Bestjaalet i 30 minutter!

Ecuador's flag
South America » Ecuador » North » Otavalo
October 5th 2007
Published: October 5th 2007

Udsigt fra hotelletUdsigt fra hotelletUdsigt fra hotellet

Vi havde en fantastisk udsigt. Når vejret var klart, kunne vi se tre vulkaner. Den sneklædte Cotacachi på billedet er den smukkeste.
Kare alle

Saa er vi tilbage paa "vores" hotel i Quito, som vi efterhaanden foeler er vores hjem. Her skal vi ogsaa fejre Amanda imorgen, saa det er hun helt tryg ved. Vi har vaeret fem dage i Otavalo her sidst. Det ligger ca. 80 km. nord for Quito, dvs. en bustur paa knap 3 timer. Her bor der rigtig mange indianere, og de gaar for det meste i deres traditionelle dragter, saa der var noget at se paa. Desuden er byen kendt for et stort marked med alverdens haandvaerk, saa der fik vi brugt nogle penge!

Vi boede 4. km. udenfor byen. Omraedet er praget af hoeje bjerge og primitiv dyrkning af traetomater, majs og kartofler mm. paa de naermest lodrette skraaninger. Det var et fint sted vi boede, med udsigt til tre vulkaner! Der var ikke mange andre turister end os, saa boernene kom rigtig til at lege med en lille ecuadoriansk dreng, ca. 2 aar, og et vaeld af hunde. Der var vandrestier lige uden for doeren, saa en dag gik vi paa en gammel inkasti.

Som overskriften antyder, var vi ude for noget af en oplevelse. En dag vi skulle til Otavalo tog vi
På inkastienPå inkastienPå inkastien

Hovedtrafikåren i Ecuador for 500 år siden. Stien forbandt hele landet med Peru og Columbia.
en taxi derned, vi fik hotellet til at ringe efter en (som de altid bruger). Da vi kom frem, glemte vi at faa vores taske med ud af taxien, hvori vores kamera og alle fotos, vi havde taget og divese smaating befandt sig. Vi opdagede det to minutter efter og skyndte os hen, hvor vi var blevet sat af. Kort efter kom taxien til alt held igen, men han havde haft en anden kunde...saa tasken var vaek... Men med fagter (Henrik var gaet ud for at lede efter ham) fik vi forklaret situationen, og vaek var han. I mellemtiden havde Henrik soegt hjaelp paa turistbureauet, der kunne finde frem til taxichauffoeren. Der ventede vi saa en rum tid, og saa traedte taxichauffoeren ind med taske og indhold i god behold! Han var koert efter en bus, da kunden, der havde taget tasken, til alt held havde sagt hvilken bus han skulle med fra taxien(der havde han nok ikke taenkt, at han ville stjaele noget!). Han fik stoppet bussen, fundet manden og tasken, og hele bussen klappede, forloed det! Saa vi var glade. Og ifoelge taxichauffoeren var vores blaa rygsaek det store samtaleemne i Otavalo.

Den gode taxichauffoer brugt vi
Der spindes uldDer spindes uldDer spindes uld

Alderen var ingen hindring. Hun havde en utrolig teknik.
en del derefter, nu kun under navnet: "Supermand"!
En dag tog han os paa rundtur til forskellige steder, hvor vi saa fremstilling af diverse haandvaerk; vaevning, musikinstrumenter, laedervarer, og et vandfald og et par soer. Vi saa ogsaa en vulkan soe, hvor der boblede svovl op af, der var dog ingen fare for udbrud! Den sidste dag var vi ved en soe i 3600 meters hoejde, saa luften er tynd, men vi er ved at vaere vant til det.

Den sidste uges tid regner vi med at bruge i Banos. En by med termalske bade paa oestsiden af Andesbjergene.

Demonstration af "backstrap" vævningDemonstration af "backstrap" vævning
Demonstration af "backstrap" vævning

Vores helt taxachaufføren demonstrerer væveteknikken.
Otavalo markedetOtavalo markedet
Otavalo markedet

Glimt fra det store marked i Otavalo. Her kan der virkelig fyldes op med souvenirs.
Der legesDer leges
Der leges

Børnene fandt en ny legekammerat.

Tot: 0.061s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.037s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb