Chile

South America » Chile » Valparaíso Region » Viña del Mar
December 18th 2008
Published: December 18th 2008

Manen varManen varManen var

Av de tre morke og runde feltene overst til hoyre, er den midtre "Sea of Tranquility", hvor Apollo 11 landet i 1969 og Neil Armstrong plantet det amerikanske flagget. Denne delen av manen sees ikke fra Norge.
A komme inn i Chile var som en ny verden etter 15 dager i Bolivia. Forste stopp var San Pedro de Atacama, en liten landsby uti orkenen som kun er basert pa turisme. Masse aktiviteter og utflukter starter derfra, men stedet i seg selv har liten sjarm. Det gode med Chile var friheten vi fikk til a kjope god ferskmat fra butikker, ting smakte bedre og endelig slapp mageproblemene tak. Stefan tok en god og lang joggetur med kompisen Matt, mens Sandra slappet av i hengekoya.

Vi dro videre til La Serena, hvor vi endelig fikk ordentlig sommer og en tur pa stranda. I utkanten av denne byen finner man den klareste nattehimmelen i verden og egner seg derfor utmerket for observasjon av stjerner. Vi dro ut til et observatorium og fikk se stjerner og planeter i teleskop. Skikkelig spennende! Blandt annet fikk vi se planeten Venus - "morgenstjernen", og Jupiter med fire av manene. Visste dere at et dogn pa Venus tilsvarer ca 224 jorddogn, mens Jupiter, solsystemets storste planet, snurrer i en rasende fart pa tilsvarende ca ni timer..? (Der hadde Onkel Hans likt seg).

I Santiago, hovedstaden i Chile, bestemte vi oss for a prove sjomaten, siden vi hadde hort sa mye positivt om den. Damen i resepsjonen tipset oss om fiskemarkedet, der det fantes restauranter rundt med nydelig ferske delikatesser.... Hva?! Vi kunne kjenne stank av darlig avkjolt sjomat lenge for vi sa markedet og maten i restauranten smakte deretter. Santiago var ellers en fin by hvor vi fikk med oss mye bra livemusikk og natteliv. Vi tok farvel med Santiago og GAP-gruppa vi hadde reist med de siste forti dagene. Vi var lettet og glade over a endelig kunne reise og fikse ting pa egenhand!

Vi tok bussn rett ut til kysten - til Viña del Mar. Dette er et veldig pent sted som Sandra spar kommer til a bli et fremraregende turiststed om minimum fem ar. Her fant vi til og med en sushirestaurant som ikke var sa verst. Strandpromenaden var helt fantastisk! Vi hadde fortsatt til overs a finne ut av myten om den gode chilenske fiskematen, sa vi dro pa en restaurant som skulle vare utmerket med flere priser for sin mat.. men neida. Chilenerne har til overs a servere oss en ordentlig god sjorett. Vi haper vi tar feil.. Vi dro ogsa til nabobyen, Valparaiso, men vi likte oss mye bedre i Viña del Mar. Valparaiso har et ganske stygt kaiomrade, mens tar du en av heisene oppover assidene kommer du til penere utsikt, dog en del slum. Til tross for denne slummen, likte vi disse husene veldig godt pa grunn av den fine fargene de er blitt malt i de senere arene. Siste dagen i dag tok vi en tur pa stranda for ferden gar videre til Argentina i morgen...

ValparaisoValparaiso
Valparaiso

Slumomradene med de fine nymalte husene

Tot: 0.094s; Tpl: 0.016s; cc: 12; qc: 56; dbt: 0.0512s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb