Joal-fadiout en Dejifer

Senegal's flag
Africa » Senegal » Fatick Region
May 14th 2007
Published: May 14th 2007

De houten loopbrugDe houten loopbrugDe houten loopbrug

naar het dorpje Fadiout bij zonsondergang
Vanaf Dakar gaan we zuidwaarts, even onder Dakar monden de rivieren Siné en Saloum uit in de Atlantische oceaan. De Siné-Saloum delta die zich daar heeft gevormd is een uitgestrekt gebied met moeras, lagunes en mangrove bossen.
We gaan met een relatief comfortabele, maar zeker 20 jaar oude touringcar richting Mbour vandaar neem we een bush-taxi naar Joal Fadiout, twee kleine dorpjes aan de rand van de delta. We vinden goedkoop onderdak bij een gids die ons daarna, natuurlijk, een boottochtje probeert te verkopen, maar zijn prijzen zijn echt te belachelijk. We slapen in het dorpje Fadiout, dat in tegenstelling tot de rest of Senegal 98% katholiek en 2% moslim is. Fadiout ligt op een eiland en is met een houten loopbrug verbonden met Joal (en de rest van de wereld). Om een ander eiland is de begraafplaats, een gemengde begraafplaats, moslims en christenen liggen hier gebroederlijk naast elkaar.
De volgende morgen gaan we echt de delta in, de asfaltwegen zijn hier opgehouden en na een hobbelige rit van een paar uur Djifer. Djifer is een klein vissersdorpje op een siereiland dat de riviermonding van de oceaan scheid. In Djifer is niet veel te beleven, transport verder de delta in
De begraafplaats van FadioutDe begraafplaats van FadioutDe begraafplaats van Fadiout

moslim en katholieke graven door elkaar heen
is er niet. We moeten dus dezelfde weg weer terug, om wat van de delta te kunnen zien gaan we een paar uurtjes kajakken, erg stoer tussen de mangrove. We zien een grote groep flamingo's en pelikanen. In een boom zien we een minstens 1 meter lange varaan en op de weg terug steekt vlak voor onze neus een groep aapjes slingerend aan de boomtakken de smalle vaargeul over.
De volgende dag gaan we terug naar Kaolack, even een dagje niks doen, of te wel wassen, internetten en naar huis bellen, noem het maar niks doen je bent er nog erg druk mee.

14th May 2007

ricky en slingertje
Ja ja die apen slingeren maar raak, mare was die varaan lekker?
19th May 2007

Aapjes
He Tijn, Nou voor de aapjes hoef je niet perse naar Africa hoor. Gisteren is in Blijdorp een gorilla losgebroken. Door de paniek die hier losbrak zijn er 4 mensen gewond geraakt. Spannend he. Na iets meer als een uur hadden ze hem te pakken. Verder gaat alles goed hier X Suus

Tot: 0.053s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0297s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb