Rio De Janeiro

South America
December 17th 2009
Published: December 25th 2009

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Repetitie Carnaval 28 secs
2: Repetitie Carnaval 8 secs
3: Repetitie Carnaval 14 secs
4: Repetitie Carnaval 16 secs
5: Repetitie Carnaval 17 secs
Na een helse lange busrit (24 u) in een veel te warme bus in Rio de Janeiro uitgestapt bij een temperatuur van 38 graden. Toen gevloekt, later tot het besef gekomen dat deze warme temperaturen mochten blijven aanhouden. Op enkele uren tijd is er namelijk een gigantisch grijs wolkendeken neergevallen over Rio en werden de hemelsluizen opengezet om gedurende een week alles onder water te zetten.

Rio de Janeiro heeft zijn naam te danken aan Portugese ontdekkingsreizigers die in juni 1501 besloten om de Atlantische Oceaan over te steken zonder te weten waar uit te komen. Op 1 januari 1502 kwamen ze aan in de Baai van Guanabara. Zij dachten dat dit een rivier (Rio) was en aangezien ze hier toekwamen in januari, noemden ze deze plaats Rio de Janeiro. Later kwamen ze pas tot het besef dat het niet om een rivier bleek te gaan, maar om een baai die toegang gaf tot de zee.

Rio is een overweldigende stad met bergen waarrond de eigelijke stad gebouwd is. Op deze bergen bevinden zich de favela's, dit zijn de buurten waar de armere mensen wonen in huisjes die enorm dicht op elkaar staan, klein en totaal verouderd zijn. Deze plaatsen zijn niet toegankelijk voor toeristen vanwege een hoge criminaliteitsgrraad. Het was mogelijk om een favelatour te doen in Rio, maar we wilden dit niet. We dachten dat we het gevoel gingen hebben dat we een rondleiding in de Zoo kregen. Want zo ervaren deze mensen dat, denken we.

Zondag bleek er in Rio een voetbalmatch van Flamengo plaats te vinden, een ploeg uit de 1e klasse van Brasilie. Jammer genoeg waren de kaarten reeds uitverkocht, omdat het de laatste match bleek te zijn van het seizoen en Flamengo speelde voor de beker van Brasilie. we konden dus geen match bijwonen in het fameuze Maracena-stadium. Die dag was er ook een match van Botafogo, een ander ploeg uit Brasilie, die normaalgezien altijd goed speelden, maar een slecht seizoen achter de rug hadden. Zij moesten winnen, anders gingen ze zakken naar tweede klasse. De match vond plaats in het olympisch stadium van Rio en was heerlijk. Fantastische sfeer, vuurwerk, rookgordijnen, trommels,... alles erop en eraan om een heerlijke match te creeren. Het werd 2-1 en heel het stadium werd zot, echt absoluut niet te vergelijken met de sfeer in de belgisdche stadia die hierdoor in het niets verdwijnt...

Op 9 december meegevraagd door een Cubaan naar een samba-dansfeest... Niet veel uitleg over gekregen die ochtend dus bijgevolg was het enthousiasme evntjes ver te zoeken. Het was namelijk nogal een rare Cubaan. Later bleek het te gaan om de voorbereidingen van Carnaval door de grootste carnavalgroep van Rio de Janeiro: Furiosa. We hebben een zalige performance te zien gekregen in een gigantische dansruimte. Mannen met gay-moves, vrouwen die met hun kont schudden zoals we het nog nooit eerder hadden gezien. We waren gefascineerd door de snelheid en de souplesse van de bewegingen...Kortom een schitterende ervaring!!!

We zijn uiteindelijk 7 dagen in Rio gebleven wachtend op schoon weer om de twee grootste attracties van daar te kunnen zien: Pao de Acucar en Christo de Redentor (Christusbeeld). Deze hebben gedurende 7 dagen in de mist gehangen dus uiteindelijk zijn we niet kunnen gaan. Wel een ander hoogtepunt kunnen zien, namelijk de samba-avonden in Lapa (uitgaansbuurt). Iedereen danst de samba en heel veel sfeer.

Christo de RedentorChristo de Redentor
Christo de Redentor

Hebben we helaas niet kunnen bezoeken vanwege het dagenlange slechte weer
Rio carnavalRio carnaval
Rio carnaval

Furiosa: de groep die vorig jaar het carnaval gewonnen heeft. Dit is de grootste carnavalgroep van Rio

Tot: 0.102s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 50; dbt: 0.0543s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb