El Parque Nacional Iguazú!

Published: January 14th 2011

Hei hopp!

Her kommer en rapport fra nylig fossefrelste nordmenn på tur! Vi er nå på dag 2 i Puerto Iguazu, en liten by i Argentina - rett over grensa fra Brasil (og Paraguay). Apropos det - før vi reiser i mårra skal vi gå til La Triple Frontera (Triple Frontier), hvor Brasil, Paraguay og Argentina møtes og man kan se til alle 3 land på én og samme gang. Tøft!

De siste 2 dagene har vi tilbragt i El Parque Nacional Iguazú, en helt vanvittig vakker nasjonalpark! Nå sitter vi å strekker og føler på våre ømme føtter etter omtrent 2 mil trasking blant fosser, trær, sommerfugler, kulper, iguanaer og ikke minst edderkopper (skrekk og g-r-u). Vår OFF-spray og OFF-krem har blitt meget flittig brukt, da noen damer med brosjyrer skremte oss med denguefeber-skremselspropaganda! Men de funker, OFF-produktene altså, til og med mot dengue-mygg! Så vi smører og smører, først med solkrem og så med myggkrem, hele dagen lang. Vi nekter å klø mer. Jeg tipper at Larsa ville slengt på "jeg nekter å være solbrent mer!" også 😊

Men, tilbake til fossene! Det er vanskelig å beskrive med ord, faktisk. Men med bilder burde det bli
Puerto Iguazu 2011 031Puerto Iguazu 2011 031Puerto Iguazu 2011 031

Ivrige travere!
enklere - og det var helt usannsynlig vakkert. Det mest kjente fossefallet er jo Devil's Throat (La Garganta del Diablo), og det er et helt vanvittig svært fossefall. Det er bredt (150 meter bredt), høyt (82 meter høyt) og det spruter så mye vann at du ikke har en sjans til å se hvor langt ned vannet faller. For å sitere Larsa: "Shit, æ har frysninga!". Vi fikk frysninger av fossene, vi.
Før i tida, før parket ble startet opp, var det faktisk vanlig å "sightsee" Devil's Throat med en båt med en romann oppi. Mannen rodde så langt mot stupet som mulig, hvor man som turist fikk nyte utsikten mens mannen rodde som en gal for å stå imot strømmen. Men så skjedde jo det tragiske, en båt med tyske turister + en stakkar romann suste utfor fallene - og borte ble de. Deretter ble det slutt på denslags sightseeing.

Vi holdt oss til en båttur under fallene vi, da. Hakket tryggere, men det var et skikkelig kick! Båten kjørte rimelig fort, samtidig som det føltes som om båten slåss noe grusomt mot de enorme strømmene som fossefallene skaper i vannet. Og da vi ikke trodde det var
Puerto Iguazu 2011 074Puerto Iguazu 2011 074Puerto Iguazu 2011 074

La Garganta del Diablo!
mulig å kjøre nærmere fallene, jo da kjørte vi selvfølgelig nærmere! Gjennomblaute, og vel så det, og fornøyde trippet vi ut at nasjonalparken etter en heidundrende avslutning med en naturlig dusj! Vi har dusja i Iguazu Falls, vi. Og det var sinnsykt!

Så nå skal vi da altså videre, vi skal pakke sammen turistlommebøkene våre bittelitt, og planen er å ta en nattbuss i mårra kveld. Vi tror vi har funnet en bra by å stoppe i på vei mot Salta, nemlig en liten by som heter Roque Sanz Peña - en by som skal være full av tyrkiske bad og denslags! Det høres snadder ut synes vi, og dessuten er det så godt som alltid hyggeligere å ta små stopp i mindre byer. Billige hotell hadde de også, og vi har foreløpig bare innlosjert oss på hostel - så det fortjener vi vel?

Nå skal vi straks sette våre gode kokkeevner i sving - vi skal slenge sammen en bedre middag oppe i leiligheta med ei flaske bedre rødvin til! Vi er fremdeles meget fornøyde med prisen på f.eks. rødvin her i Argentinga, i tilfelle det skulle være noen tvil om akkurat det 😊 Tipp topp, tommel
Puerto Iguazu 2011 038Puerto Iguazu 2011 038Puerto Iguazu 2011 038

Salto Bossetti!
Puerto Iguazu 2011 040Puerto Iguazu 2011 040
Puerto Iguazu 2011 040

Larsa and the falls!

Tot: 0.074s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 41; dbt: 0.0418s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb