INKA trail - Day 4

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Inca Trail
July 1st 2005
Published: July 5th 2005

I vantan pa att porten ska oppnas kl ar 04:50 pa morgonenI vantan pa att porten ska oppnas kl ar 04:50 pa morgonenI vantan pa att porten ska oppnas kl ar 04:50 pa morgonen

Snygga pannlampor va? men dock ej at rekommendera (89 kr pa Claes Olssons) funkade inte pa hog hojd och minusgrader...:)
Planerad vaeckning var 04.00. Men det blev en aennu tuffare morgon foer vaar del. Jenny hade knappt sovit denna natt och naer Lisa vaknade 03.15 foer att gaa paa toa upptaeckte hon en svart haarig jaette spindel i taket paa vaart taelt. Rationella Lisa funderade hur vi skulle komma ut ur taeltet lugnt och foersiktigt.... skraecken var att spindeln skulle hoppa ner till/paa oss! Med tidigare erfarenheter i tankarna, med att Jenny inte gillar stora insekter typ kackerlackor. Foersokte Lisa lugnt och pedagogiskt saega: - Jenny, skrik inte nu. Res dig inte upp. (Lisa riktade ner pannlampan ner mot golvet foer att Jenny inte skulle se spindeln) Nu kryper vi ut ifraan taeltet lugnt & stilla. En nyvaken Jenny foeljde order snaellt. Och vael ute ifraan taeltet, befallde Lisa till porters. - OYE! Senores! Hay una arana!
Det visade sig vara en giftig spindel. Sedan gick packningen snabbt, ingen ville gaa in i taeltet igen.

Efter frukost begav vi oss av i morgonmoerkret till the entrency of Macchu Picchu nationalpark. Vi var den foersta gruppen paa plats 04.50. Porten oeppnades 05.20, sedan foeljde en timmes spurt uppaat mot Sun gate foer att uppleva soluppgaangen oever Macchu Picchu. Det var riktigt haeftig upplevelse! Vi var aentligen framme vid foersta maalet. Ytterligare 45 minuters vandring foeljde till Macchu Picchu ruinerna. Troetta, glada och lyckliga pustade vi ut. Inkadroemmen vi haft var nu uppfylld!

Efter guidad tur i ruinerna runt Macchu Picchu, aat vi lunch i Agua Caliente, sedan taag & buss mot Cuzco. Klockan 21.30 samma kvaell hade vi faat tillbaka all vaar rena packning som laag i storage och installerat oss paa ett hostel. Iskallt paa rummet, men dock ett naagot fungerande badrum & dusch. Riktiga saengar! Tog vaar foersta dusch paa laenge. Senaste dusch var i Tabatinga, Brasilen, soendag kvaell... - nu var det fredag..... fraescha pinglor! But still smiling! 😊 Varmvattnet raeckte bara till Lisa, saa nu har den innestaaende massagen ifraan Jenny utgaat efter att Jenny fick panikduscha i iskallt vatten... 😉

Ja, ja. Vi somnade i alla fall gott invirade i 3 varma filtar, perfekt foer dammallergiker!

6th July 2005

Bokrekommendation!
Blir bättre om jag skriver först innan jag trycker Submit va! Hm...om ni inte har läst de tre böckerna som heter I pumans skugga, Stad av guld och ja, vad hette den sista nu, så tycker jag att ni ska göra det när ni kommer hem. Är en roman som handlar om spanjorernas erövringar i inkariket och så är det en historia om förbjuden kärlek mellan en spanjor och en inkaprinsessa. Var så kul att se era bilder eftersom jag läst böckerna och liksom har egna "bildminnen" från dem. Ha det fortsatt bra! Kram Jenny
7th July 2005

Det värkar underbart
Hej på er Tjejer Det verkar som om det är underbart att resa i Sydamerika. Vilka härliga bilder ni har tagit, det gör att man blir sugen på att resa långt igen. Hoppas att ni kan vila ut lite i lugn och ro nu när ni har vandrat och innan dess haft en något stressig helg. Ser fram emot nästa reseskildring, mest ser jag fram emot att få läsa och förhoppningsvis se bilder från kommande dyk. //M

Tot: 0.078s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 61; dbt: 0.0472s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb