Tidlig hjemreise


Advertisement
Bolivia's flag
South America » Bolivia » La Paz Department » La Paz
April 20th 2008
Published: April 20th 2008
Edit Blog Post

Tidlig hjemreise



Reisen min har faatt en braa endring. Allerede etter en maaneds tid kom hjemlengselen, og jeg foelte at jeg var mettet av opplevelser. I denne anledning vil jeg skrive litt om hvordan det er aa vaere paa reise😊

Fra foerste stopp som var Argentina sitter jeg igjen med foelgende fem punkter:
Biff
Farmacias som ligger paa hvert eneste gatehjoerne
Sanwicheria, sjapper der de selger sandwicher, eller de man faar paa bussen
Busser, som er hovedtransportmiddelet, grunnet svaert faa jernbaner.
Majonesa, herregud aa mye majones de spiser!!!!

Jeg har laert spansk paa videregaaende i 2 aar, saa litt bakgrunnskunnskaper hadde jeg. Men jeg skjoente fort at Magnus hadde laert mye fortere enn meg paa 4 uker med spansk kurs i Argentina! Vi var vel ganske likestilte. Men jeg maa nok innroemme at han var flinkere muntlig og mere frempaa enn meg. Basis samtaler fungerer veldig bra, men spoer jeg for vanskelig, snakker de for fort. Til tider hadde jeg en opplevelse av at om jeg pratet fort og utydelig, ble jeg lettere forstaatt. Jeg var ikke engang sikker paa hva jeg selv sa. hehe

Chile, og Argentina er to svaert like land. Litt dyrere bare i Chile, i og med at det er ett rikere land. Vi var ikke saa lenge i Chile, saa det er ikke saa mye mer aa foeye til her.

Overgangen til Bolivia var enormt stor! Vi saa fattigdommen med en gang, og vaar foerste buss var litt av en velhompa terrengkasse. Fikk en god foelelse da jeg satt inneklemt bakerst i bussen, og maatte lukke vindeet da et annet kjoeretoey kjoerte forbi paa grunn av alt stoevet, for dette var det virkelig sjarm over.

Noe som ikke ble bedre da vi kom til Boliva var maten. Dere som kjenner meg vet at dette er noe jeg til og med kan slite med hjemme. Det var ikke saa lett aa forklare paa spansk/engelsk hjemme hos vaertsfamilien til Magnus, at jeg er veldig kresen i matveiene. Sitter der og proever a faa ned maten: "I dont think Siri likes our food" sier vaertsfaren som kan engelsk.
Det er veldig goey aa gaa rundt paa markedene og virkelig se hvordan folk lever. Men saa er det ikke saa veldig goey lenger naar en kommer paa at jeg faktisk lever her naa jeg og. Fruktmarkedene, med halvraatten frukt, (det ser iallefall saann ut), kjoettdiskene der de kverner kjoettet for haand, kuhoder som ligger flaadd som alle kan ta paa, og ikke minst alle fluene og loeshundene som gaar rundt og spiser av alt. Vel jeg vil ha kjottet gjennomstekt 😉
Og jeg kan ikke beskrive hvor lei jeg er av toerr loff med syltetoey paa!

Frokosten har vaert svaert varierende. Om vi har faatt frokost paa hostellet, har det vaert alt fra en liten croassang, til en gjennomfoert frokost med broed, syltetoey, og for en 5'er ekstra, ett egg😊 Frokosten er kanskje det maaltidet som er mest forskjellig fra Norge.
Ok, nok om mat

Helse, er en annen ting som er vanskelig aa holde vedlike. Vi har vart mye i hoeyden og der orker man lite. Det har kun blitt en loepetur. Ikke saa mange murligheter naar jeg ikke vil loepa paa asfalt. Styrketrening har jeg hatt en del ganger paa hostellrommet, men ingen kvalitetstrening akkurat. Vann kunne vi drikke fra springen i Argentina og Chile, men det betyr ikke at det smaker godt. Da blir det mye juice og brus.

Reise. Det har blitt mye buss kjoering. Bussene har stort sett vaert i god stand og av hoey kvalitet. Vi regnet paa det, jeg som naa har vaert ute aa reist i en mnd, har reist ca 90 timer med buss, 7 med tog og fire dager i jeep.

Mye av dette tilsammen, er hovedaarsaken til at jeg allerede vil hjem. Men det betyr ikke at jeg ikke har hatt det bra! Jeg sitter igjen med flotte bilder i hodet, av natur, byer, opplevelser og mennesker! Jeg har vaert heldig aa ha faatt lov til aa ha sett og opplevd saa mye fint!

Naa gleder jeg meg veldig til aa komme hjem, spesielt til Bagera og Betty (mine to hunder), mor, far, bror, familie og venner! Uten jobb og skole, har jeg planer om aa faa gjort ting jeg vanligvis ikke faar tid til om jeg jobber eller studerer.

Jeg oensker deg en riktig god tur videre Magnus! Haaper du klarer aa nyte reiselivet selv om det kan bli litt ensomt igjen etter besoek hjemmefra i kun en mnd!

Siri



Advertisement



Tot: 0.201s; Tpl: 0.014s; cc: 13; qc: 73; dbt: 0.125s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb