Buenos Aires

South America » Argentina » Buenos Aires
January 17th 2007
Published: January 21st 2007

Yöbussi Buenos Airesiin oli kaksi tuntia myöhässä, joten istuskeltiin asemalla odottelemassa sen lähtöä. Matka meni normaaliin tapaan semi-hyvin nukkuen ja tunnin välein asentoa korjaillen, mutta positiivista uutta oli matkalla tarjoiltu ruoka (kuten lentäessä) ja bussivirkailija, joka huolehti, ettei meillä ollut liian kylmä. Buenos Airesin pääbussiasemalta (Retirolta) hypättiin metroon ja putkahdettiin ”keskustassa” ulos. Käytiin kiertelemässä erilaisia hotelleja/hostelleja ja huomattiin, että ei taaskaan oltu ainoita liikenteessä ja paikat olivat (taas) vähissä. Löydettiin kuitenkin hyvä ja suhtkoht edullinen hotla, johon sitten päädyttiin.

Buenos Airesissa tuulee ja välillä aika kovastikin. Se ei kuitenkaan menoa haitannut vaan päinvastoin toi kivaa välimerentunnelmaa ja viileän tuulahduksen kuumuuden keskelle. Kuuma nimittäin oli, mutta natiivit kulki silti pitkissä housuissa ja jotkut jopa pitkähihaisissa. Meidät turistit huomattiin luultavasti taas kaukaa..

Illalla käytiin syömässä suositeltua parrilla-mättöä. Eli meidän annoksessa oli lihaa, sitten oli jotain kylkiluulihaa, jotain makkaraa, jotain muuta makkaraa ja jotain munuaista. Se oli aikamoinen floppi. Ei ollut kovin hyvää (siis meidän mielestä, makuasiat, huom!). Varsinkin lihat oli suuri pettymys (muut oli sen näköisiä, että niihin tuskin koskettiin). Suurimmaksi osaksi lihat oli läskin ympäröimää, joten Suomessa peruspihvin kokoisesta alueesta sai kirurgimaisin leikkausmenetelmin syötyä sellaisen neliösenttimetrin kokoisen palan. Tomi epäilee, että kyseessä oli vain huono paikka ja yrittää parilaa myöhemmin vielä uudestaan. Parrillan ohella suurta ihmetystä ravintoloissa aiheutti se, että menuissa mainittiin usein tarjoilulisä, josta veloitettiin tietty summa. Sitten kun tuli loppulasku, niin siihen oli leimattu, että ”tips are not included”? Siis mikä se tarjoilumaksu oikein sitten oli? Yleensähän tuo ravintoloitsija laittaa kaikki aterian valmistamisesta/toimittamisesta aiheutuneet kulut siihen ruoan hintaan, myös tarjoilun. Täytyy alkaa kattelemaan tulevaisuudessa menuja tarkemmin. Noh, maassa maan tavalla ja ehkä pitää olla kiitollinen, että valaistuksesta, ateriointivälineistä, ruuan lämmittämisestä ja yleisesti tiloissa hengitetystä ilmasta ei veloitettu erikseen..

Kaiken kaikkiaan Buenos Airesissa vietetystä ajasta me käytettiin suuri osa shoppailuun (kyllä, miehenkin saa shoppailemaan 7h/päivä!) ja vikana päivänä kierrettiin myös muita kaupunginosia ihan vaan katselutarkoituksessa. Tomi koitti etsiä vieläkin sukelluskoteloa kameraan, mutta heikolla menestyksellä. Olisi kiva saada se ennen kuin mennään Väli-Amerikkaan sukeltelemaan, mutta eiköhän se viimeistään jenkeistä tai Kiinasta löydy. Tangon tunnelmiin päästiin kaduilla, joissa sitä soi kauppojen tai katusoittajien laitteista. Itse ei sitä lähdetty sitten tanssimaan, koska ei sattunut tanssikurssia eteen ja se tuntui olevan siellä myös aika tyyristä hommaa. Yleensä koko päivä sujui kävellessä paikasta toiseen. Ärsyttävää kaupungissa olivat bussit, jotka olivat pahimpia melu- ja saastepesiä ja, jotka ohi kaasuttaessaan meinasivat tuhota kuulon toisesta korvasta. Huomattavaa oli myös se, että tietyn hampurilaisravintolaketjun paikkoja sijaitsi lähes joka kadunkulmassa.

Iltaisin ja yöllä kaduille ilmestyi jengiä, jotka me heti ristittiin ”kierrättäjiksi”. Niitä löytyi joka puolelta. Eli jengi ilmestyi kaduille ja avasivat siellä pienempiä roskapusseja ja sitten lajittelivat sisällöt isompiin. Näytti aika toimivalle zydeemille. Eihän se kovin kaunista ollut, kun isoja roskakasoja oli siellä täällä, mutta niitä oli yleensä vaan syrjäkaduilla ja ei se paljoa illalla haittaa. Olisi pitänyt kysyä, että mitä siitä maksettiin, jos olisi osannut hieman enemmän kieltä ja kehdannut. Jos tavalliset ihmiset eivät halua kierrättää, niin joku muu tekee sen puolesta. Kun lajittelu oli tehty, niin isommat autot tulivat ja veivät pullot, pahvit, muovit jne. omiin paikkoihinsa. Thaimaassa on vähän samanlainen systeemi, paitsi, että se jää siihen, että jengi viskoo vaan roskat kaduille 😉

Kaikin puolin Buenos Aires oli ihan mukava paikka.

RavintolassaRavintolassa
Ravintolassa

Kauan kaivattu 500g pihvi - oli hyvaa, mutta aika snadi, joten taytyy metsastaa jostain isompi. Ps. huomatkaa uusi look!
RemontissaRemontissa
Remontissa

Taalla oli aika monet museot ja muut nahtavyydet rempan alla, joten nahtiin ne vain kauempaa.
ShoppailemassaShoppailemassa
Shoppailemassa

Tallaisia liikkeita kierreltiin koko paiva. Halpaa oli.
HautausmaallaHautausmaalla
Hautausmaalla

Evitakin huilas taalla

Tot: 0.041s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 19; dbt: 0.0216s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb