Project!


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
January 29th 2008
Published: January 29th 2008
Edit Blog Post

MorayMorayMoray

Er worden nog steeds gewassen in de onderste cirkels gezaaid voor de goden. Er zijn nog veel meer cirkels, maar die moeten nog gerestaureerd worden.
Vandaag eindelijk met mijn project begonnen. s´Ochtends de introductie en s´middags gelijk beginnen. Ik werk niet heel veel, maar het is vakantie en s´ochtends gaan alle kinderen op project en is er dus gewoon niks te doen. De vakantie activiteiten varieren van zwem- en muziekles tot bezoekjes aan de politie (volgens mij een soort snuffelstage voor de oudere kinderen).

s´Middags werd ik met een stuk of 15 jongens gedumpt, die ik kon helpen met hun huiswerk (vooral nakijken en met ze lezen, al heb ik minstens twee jongens weten uit te leggen wat het verschil is tussen + en x. Zodra ze hun huiswerk klaar hebben mogen ze spelen en ja, dat gaat er luidruchtig aan toe. Ik heb het voorbeeld van Augusto en Sharon (de tutors) gevolgt en het genegeerd zolang ze het niet te bont maakten! De kleinsten (zoals Pikachu...) kunnen nog niet zoveel. Ik zal wat activiteiten voor ze moeten verzinnen.

Kennelijk hebben ze van Dieneke geleerd, want ik krijg een groepje van ongeveer 5 jongens om elke dag een uurtje les te geven. Volgens mij tieners, maar dat is nog maar even afwachten.

Iets dat ik van Dieneke heb geleerd: zorg dat je altijd
Klein trappetjeKlein trappetjeKlein trappetje

Sarvi met haar zere knieen ging door tot het einde. De meesten gaven het halverwege op... watjes.
een paar pennen en papier bij je hebt, zodat de jongens aan het werk kunnen. De eerste 2 zijn al weer gejat. Dit gaat een grote kostenpost worden, ik weet het zeker....

Ze delen hier inderdaad de correctionele tik uit. De eerste keer dat Augosto met een lel een joch wakker maakte stond ik wel even te kijken, maar ze slaan niet zo vaak of hard dat de kinderen er iets aan over houden. En als pluspunt, voel ik me dus totaal niet bezwaard om een jongen met een pen te porren of aan hun trui te trekken om hun aandacht er weer bij te krijgen... 😉

Mijn verdere activiteiten zijn helpen met dagelijkse dingen als douchen! Dat houd in dat ik shampoo op het hoofd van elk kind mag spuiten en ze moet zeggen dat ze op moeten schieten. 😉
Het leek me eerst een beetje vreemd, maar ze douchen in hun ondergoed en het zijn echt de kleintjes dus... whatever.

---

Verder deze week!

Ik ben er nog maar (nog maar?!? Al!!!) drie weken en er is geen twijfel meer mogelijk dat de Peruanen graag protesteren. Nou hebben ze ook wel genoeg reden
Hannah & kidsHannah & kidsHannah & kids

We hebben deze kids vermaakt door een foto van ze te maken... en vervolgens vroegen ze een sol! Cheeky :)
om te protesteren, maar nou was de manifestatie van deze week een zaak die mij ook aan het hart gaat. Er was de hele ochtend al vuurwerk in de stad (wat werkelijk voor alles wordt gebruikt: Religieuze feestdag? Demonstratie? Zonsopgang? Vuurwerk!), maar dit keer stond Plaza de Armas blank met mensen. Ik vond het al een grote demonstratie, tot ik op Av. del Sol kwam en zag hoever de stroom nog doorliep! Groepen uit elk district van Cusco met borden en een reusachtige vlag om zich te identificeren.
Kennelijk wil een Chileens bedrijf (het zijn altijd de Chilenen kennelijk) een hotel bouwen bij Machu Pichu en de Peruanen protesteerden tegen de aantasting van hun cultureel erfgoed. Machu Pichu kan nu al nauwelijks de toeristen stroom aan! Hopelijk luisterd de overheid, maar als er genoeg geld onder de tafel betaald wordt...

Dit weekend met de meiden van mijn school naar de markt in Chinchero en de Inca ruines van Moras-Moray geweest. Moray; religieuze site of labratorium...? Geen idee, maar indrukwekkend was het wel.
Ook indrukwekkend: het kerkhof! Afhankelijk van hoeveel geld je hebt, kom je in een familiegraf of een nis in de muur die alleen met een ladder te
Make a wish!Make a wish!Make a wish!

Het middelpunt van Morray... natuurlijk moesten we vervolgens weer naar boven. Het is niet eerlijk dat ik als enigste zo liep te puffen...
bereiken is...

Deze week ook wat tattoo shops bekeken. Zag er goed uit.


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement

Wat gaan we doen dit weekend?Wat gaan we doen dit weekend?
Wat gaan we doen dit weekend?

Behalve de kinderen ontwijken, die je voor carnaval graag natmaken...
1e rij v. links naar rechts...1e rij v. links naar rechts...
1e rij v. links naar rechts...

Sarvi, Imie, Lotte, Karola, ik en Amelie (de 2e rij moet dringend een zonnebril kopen).
KerkhofKerkhof
Kerkhof

Hoe lager bij de grond hoe meer geld je hebt. Vooral zielig waren de nissen waar alleen twee waterflessen met bloemen in stonden...
GrafGraf
Graf

Deze kasten kun je kant en klaar kopen op weg naar het kerkhof... de kitsch wordt later toegevoegd.


29th January 2008

Kwajongens en kitsch
Nou, zo te lezen ben je meesteres Fricke. Valt het je mee vooralsnog, die rol als oppas/begeleider/juf? Wordt het drukker na de schoolvakantie? Hoe bevalt de stad zelf eigenlijk? Je bent al veel buiten Cusco op pad geweest, maar over je woonplaats zelf lees ik niet zoveel. Is het druk, of valt dat juist wel mee? Hoe zijn de mensen, hoe de huizen, hoe het eten, hoe het verkeer? En hoe is het eten?!? Neehee, ik ben helemaal niet nieuwsgierig. En neehee, dat heeft ook niets te maken met het voorbereiden van een eigen reis naar Zuid-Amerika! Tschussi Daf
29th January 2008

eindelijk dan toch...
Eindelijk eens een reactie van mij!!! Ben nu eenmaal niet zo'n computerfreek... Je foto's zien er super jaloersmakend uit!!! En je project klinkt ook goed en fijn dat je ook nog genoeg tijd hebt om daarnaast nog dingen te doen. A.s. zaterdag vertrek ik naar Tunesie, heb er inmiddels echt veel zin in. Heb al heel veel dingen bedacht die ik wil gaan doen. Ben benieuwd of het moderneKunst museum van een soortgelijk kaliber is als in Istanbul. Ik zal je een aantal foto's mailen als ik terug ben!! Veel succes de komende tijd met je kindjes! groet Kim
31st January 2008

vakantie voorbij.
Hallo Fricke. Dit is mijn tweede bericht, het eerste per ongeluk gewist ben dus toch nog niet zo goed op internet. Mijn vakantie is voorbij, morgen weer aan het werk. Het is momenteel echt winters hier stormachtig en kans op sneeuw, bij jouw is het weer dus beter. Nu maar werken tot 27 maart dan gaan we fijn 20 dagen naar Peru waarvan 6 dagen in Cusco bij jouw. Verheug me hier erg op. Zorg maar goed voor je kinderen en niet te streng. Een goede juf prikt niet met de pen maar regelt haar zaakjes met de mond nou succes met je werk je spaans en je vakantie groetjes kus mam.
2nd February 2008

haha. Het woord dat ik zocht was porren, maar mijn Nederlands begint te leiden onder mijn Spaans. De kids luisteren nog niet echt naar mij, als het ze niet uitkomt. Deze week heb ik vooral met ze gespeeld en ze een beetje bij hun huiswerk geholpen. Maandag krijg ik mijn eigen klasje dat ik echt les kan geven. Dat zal makkelijker werken zijn, omdat het dan geen speelkwatier is. Het is vooral lastig om ze te vermaken, omdat de spelletjeskast op slot zit... en soms heeft niemand een sleutel!
2nd February 2008

Tof. Veel plezier in Tunesie! Ik heb jou souveniertje al uitgezocht... Ik denk dat het museum inderdaad van hetzelfde slag zal zijn. Zelfde beperkingen onder de Islam and all. Ben benieuwd naar de foto´s. X

Tot: 0.088s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 51; dbt: 0.051s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb