Condominio

South America » Chile » Biobío
February 24th 2008
Published: February 25th 2008

Olin nähnyt muutaman kerran kyltin 'Condominio'. Tällä kertaa pääsin näkemään, mitä se piti sisällään.

Marcela oli lähdössä samoihin aikoihin bussilla kohti Temucoa, josta hän lensi Santiagoon. Tilasimme siis taksin. Tällä kertaa emme turvautuneet Natoon, joka nukkuu päivät, vaan tilattiin toinen taksi, joka velotti 7000 pesoa.

Minulla oli istumapaikka yläkerroksessa, vieruskaveri työskenteli puualalla. Viiden tunnin bussimatka Concepcioniin sujui pääosin moottoritietä pitkin. Temucon jälkeen ei paljon pysähdeltykään.

Paula tuli minua vastaan kuopuksensa Alexin (1 vuotta) ja isosiskonsa kanssa, joka on viiden lapsen äiti ja neljän isoäiti. Poikkesimme kaupassa ja ajoimme Condominioon, jossa Paula perheineen asuu. Condominio on aidattu asuinalue, portin sai auki kaukosäätimellä. Perheeseen kuuluu lisäksi suomalainen mies Henkka ja 10-vuotias Nico Paulan aiemmasta suhteesta.

Henkka lähti käyttämään Nicoa ostoskeskuksessa. Luvattua käyntiä ei ollut voitu toteuttaa aiemmin, koska Paulan ja hänen siskonsa lounaskäynti vanhempien luona olikin kestänyt viisi tuntia aiotun tunnin sijaan. Istuimme takapihalla. Ilma oli viileämpi kuin Puconissa, ja piti hakea pitkähihainen paita.

Kun Paula laittoi illallista, juttelin olohuoneessa Henkan kanssa kulttuurien ja maiden eroista. Ilmeisesti chileläisten yhteisöllisyys vaikuttaa siihen, että he eivät pysty työskentelemään yhtä hyvin itsenäisesti kuin suomalaiset. Henkan tuttu oli teettänyt chileläisillä piharakennuksen ja kokenut että työtä joutui valvomaan. Henkalla on takapihalla projekti. Hän on laittanut sinne juuri sementtiä. Seuraavaksi on tarkoitus laatoittaa piha ja sitten rakentaa loppujen lopuksi sauna.

Illallisella oli jauhelihapihvejä, perunamuussia ja salaattia. Nico nukahti sohvalle, kun tv oli vielä auki. Minut majoitettiin Nicon huoneeseen.

Tot: 0.063s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0344s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb