Santa Cruz Trek - Huaraz


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Ancash » Huaraz » Huascaran National Park
November 22nd 2010
Published: December 13th 2010
Edit Blog Post

Na weer vier weken vrijwilligerswerk gedaan te hebben besloten om maar weer eens wat meer van het land te gaan zien. Deb is druk met haar stage bezig en Thieu had zin om wat meer van de natuur hier te gaan bekijken. Gekozen is er voor een trekking in Huaraz. Huaraz is het trekking- en bergbeklimcentrum van Zuid-Amerika en de foto´s waren erg aantrekkelijk.

In Cuzco gezocht naar welke trekking aantrekkelijk was en Thieu heeft vervolgens gekozen om de Santa Cruz trek te gaan lopen. Deze duurt 4 dagen en gaat tot een hoogte van 4750 meter. Tevens een lekker trainingkje voor de Inca trail. Vervolgens vanuit Cuzco geprobeerd te boeken bij een kantoortje in Huaraz maar natuurlijk verliep dat niet helemaal perfect. Op z´n Peruaans krijg je eerst info en dan vervlgens wordt het stil. En als je dan wel weer contact hebt na 5 dagen dan blijkt de eerste info weer niet te kloppen. Allemaal erg normaal hier.

Maarja na het eerste contact waren wel de vliegtickets en buskaartjes naar Huaraz al gekocht. En het eerste hostel was ook geboekt. Ik kwam aan op maandagochtend en moest dinsdag gaan lopen om op tiojd weer terug te zijn. Bij aankomst in het hotel werd mijn probleem ook gelijk opgelost want de hostelbaas kon de tour ook voor mij regelen. Het was zelfs 10 dollar goedkoper. Ik boek dus een vierdaagse tour met alles inclusief.

Dinsdagochtend word ik inderdaad opgehaald en blijkt de groep te bestaan uit twee meiden uit de VS, de gids/kok en de ezelman. We moeten eerst een paar uur rijden naar het nationaal park waar de trekking plaats gaat vinden en op een gegeven moment praat ik wat met de meiden uit de VS. Zij vertellen mij dat het een driedaagse tour is. Ik verbaasd en zeg dat ik een vierdaagse tour heb geboekt. Zij geschrokken, want een van hun moet haar vlucht terug naar huis halen en dat gaat niet lukken als we 4 dagen gaan lopen. We vragen het snel aan de gids en ik krijg te horen dat het inderdaad maar 4 dagen is. Ik voel me dus weer opgelicht maar ben blij dat we wel het gehele traject gaan lopen. We gaan er alleen geen 4 maar 3 dagen over doen. Het is dus een alleen iets grotere uitdaging.

Op een gegeven moment stoppen we en worden de spullen uitgeladen. Alle bagage gaat op de ezels en we beginnen met lopen. Het lopen ging erg lekker alleen de stukken omhoog waren weer even wennen. Na een 4 uur lopen komen we bij ons kamp aan en de gids zegt dat hij verbaasd is over hoe snel we hebben gelopen. Hij verteld dat hij normaal 5 a 6 uur over het traject doet en dat wij het in 4 uur doen verrast hem. We blijken 4,8 km per uur door de bergen te hebben gelopen wat erg snel is. Na een lekkere maaltijd gaan we vroeg slapen. De tweede dag staat de kjlim naar de pas op het programma en we gaan in de ochtend een 800 meter stijgen. (Later hoor ik van iemand dat in Europa een stijging van 500meter per dag ongeveer de max is. Hier is dat wat anders.)

De tweede dag hadden we dus de grote klim voor de boeg en moesten we vroeg opstaan. We zijn begonnen op 3960m en de pas ligt op 4750m. Over de klim hebben we 2,5 uur gedaan. Het was erg zwaar en ik was ook de langzaamste van ons 4 maar het was het waard toen we boven waren. Het uitzicht op een gletsjermeer en de vallei waren prachtig. Boven hebben we een half uur uitgerust en toen zijn we aan de afdaling begonnen. In totaal moesten we 950 meter afdalen, was gelukkig niet helemaal alleen maar afdalen, er lag ook een hele grote vlakte in de vallei die we moesten oversteken. Hier begon het dus lekker te regenen en kon ik lekker doorlopen. Erg fijn dat het landschap eindelijk zoals in NL was. Ik liep dus met een lekker tempo en op een gegeven momnet zag ik de ezelman in de verte. Ik dacht die kan ik wel inhalen. (Ezelmannen en ezels lopen onnatuurlijk hard. Vertrekken een half uur na de groep en hebben de tenten al opgezet als jij arriveert)

Toen keek ik achterom en zag dat de meiden en de gids erg ver achter me lagen, ben toen maar gestopt en op ze gewacht. Tenslotte moesten hun ook op mij wachten toen we aan het klimmen waren. Dag 2 was erg zwaar maar wel leuk. In totaal haden we 20 km afgelegd, hier hebben we met de pauzes 8 uur over gedaan. We kampeerden samen met een andere groep en hun gids kon niet geloven dat we alles in deze tijd haden afgelegd. Normaal doe je daar een 10 uur over. Wij natuurlijk trots omdat we voor de tweede keer een snellere tijd hadden.

De laatste dag is alleen maar naar beneden lopen. De gids zei dat het normaal een 4 uur duurde maar hij dacht dat wij het wel in 3 uur konden doen. Natuurlijk wilde wij het wel weer proberen en deden we het in 2,5 uur. De gids vond zelfs dat we te snel liepen en dat we meer moesten genieten van de natuur. Hebben we ook wel gedaan, het landschap was erg mooi en door laaghangende wolken in de vallei deed het ons denken aan Jurrasic Park. Nadat we aankwamen op het ophaalpunt moesten we wachten op de chauffeur. Hij had ons ook nog niet zo snel terug verwacht en was nog niet vertrokken.
Na een 1,5 uur wachten in de zon konden we de spullen inladen en terug naar Huaraz.

Hier nog een dagje doorgebracht en daarna weer met de bus en het vliegtuig naar Cuzco terug. Ik heb aardig wat foto´s gemaakt alleen kan ik die nog niet uploaden. Ik moet voor deze website de foto´s eerst verkleinen en dat deed ik op mijn laptop. Maar die is gecrasht dus moet ik opzoek naar een andere oplossing. Daarom houden jullie de foto´s te goed.

Groetjes Mathieu en Debora

Advertisement



14th December 2010

jaloers
Ha lieve mensen, wat leuk weer iets van jullie te lezen! En wat zijn we jaloers. Herinneringen komen terug aan onze trek in Nepal. Die was 20 dagen en over een pas van 5400 meter en nog wat. Geweldig. Maar wel inmiddels 20 jaar geleden. Waar blijft de tijd. We zijn ontzettend benieuwd naar jullie foto's. Ga zo door!!! We kunnen niet wachten tot jullie terug zijn en komen vertellen. Dikke kussen van ons allen. PS: als wij oud en stram dan eindelijk ook een keer naar Zuid Amerika gaan, willen jullie dan gidsen??? Lijkt ons leuk.

Tot: 0.072s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0446s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb