Bulgarsk påske

Europe » Bulgaria » Plovdiv Province » Plovdiv
April 10th 2007
Published: April 10th 2007

Her følger en kort oppsummering av den bulgarske påsken 2007 slik norske tungvint-turister opplevde den:

Skjærtorsdag og langfredag ble, som seg hør og bør, tilbragt hvilende, nærmere bestemt i svartehavsbyen Burgas i Bulgaria. En forholdsvis stor mengde svett arbeidsantrekk (=sykkeltøy) ble vasket og til og med de svette syklistene fikk skrubbet seg til påske. Langfredag ble også laugardag for syklene. Kvine satte personlig rekord med å bruke nesten to timer på å rengjøre kjedet sitt...

Påskeaften ble brukt til aktivt å unngå å diskutere Arne Paasche-Aasen. Derimot kastet vi oss igjen på syklene og satte kursen mot landsbyen Straldsja, litt nord for Jambol. Der var avtalen at vi skulle hente en kaval (bulgarsk trefløyte) for nesten-bulgareren og instrumentalschizofrenetikeren Stian Carstensen i Farmers Market. Vel framme i Straldsja fant vi byens eneste hotell. Det var kjempedigert - og ute av drift. Mens vi satt i hotellrestauranten (som åpnet pga. oss), dukket fløytemakeren, Shesko, opp. Det viste seg at vi skulle handle TO fløyter, ikke en, så den lokale minibanken ble fluksens ranet for det som var igjen av leva. Deretter syklet vi etter kavaleristen hjem til ham for å hente fløytene. Det var ca på dette punktet at vi totalt mistet kontrollen. Det viste seg nemlig at kavaleren, Stian hjemme i Norge og bulgareren Trifon Trifonov (som spiller saksofon i Farmers Market) hadde laget en grusom sammensvergelse for å kidnappe oss og vise oss bulgarsk gjestfrihet...

Kort fortalt endte det hele med at vi fikk SMS fra Trifon, som bor like utenfor Plovdiv, om at vi måtte ta nattoget ut til ham for å høre på en konsert han skulle spille neste dag. Shesko hadde tydeligvis fått streng beskjed om å passe på at vi kom oss trygt på toget i Jambol, 25 km unna. Følgelig kjørte han foran oss helt til jernbanestasjonen for å passe på at vi fant fram og ikke blei rana. VI derimot trodde at han bare skulle vise oss det rette krysset å ta av til Jambol i, så vi sykla jo så fort vi bare orka for ikke å hefte bort mannen på påskeaften. Det var to MEGET svette syklister som kom fram til jernbanestasjonen i Jambol etter 50 minutters temporitt...

Første påskedag ble vi med Trifon til byen Asenovgrad, et par mil utenfor Plovdiv. Der spilte det lokale orkesteret han er med i en utendørskonsert på torget. Etterpå ble vi med Trifon og dama, Irena, på påskesightseeing i de omkringliggende kjerkene og klostrene fra middelalderen. Det hele ble avrundet med en tradisjonell påskemiddag (komplett med ortodoks eggknuserturnering) hjemme hos Irena i Plovdiv.

Andre påskedag sto også i den bulgarske gjestfrihetens tegn. Etter en god frokost fikk vi en innføring i den lokale folkemusikk- og weddingbandhistorien fra de siste tiårene, før vi satte oss i Trifons trofaste VW Golf og dro ut til tre gravhauger litt utenfor Katunitsa. Trifon ville gjerne vise oss utsikten fra den høyeste haugen, men da vi oppdaget en slange på over meteren, oppga vi videre vassing gjennom det halvhøye gresset. Slangen var riktig nok minst like skeptisk som oss og gjemte seg straks, men likevel. Vi inntok en enkel lunsj med panseret som buffet og nøt det vårlige fugleglammet en stund før vi dro tilbake til landsbyen. Der viste Trifons sønn, Valentin oss treningsrommet sitt. Han har trent karate i et par år og er snart klar for sin første kamp. Hvis han mot formodning skulle få karate-karantene eller gå lei, kan han likevel få en lysende karriere som hallingdanser - dette er gutten sin som kan sparke høyt!

Kirketårn i middelalderborgKirketårn i middelalderborg
Kirketårn i middelalderborg

Tsar Assens borg utenfor Asenovgrad
To bæ or not to bæTo bæ or not to bæ
To bæ or not to bæ

Svine finner fåreskalle på bulgarsk utendørslunsj 2. påskedag

25th May 2007

Gravhauger, her skulle fylkeskommunen ha vært

Tot: 0.128s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0686s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb