Termas de Jurasi

Published: August 22nd 2008

Dag 65.

Nettene oppe i denne hoyden er veldig kalde, Jane var som vanlig for kald paa beina for aa klare aa sove...(blir mer elektrisk oppvarming paa kvelden fra naa av) Sengene var dog herlige - med dundyner og varme pledd!

Solen "slo" imot oss da vi aapnet doren, det var nydelig dagtemperatur. I Putre er det utrolig lite nedbor - nesten hver dag er lik - med blaa himmel og sol. Det er litt vind, saa vi gikk for det meste med T-skjorte og bukse.

Vaar forste oppgave etter frokost var aa kjope solkrem med hoy faktor, den vi hadde var kun faktor 16 - noe som var altfor lite her. Vi kunne velge mellom faktor 45 0g 60, saa vi valgte den laveste.

I gaar kveld hadde Marysol fra hostellet lovet aa idag ta oss med til de varme kildene (termas de Jurasi) som var 9 km utenfor landsbyen. Vi trodde ikke helt paa dette, for da dette ble nevnt paa kvelden var hun litt "paaseilet".

Etter solkrem-handlingen traff vi henne paa tunet utenfor hovedhuset, og hun spurte da straks om vi fortsatt ville ta en tur. Supert, hun skulle vaere klar innen 20 minutter. Da vi sto klar ved bilen, spurte hun om Eirik hadde "lappen", for hun folte seg litt for "trott" til aa kjore 😱 Et par km for de varme kildene sa vi en gutt som gikk langs veien. Marysol i baksetet sa at vi maatte stoppe og ta ham med oss, fordi det var han som drev stedet med kildene.

Da vi kom fram til stedet var vi de eneste som var der. Stedet var nydelig, i en hoyde paa 4 200 m.o.h. Det var flere smaabad, men vi valgte den storste, fordi den hadde mest behagelig temperatur paa ca 39 grader. Det var veldig spesielt aa bade ute saa hoyt oppe i fjellene. I skyggen var vannet som rant ut fra badet fremdeles frosset til is, men i solveggen var det fullt mulig aa sitte i t-skjorte og shorts. I lopet av de 3 timene vi var der, kom det kun en annen familie til stedet. I tillegg var det spanske og tyske paret fra hostellet en kjapp tur nedom. Vi betalte kun 10 NOK pr.pers.

Paa tilbakeveien, i 15-tiden, spurte Marysol om vi ville spise lunsj sammen med dem. Vi gjorde en super avtale
Bad innendorsBad innendorsBad innendors

Det ene er for damer og det andre for menn. Vi ble anbefalt aa ikke bade her, for han hadde ikke byttet vann i badene siden igaar.
- Jane og Marysol kjorte for aa kjope de nodvendige ingrediensene, vi betalte og hun laget den gode kinamaten som hun sa at hun kunne lage. Paa butikken var det verken kjott eller fisk aa oppdrive (grunnet festivalen), saa det ble stekt ris med masse herlige gronnsaker, tunfisk og skjell fra boks. I tillegg hadde hun kylling som vi ogsaa hadde i. Det smakte helt utmerket!

Etterpaa gikk vi de 10 minuttene til sentrum av landsbyen, for aa kjope ullsokker og ullvotter/hansker saa vi kunne holde oss varme etter at solen var gaatt ned (den gaar ned ca 18.30). Vi fant det vi var paa utkikk etter.

Paa kvelden satt vi og snakket med Georg og Marysol, og tok oss noen brodskiver til kvelds (hoppet overe middagen siden vi spiste lunsj i 16 tiden).

Et av de andre badene uteEt av de andre badene ute
Et av de andre badene ute

Her var det mulig aa bade med leire, men det var for varmt for oss.
Paa vei tilbake fra varmekildenePaa vei tilbake fra varmekildene
Paa vei tilbake fra varmekildene

Med Putre i sentrum av bildet.

23rd August 2008

Herlig....
Hei på dere, ser utrolig herlig ut, kunne tenke meg et besøk her. Så dere får bare nyte det. Det har jammen vert en utrolig opplevelsesrik tur til nå. Har dere bestemt turen videre ? Ha det fortsatt fint, kos dere og ta godt vare på hverandre. Her er alt bra. Følger spent med dere hver dag. Jeg er faktisk også blitt litt bedre i geografi...... he, he...., så det er kanskje håp for meg også. Klem fra mamma/Erna og Pappa/Tore

Tot: 0.074s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 27; dbt: 0.0281s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb