Wiñay Wayna!

South America » Peru » Cusco » Inca Trail
April 11th 2005
Published: April 11th 2005

PhuyupatamarkaPhuyupatamarkaPhuyupatamarka

Tempel och potatisodling, 3850 möh.
Mandag norgon lämnade vi ett sömnigt Cuzco för att bege oss ut pa fyra dagar med Inca Trail. Efter en kort frukost i Olliutantambo kom vi til Km 82. Km 82 reffererar til järnvägslinjen mellan Aguas Calientes og Cuzco, vi var altsa 82 km fran Cuzco och det var ocksa härifran vi skulle pabörja var färd mot Machu Picchu.

Var grupp bestog av totalt 25 personer var av elva turister av blandand nationalitet, tva guider, en kokk och elva(!) bärare. Det var tack vare dessa bärararna att man kände sig lite som den imperialistiska vita mannen pa jungelsafari, med alla bekvämligheter och frukost, lunch, middag och teatime däremellan alt under tak och pa uppdukat bord. Vi fick faktiskt mer mat nu änn vad vi har käkat under under hela resan. Vädret visade sig ocksa bli mer eller mindre perfekt med lite regn om natten och lagom varma dagsetapper. Vi slapp ocksa undan högsesongens trängsel da det kan bli uppemot 500 personer per dag som pabörjar vandringen, nu behövde vi bara dela plats med rundt hälften.

Förtsa etappen visade sig vara en enkel sak pa en dryg mil och med ganska mild stigning. Det var ju ocksa den lättaste dagen
Warmi WañuskaWarmi WañuskaWarmi Wañuska

4215möh krävde lite posering framför kameran.
och vi visste att det var mer som väntade nästa morgon. Efter nagra timmars kortspel (nagot som skulle aterkomma under trailen) efterfölgt av nagra timmars sömn sa begav vi oss fran Wayllabamba (första lägret) som lag pa ca 3000m upp mot toppen Warmi Wañuska (dead womens pass) pa 4200 meters höjd pafölgt av en 700m nedstigning til varat andra läger. Ju längre vi kom pa turen ju finare omgivningar upplevde vi och man innser att om man själv hadde önskat att bygga tempel til ära för solen, manen och dom stora bergen sa hadde man kommit til rätt ställe.

Dag tre blev ett av dom bättre dagarna med mycket kultur och storslagen natur. Vi besökte hela seks olika ruiner, mer eller mindre ateruppbygda av arkeologerna. Det är nog inte själva ruinerna som imponerade mest, eftersom Inka kulturen är en relativt ung civilisation, men det faktum att dom valde att bygga tempel och fästningar och stora terasser inne i jungeln och pa upp til 4000 meter höjd. Vi var i alla fall ganska möra i benen efter den tredje dagen efter att igjen gatt ned til rundt 2500 meters höjd, men vi sag fram emot nästa dag da vi skulle
Macchu PicchuMacchu PicchuMacchu Picchu

Första mötet med den "glömda staden".
anlända till Machu Picchu. Efter en del kortspel och nagra timmar i sovsäcken sa gick vi upp innan solen hadde börjat ljusna och begav oss mot Inti Punktu (sol porten) i rekordfart för att uppleva att dom första solstralarna träffade Machu Picchu.

Vi ägnade därefter nagra timmar i Machu Picchu med varan guide efterfölgt av nagra timmar för oss själva. Machu Picchu som var det spirituella centret i Inka kulturen hadde bara en befolkning pa mellan 700 och 1000 människor och är därför av den storleken som kan utforskas pa nagra timmar. Til jämnförelse sa hadde Cuzco, som var huvudstaden, över 1 miljon innevanare. Efter att ha klättrat upp pa den närliggande toppen Wayna Picchu dels för att fa en utmaning och dels för att fa en fantastisk utikt över ruinerna och efter att ha vilat ut lite pa gräset sa kände vi att det var dags för lunch och vi begav oss med buss til den närliggande byn Aguas Calientes. Därifran tog sedan ett tag, som säkerligen har sett bättre dagar, tilbaka till Cuzco där vi anlände samma kväll och Kände oss ganska nöjda med insatsen.

Nagra dagar til följde i Cuzco varav 60% av tiden blev
Machu PicchuMachu PicchuMachu Picchu

vid närmare granskning sa hittar vi ocksa turister!
tilbringad i sängen av underteknade eftersom han padrog sig en förkylning dom sista dagarna pa trailen. Därefter gick turen syd över det Peruvianska stäpplandksapet til Titicaca sjön. Men det är en annan historia...

Mera Machu PicchuMera Machu Picchu
Mera Machu Picchu

En lama har aldrig varit mer spännande!

Tot: 0.065s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.034s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb