Lima & Mancora

South America » Peru » Lima » Lima » Lima
October 9th 2008
Published: October 18th 2008

Lima

Et besoek i hovedstaden hoerer med saa vi la inn to netter i Lima. Det viste seg at hotellet vi hadde valgt ikke laa i det beste stroeket, men omraadet hadde en morsom inndeling. Kvartalene hadde standardisert seg paa hvilken naering som skulle vaere der. Saa rundt oss var det tre kvartal i alle retninger hvor det bare var trykkerier! Det fjerde kvartalet soerover hadde optikerne okkupert. Osv osv.

Lima er ingen smaaby med sine 8-9 millioner innbyggere, noe som merkes baade paa trafikken og luftkvaliteten. Samt at det er mer vestlig enn de fleste stedene vi har vaert tidligere. Vi hadde ikke de store planene for vaart besoek i byen, men benyttet mye tid i bydelen Miraflores som er lekegrind for de litt rikere. Her kan man vandre langs klippene ved sjoen og ha en nydelig utsikt over Stillehavet. Paa kvelden styrte vi ut paa en pir, og en av de finere resturantene i byen. Vi skapte litt problemer for hovmesteren da vi valgte aa bytte plasser etter han hadde lagt frem menyene. Foerst skjoente vi ikke hvorfor det plutselig var tre kelnere ved bordet, og at menyene ble byttet. Da vi aapnet menyene forstod vi hvorfor, her var det kun mannen som skulle faa se hva rettene kostet...

Et besoek i Monasterio de San Francisco var vaart kulturelle innslag. Vi begynner aa ha sett nok kirker og kloster, men dette stedet kunne by paa noe nytt. Man kan nemlig komme ned i katakombene under klosteret, noe som mange vil betegne som et makabert sted. Det er anslaatt at ca 70 000 er gravlagt i disse katakombene siden 1600-tallet. Det har vaert gjennomfoert utgravninger av disse katakombene over lang tid, og de beinfunnene man har gjort er naa blitt til kunstferdige stabler. Her er hundrevis av hodeskaller lagt opp til utsilling, mens laarbein og andre bein er vakkert dandert i vifteform. Makabert? Saa absolutt.

Hvis noen har benyttet dagen til aa gruble over hva Cindy Lauper bedriver tiden med kan vi avsloere dette. Hun er paa turne i Soer Amerike. Om konserten i Lima er utsolgt vites ikke.

Mancora

Det har vaert noen travle uker den siste tiden hvor vi ikke har tatt hviledagen hellig. Vi bestemte oss for aa ta ferie fra ”hverdagen” og dro til Syden for aa slappe av. Naermere bestemt Mancora paa nordvestkysten av Peru. Et sted som er kjent for sine svaert gode forhold for surfing. De skal foroeverig ha VM i surfing her senere i aar. Stedet ligger kun 18 timer med buss unna Lima, saa det er ikke lange svippen opp heller. 18 timer non-stop i buss kan vaere noe langdrygt, men de har heldigvis bingo underveis som et lite avbrekk. Og for foerste gang valgte vi aa delta. Det hele foregaar paa spansk og vi er jo ikke saa stoedige i tallrekken. Derfor turte ikke Arild aa rope ut bingo fra foerste seterad, for saa aa gaa helt bakerst for aa sjekke om han hadde forstaaatt tallene riktig. Men han vant antakeligvis med god margin i forhold til mannen som fikk en returbillett...

Planen var baade aa ta surfekurs, ridetur paa stranden og kanskje kite. Realiteten ble mer tre dager med en god bok i solsengen, lunsj paa stranden, oel og potetgull paa verandaen og vanvittig gode tunfiskmiddager paa kvelden. Mancora var vaar avslutting paa oppholdet i Peru, og vi satte oss paa bussen igjen med retning Cuenca i Ecuador.

Tot: 0.102s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0674s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb