ze vlogen soms ook rond en dat vond ik echt bijzonder, die koppies zo dichtbij!

Weer wat verderop stonden twee van die grote lange vogels (ja die namen..) weer, vlakbij het pad, tussen de struiken. Echt mooi! Dus ik dacht zal hier wel normaal zijn allemaal, die dieren zijn natuurlijk gewend aan mensen, en doen niks, zijn alleen maar bang voor mij. (ja dat hoopte ik eigenlijk heel hard) Nou die vogels liepen toen het pad op en liepen door, toen gingen ze ineens met de vleugels klapperen, tegen elkaar, een soort ritueel ofzo denk ik, en toen liepen ze verder. Dus ik dacht, kan ik ook mooi verder he. Nog ff filmpje maken en picture...en dan...
Een van die vogels hield steeds nog een oogje in het zijl. Hij draaide toen plotseling ineens om en kwam op mij af rennen.. en met zijn vogels klapperen... En die snavel vond ik vooral doodeng..zo'n 40 cm ofzo! AAaa. Dus ik in paniek, een of anders schreeuwgeluid produceren om hem weg te jagen....werkt niet echt.. dus achteruit lopen, val ik daar zo over die bosjes.....brrrr. Nou die vogel ging in elk geval weg...maar dat was echt ff niet leuk hoor! Zou echt niet weten wat ik moest doen als ik zo'n geval in de jungle tegenkwam!!!!!!!! brrrrrrr. Dus na al die belevenissen heb ik
Port DouglasPort DouglasPort Douglas

Het strand met palmbomen in de avond
nog fftjes wallabies gezien....die kangaroos en krokodillen worden dan weer een nieuw avontuur! Pfjewww..

De trip
En de rest van mijn plannen...da's een beetje onzeker inmiddels. Had namelijk al een hele planning en route met trips gemaakt voor de resterende 2,5 weekjes. Maar blijkt dus nu al weer dat dat plannen niet werkt voor mij! Het plan was om morgen naar Darwin, het nog hottere noorden te vliegen en daar op kampeertour te gaan. Leek mij echt superleuk, en nog steeds eigenlijk...Maar ben er voor mezelf achter gekomen dat ik me niet zo fijn voel in de hitte, helemaal niet als we gaan hiken voor uren in de open vlaktes. Dus leek me geen goed plan meer, helaas. Dus heb nu de trip gecancelled, met daarbij de andere opvolgende trips door de woestijn en de vlucht er naar toe. Ik ga waarschijnlijk mijn vlucht van hier naar Darwin omzetten naar een vlucht naar Alice Spings, in de woestijn. Daar wil ik dan nog wel een drie daagse trip gaan doen rond Uluru, en de echte, lege, outback ervaren. Maar hoe het verder allemaal gaat lopen dat staat allemaal (gelukkig) (nog) niet vast.

Veel liefs,

uit Ozzieland,
Verboden te zwemmen!Verboden te zwemmen!Verboden te zwemmen!

Stingers (giftige soort vreemde kwallen) zijn hier vaak rond de kust te vinden. Ze zijn erg gevaarlijk, en kunnen zelfs een dodelijke steek geven! Zwemmen dus alleen binnen het net.

Laura

PS De rest van de pics zet ik binnenkort wel op mijn site...dus houd het in de gaten....die vreemde vogels wil je niet missen hoor...net als de palmenstranden natuurlijk!

ZandkrabbetjesZandkrabbetjes
Zandkrabbetjes

Zandkorrels gemaakt door kleine zandkrabbeltjes! Erg apart..
Secret BeachSecret Beach
Secret Beach

Een rustig plekje aan de andere kant van Port Douglas. ....alleen stonden hier wel waarschuwingsborden......
Warning!!!Warning!!!
Warning!!!

Krokodillen!!! Daarom is het hier zo rustig....
Enorme bomenEnorme bomen
Enorme bomen

Erg bijzondere grote bomen...ze stonden hier overal
ZonsondergangZonsondergang
Zonsondergang

De zon gaat onder.... de maan laat zijn gezicht zien.....palmen wuiven.....
Op naar het Great Barrier Reef!Op naar het Great Barrier Reef!
Op naar het Great Barrier Reef!

Heerlijk op en in het water.......En prachtig onder water! (zie de andere onder water foto's)

22nd May 2007

Great Barrier Reef; Great Experience!!!
Lieve Laura, Wat heb je er weer veel werk van gemaakt. We genieten steeds van jouw belevenissen, die je zo boeiend beschrijft, voorzien van schitterende foto's. Het is fantastisch dat je dit allemaal meemaakt, ondanks je moeite met de warmte. Geniet er nog lekker van, verder naar het zuiden, waar het hopenlijk wat koeler is. Een hele goede reis verder toegewenst! Veel liefs xxx
26th May 2007

Zo jaloers...
Lieve Laura, Ongelofelijk! Ieder bericht(je) bevat weer prachtige verhalen ( en foto's)! Daar kunnen wij ontzettend jaroers op worden! Hier in Slovenie was de winter streng. Alles begint nu langzaam te ontdooien en het is dus de hoogte tijd om de eindsprint te beginnen zodat onze camping weer netjes en gezellig is voor de eerste toeristen. Nou lieverd, we hebben geen flauw idee hoelang je nog heerlijk ronddwaald (we dachten dat je zo onderhand wel richting je Nederland zou terugkeren) maar wensen je natuurlijk nog veel plezier. En denk maar eens terug aan je twijfels aan je 'eigen kunnen' voor je vertrok...geheel onterecht! Super! Veel liefs van Max en Victoria
14th April 2010

www.askoi.nl
je reist wat af maar wat mooi zeg en die foto s prachtig gemaakt. groetjes sandra

Tot: 0.168s; Tpl: 0.036s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.1116s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb