29-11-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
November 29th 2011
Published: November 29th 2011
Edit Blog Post

In het begin van mijn blog heb ik een aantal keer gesproken over een Braziliaan die ik hier in Cusco heb leren kennen. Dat moet in de maand mei geweest zijn denk ik. In de periode dat ik hem leerde kennen verbleef hij in Cusco als toerist. Hij was weggegaan uit Brazilië omdat hij naar eigen zeggen zijn land een beetje beu was.

Als je hem naar zijn leeftijd vroeg, dan wou hij die niet verklappen. Ik schat dat hij 28 jaar oud is. Blijkbaar heeft hij op 13-jarige leeftijd zijn beide ouders verloren en heeft hij in tussentijd al heel Brazilië gezien. Hij zou ook meerdere huizen bezitten en heeft naar eigen zeggen geld op overschot. Werken doet hij bij mijn weten niet, of toch niet meer.

Dat hij geld op overschot heeft, dat wil ik wel geloven. Elke keer zag ik hem in nieuwe kledij rondlopen. En alles wat hij vertelde en deed, het wees allemaal in die richting. Om de één of andere duistere reden raakte hij na een praatje geslaan te hebben met de buitenwippers ook altijd gratis binnen in de discotheken, zijn vrienden inbegrepen.

Diezelfde kerel zit momenteel sinds anderhalve maand in de Verenigde Staten, in Texas om precies te zijn. "Zitten" is eigenlijk het juiste woord niet, "verblijven" is juister. Geloof het of niet, maar hij bezit al een permanente verblijfskaart. Hij postte een foto van zijn kaart op facebook. Foto met trotse glimlach, en daaronder de commentaar "sorry! hahaha".

Hoe is zoiets mogelijk?, vraag ik mij dan af. De Braziliaanse nationaliteit bezitten, geen job uitoefenen, en na anderhalve maand op Amerikaanse bodem verbleven te hebben al over een permanente verblijfskaart beschikken.

Zo´n verblijfskaart, kan je die dan misschien gewoon kopen? Dat zou mij vreemd lijken. Nuja, in de VS is veel mogelijk denk ik. Als je in de cel zit kan je je vrijheid kopen, iedereen kan een winkel binnenstappen om een wapen te kopen, dus waarom ook geen verblijfsvergunning? Als je hem vraagt hoe hij het klaarspeelt, dan blijft hij heel vaag.

Dit alles gezegd zijnde denk ik dat er een zekere waarheid schuilt in de volgende spreuk:

Laat mensen denken dat je macht bezit. Ook al heb je er geen of niet zoveel dan je laat uitschijnen. De kracht zit hem in de suggestie, in de illusie.

Zo, dat was het weer. Ik moet mijn rugzak nog klaarmaken voor mijn trip morgen, moet mijn busticket nog gaan kopen, en moet nog wat portugees studeren voor mijn examen.

Chao, nos vemos!

Advertisement



Tot: 0.132s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.1079s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb