Machu Picchu + bildeoppdatering!

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Machu Picchu
May 26th 2011
Published: May 27th 2011

Kirkegård for tog i Uyuni
Heisann sveisann!

Da var man i Lima, og internettforbindelsen er overraskende bra 😊
Livet i Lima er rimelig annerledes enn livet ellers i Peru + Bolivia.. Nå er vi sannelig kommet til sivilisasjonen igjen! Her lurer Starbucks på hvert et hjørne, butikkene selger annet enn fargerike ponchoer OG man kan stappe i seg så mye sushi man vil.

Så langt har vi rukket å drikke noen kopper kaffe på Starbucks, og vi har også inntatt en sushilunsj. I skrivende øyeblikk er Maren og Ann-Marij hos noen damer borti gata for litt fot- og håndpleie. Ikke verst! Vekk med gammel hud, på med fjong neglelakk.
I mens sitter jeg her, uten fjong neglelakk - men med en øl! Så vi har det bra hele gjengen gitt.

Kjapp oppsummering: MACHU PICCHU! Herregud og hurra meg rundt for et sted! Vi hadde en helt usannsynlig fin 4-dagers trek til Machu Picchu i nydelig vær, godt å få brukt kroppen litt også!

Dag 1 besto av sykling ned trollstigen x 1000, med en utsikt som nesten er uslåelig. Sykla fra omtrent 4000 moh og ned til jungelen sånn más o menos 1000 moh 😊 I starten gikk det sakte i svingene,
Salar de UyuniSalar de UyuniSalar de Uyuni

Maren slapper av på solbrillene sine i saltørkenen
men etterhvert ble det fart på sakene og dermed fart på sykkelen!
Dag 2 besto av MYE gåing, og da særdeles mye gåing i bratt stigning. Det var noen sukk, noen pes og noen klynk - men vi kom oss opp og frem! Med et par innlagte pauser med himmelsk fersk pasjonsfrukt og hengekøyer gikk det da til slutt, og vi fikk gått en herlig del av den originale inkatrailen. Litt svimmel skal det sies at man (Magnhild) var der man gikk langs smale stier med stup rett ned i dauen - men det var verdt det, det var v-a-k-k-e-r-t. Dessuten ble dagen toppet med naturlige varme kilder! Usannsynlig deilig for støle lår og ømme føtter - dessuten solgte de lokale damene øl ved kanten 😊

Dag 3 besto av nok en gå-dag, denne gangen i mer flatt terreng. Litt kjedeligere, men det var greit å hvile lårene litt før trappene opp til Machu Picchu neste dag 😊 Dessuten fikk vi testet "kassene" som frakter folket over elva et par ganger, absolutt en festlig aktivitet!
Dag 4, siste dag, besto av selve trappene opp til Machu Picchu. Da hadde vi overnattet i Aguas Calientes (nedenfor Machu Picchu). Kl. 04:30

Alle 3 i verdens største saltørken
sto vi klare med sekken på ryggen ved broa som er inngangen til trappene, rimelig klare for en siste innsats før målet var nådd! 45 minutter senere var vi, svette og glade, framme ved målet 😊 Mange pesende mennesker, mange med konkurranseinnstinkt - alle kom vi da opp til slutt.

Dagen der oppe gikk med til et par timer med guiding, noe som forsåvidt var interessant - sånn bortsett fra at 99% av gjengen hadde nok med å gjespe. Deretter ble det litt lunsjing, før vi traska bort til foten av Waynapicchu for å traske enda litt flere trappetrinn. Det var bratt, det. Men med noen innlagte pustepauser gikk ferden rimelig flott, og utsikten på toppen er det sykeste vi har opplevd. Etter å ha kommet seg opp på en topp som ser så bratt ut at man ikke kan forstå at det finnes gamle trappetrinn langs fjellsidene, var det bare å spandere på seg en Snickers og nyyyyte utsikten. Da hadde også tåka stukket av, og sola titta frem for på gjøre det hele perfekt. Machu Picchu må være et av verdens vakreste steder, uten tvil.

Nå befinner vi oss i Lima, i en bydel som er
La PazLa PazLa Paz

Magnhild og Larsa nyter utsikten over La Paz
fin, ren og koselig! Traska rundt i downtown Lima i dag, det var en heller skitten og støyete opplevelse. Men Miraflores, hvor vi så fint har slått oss ned, er absolutt å anbefale 😊 15 min gange ned til havet, og lufta er frisk og full av fisk. Ikke bokstavelig talt, men det lukter fisk. Nam nam! Dessuten har vi testa Ceviche, deilig rå fisk som er typis for Peru.

I morgen står Panama City for tur, så nå venter varmen og strendene folkens! Nå følger noen bilder fra de siste ukene, hasta luego 😊

With love, MaLaMa

Maren i Valle de Luna i La Paz

Lamafoster på marked i La Paz

Dagstur til 4700 moh utenfor La Paz
Rurrenabaque

Flyet vårt har landet i jungelen i Bolivia!
Rurrenabaque

Hele gjengen klar for anacondatur
Rurrenabaque

Maren leter etter anaconda i pampasen i Bolivia

Alligator :)
Rurrenabaque

Maren har fisket en liten piraya

Sinna alligator!

Gåtur på Isla del Sol

Maren og Larsa koser seg med marsvin i Cusco, Peru

Plaza de Armas, Cusco i Peru

Sykkeltur fra 4000 moh til 1000 moh utenfor Cusco

Tot: 0.063s; Tpl: 0.019s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0369s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb