Resa till Sandra i Australien

Europe
August 18th 2023
Published: August 18th 2023

Stockholm - Milano

Upp hyggligt tidigt på morgonen för att ta mig till Milano, där den stora resan skulle påbörjas. Rullade på bra och jag fick min första italienska utskällning när jag försökte checka in på hotellet alldeles för tidigt. Bra start och då vet man att man är i Italien. Nästa utskällning några timmar senare – i närheten av hotellet – när jag inte fattade hur en grind in till hotellets bakgård och parkering funkade och en snubbe i najs kostym, snygg Alfa Romeo och mörka glasögon började tjoa och slog ut med armarna. Jag började också slå ut med armarna och tjoade tillbaka på min rudimentära skolfranska och då blev det tuppfight ett tag tills jag tröttnade och gick in. Tredje utskällningen kom när snubben från receptionen knackade på och hade sett min tuppfight i nån kamera och den fjärde kom i den lokala butiken när jag skulle köpa lite bröd, snacks och nåt att dricka. Mycket pust och stön då jag inte hade skriit ut en prislapp och satt på min lilla brödbit för 29 cent.

Milano – har åkt förbi ett gäng gånger på väg till eller från andra resmål men aldrig varit i den byn. En jättestor kyrka, en maffig galleria, svindyra modebutiker och en massa snofsiga människor, framförallt damer med stora hattar, ja du läste rätt - hattar och inget annat, och säkert vansinnigt dyra handväskor. Kan förvisso inte så mycket om dyra handväskor men jag har hört att en väska kan kosta minst som min jorden runt resa.

Milano i augusti när det är +33 grader varmt och mitt i italienarnas semestertid. Nja. Inte det att det är många italienska turister nej -90% av alla affärer och restauranger och barer är stängda fram till sista augusti så Milanesarna är väl på Sardinien eller nåt sånt. Så åk dit vid nån annan tidpunkt.

Nybyggd t-bana ut till flygplatsen för att precis före avgång få utskällning och utslängda armar nummer fem. Nån civilklädd polis som undrade var jag var på väg nånstans och med ett gäng resmål framför mig var mitt svar inte helt spot on och polisen visade sitt ogillande på det vis italienare är bäst i klassen på. Jag undvek mitt partytrick med skolfranskan denna gång.

Bilder laddas upp så snart jag får igång den funktionen och en liten förklaring till en del stavfel och annat. Jag reser extremt lätt. Endast handbagage för jag vill att det ska rulla på snabbt och jag har verkligen inte tid att få försenat bagage. Förvisso får jag ta med mig typ 60/70 kg på BC-flygen men eftersom jag flyger low/cost då och då håller jag nere kostnaderna med enbart handbagage. Jag har en väska som både är handbagagestorlek och kombinerad rygga och rullväska. Rackarns bra.

Jo just det - låg vikt ingen dator och jag fick inte med mig nån padda heller så jag skriver direkt i mobilen via ett hopfällbart trådlöst tangentbord. Texten är ju så liten så jag missar en del. Ha överinseende. Tror jag just nu ligger på 7 kg inkl väska exklusive välfylld magväska så det är inte många ombyten med. Det får tvättas och kompletteras under vägen.
Fortsatt resa kommer snart.
/ iMicke

18th August 2023

Oj så spännande!
18th August 2023

Oj så spännande!
19th August 2023

Trevligt kåseri!
Fortsätt att berätta!👍👍👍

Tot: 0.221s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 43; dbt: 0.035s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb