Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011 March Arjantin

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires
March 12th 2011
Published: March 12th 2011

Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011

Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011

Arjantin günlüklerinden kısa kısa …notlarımdan alıntılar

ARJANTİN

Siz siz penguenlerle Patagonyalışaştırabildiklerimizden misiniz yoksa Patagonyalılaştıramadıklarımızdan mısınız .Patagonyaya kadar değilsede yakınlara göç zamanıdır içimdeki kuşun .
Yörüngemde dolanıyorum, gezgin kuşlarım çırpınıyor çırpınıyor ve kanatlarını açtı uçacak. Martın onbirinci günü. Güneş enerjisi ile çalışıyorum adeta.ve kendi yolumu aydınlatan bir ışık var . Güney Amerika’da bir başka destinasyon (varış noktası) kıpırtısı. Varacagım şehir ise benle kucaklaşmadan önce ,bana hazırlık için makyajını tazeliyor. Şimdi uçak pistinde yarın dans pistinde hayal ettim kendimi bir kere. Gece, sırra kadem basmadan,yolcu yolunda gerek.
Brezilya’dan burnumu Buenas Aires e döndürdüğüm sırada hava limanında boarding için beklerken,Blackberry’den dünya haberlerini takip ediyorum. Libya'da muhaliflerin Muammer Kaddafi'ye karşı oluşturduğu Ulusal Geçiş Konseyinin lideri Mustafa Abdülcelil, uluslararası toplumu konseyi resmen tanımaya çağırmış. Kaddafi'nin oğullarından Seyfülislam’da muhaliflerden bahsedip, NATO, Washington, Paris veya Londra onları kurtaramayacak zaferin Kaddafi'ye bağlı birliklerin olacağını söylüyormuş.Yorgan gitmeden kavga bitmeyecek hatta Kaddafi kafa tutacağa benziyor.
Kaddafi kafa tutarmı bilmem

Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011
ama benim havalimanı anonslarından kafam tuttu. Yorgancıoğlu’nun gitme vakti geldi. Uçağa yolcu alımı başladı .Uçağa giden körük koridorda önumdeki çiftin gömlekleri nano teknoloji ürünü adeta.Ben de bir mazi teması var ama nerede görse yeni nesil teknolojilerine dikkat kesiliyor.
11.03.2011/Çiğdem Y

RIO DE JANEIRO DAN ARJANTIN’E YOLCULUK

3 saat 20 dakika geçip gidiverdi.Atlantik Okyanusu kıyısında, Río Parana ve Rio Uruguay nehirlerinin oluşturduğu huni biçimindeki Río de la Plata adı verilen ağızda, Güney Amerika kıtasının doğusundaki Güney Amerika'nın 2. büyük kenti olan ve nerede ise 3 milyona yakın insanın yaşadığı işsizliğin uzun süre kol gezdiği zengin başkent Buenos Aires semalarında gece yarısı ,kemerler bağlandı iniş başladı. İçimdeki irtifa ile dışarıdaki irtifayı tartamadığım bir an geldi ve zihnimin kordiorlarında düşerken ,yeniden şurubunu içmiş bir büyüyüp bir küçülen Alice’in Harikalar diyarındayım diyorum birden rüyadan uyanır gibi. Her yeni fikrin öncesinde ,düş ve düşüncelerimin karşı kaldırımına geçip sonra geri dönüyorum.Sanki Buenas Aires ‘e değil de Mendoza şehrine bağbozumuna iniyor gibiyim yarı sarhoş. Ve biliyorum ki beni içki değil, kelimelerde damıttığım , renklerde fermante ettiğim içimdeki ve ruhumdaki coğrafyalar sarhoş eder. Güney Yarımküreden yada Kuzey Yarımküre’den izlediğim takım yıldızlar ben Ekvatoru geçince nereye gider,Güney Haçı takımyıldızını Kuzey yarım kürede görmek olanaksız ise eğer ,içim dışımda dışım ise, içimde gider . Gider gitmez odama dökeceğim şiirlerin öncesi kısmet ,sonrası kader.
Her ne kadar bu ülkede geçmesede dağlardan esinlenip 1985 li yıllarda okuduğum And dağlarında geçen Alive kitabını düşündüm bir an bu iniş sırasında . “Buenas Aires” Bu şehrin ismini ne zaman söylesem çocukluğumdaki annesini arayan Marco çizgi film hikayesinin akıllara durgunluk veren sahneleri gelir aklıma. Bir de futbolcu Kempes’i hatırlarım 1978 de gol kralı idi de posterlerini saklardım. O futbol heyecanlarından bir kac sene sonrada Arjantin’in İngilizlere ait Falkland adalarını işgal edip kapışamaları ve ambargolar yüzünden ekonomisinin epeyce afalladığı mevzuları dün gibi aklımda. Yani Kempes dedimse Dieogo Armando Maradona’nın ineceğim şehirde doğduğunu unuttuğumdan değil. O da daha unutulmazdı ama , şu kokain alışkanlığını bıraksa idi daha ne üniformalar giyerdi ve futbolu bırakmazdı. Böyle geçip gidiverdi zaman.
Sonra ödüllerin kraliçesi ve adaletin pes sesi,protest şarkıcı Mercedes Sosa anısına “Gracias ala Vida” diyorum şarkıyı onun sesinden söyler gibi . Babam gibi onu da birkaç sene önce Eylül almıştı.

BUENAS AIRES

İletişim teknolojilerine ilişkin ilk sinyal çaktı.Mobil şebeke Movistar karşıladı telefonları açar açmaz.Bu arada uluslar arası ülke kodu 54 . Hava limanından biraz kazıklanarak döviz bozdurmak mümkün ama tavsiye etmem 3,92

Hicran Cigdem Yorgancioglu Argentina Buenas Aires 2011
yerine 3,49 dan bozarlar Amerikan dolarınızı . Taksiye yetecek kadar bozmanız kafi gelebilir hatta kredi kartından bile taksi organizasyonu yapan yer
Puerto Madero’daki Unique Madero otelime yerleşiyorum. Oldukça hoş bir muhit olduğu gecenin ışıklarından dahi belli. Modern olarak yeniden tasarlanıp ,inşa edilmiş liman semti. Reserva Ecologica’ya da oldukça yakın.
Otelde sabah o envayi domuz salamlarını yememek için olabildiğince peynir ve yumurtaya abandım. Omlet yemeyeli çok olmuştu herhalde değişiklik oldu. Kahvaltı salonu post modern ve otelin terasından tüm şehri panaromik izlemek keyifli.Bir an ülkenin tamamını düşündüm de nerede ise dört Türkiye kadar bir coğrafya .

PANAROMIK

Taksi ile ilk istikamet şehir turu .Tabi bu arada benzin bir hayli ucuz . Ardından, Lavalle Caddesi ve Obelisk mıntıkasında erken bir sabah bir yürüyüşü. Bu kadar modern mimariyi en son Danimarka’da gördüğümü hatırlıyorum. Eski şehirlere onca meraklı olmamama rağmen biriciklik ve özgünlük açısından aurası oldukça yüksek bir şehir diyebilirim. Şehrin yatay ve dikey çizgilerini izliyorum. Hiçbir şey olağandışı olmasa dahi ,şehirden aldığım enerji ve motivasyonum açısından herşeyi muazzam olarak algılamama yatkın bir gün. Objektivitemin dengesi konusunda ise herhangi bir sistem kaybım olduğunu söylemek yanlış olur elbet.
10 sene öncesinde hem ekonomik hemde politik krizler geçirip atlatan Arjantin bir

hayli “fit “ görünüyor .
Plaza del Mayo'da (Mayıs Meydanı) hali hazırda hükümet binasının karşısında oturan Kaybolan evlatlarını , kardeşlerini yada orunlarını beyaz başörtülü.eylem yapan anneler yok .Bizim Taksimde Galatasaray lisesi önünde oturan Cumartesi annelerden farkları yok bu annelerin aslında. Yürümeye devam ediyorum. Bu arada 9 temmuz meydanıda bağımsızlık günlerine atfedilmiş. Birde 25 Mayıs bağımsızlık bayramı günleri var.
Hava yağışlı derken koptu sağanak. Öyle Rio de Janeiro’daki gibi ahmak ıslatan da değil , tam boşandı. Bit pazarında saçaklar altında bir kalabalık. Kimisi kültür merkezine koşuyor. Renkli şemsiyesini yan tutmuş kocaman siyah gözlü bir kadın bana gülümsüyor.

RECOLETA

Bölgede ilk durağım 48 yerel bölgeden biri olan Recoleta’daki meşhur Mezarlık (Buenos Aires, Arjantin), Recoleta Mezarlığı, Buenos Aires’in en çok ziyaret edilen turistik yerlerinin başında geliyormuş. Mezarlık büyüleyici ve gizemli görüntüsüyle gerçekten söylendiği gibi Arjantin tarihinden izler taşımakta.
Arjantinliler’in efsanevi Prima Donna sı Eva Peron burada yatıyor. Bunun dışında da pek çok Arjantinli meşhur devlet adamları, politikacılar edebiyatçı, şair ve önemli şahsiyetler de burada yatmaktalar. Gerek mezarlığın mimari planı , gerekse ağaçlı yolları, birbirine açılan geçitleri ve kişilere ya da ailelere tahsis edilmiş ev şeklindeki bölümlerindeki peyzajı adeta minyatür bir şehri anımsatıyor .Bu arada mezar taşları arasında oldukça iyi korunmuş
Cigdem Yorgancioglu Argentina  Cigdem Yorgancioglu Argentina  Cigdem Yorgancioglu Argentina

Cigdem Yorgancioglu Argentina
Gotik , Barok , yada Mısır Medeniyetine ait çeşit çeşit stilde tarihi heykeller var.
Bu arada dün Japonyada 8.9 şiddetindeki deprem//tsunami de can kaybı ve hasar giderek artıyor ve endişe verici .Dalgaların yuttuğu evle ve aldığı canlar . Japonyaya gidecek iken rotamı Güney Amerikaya çevirmese idim korkuyu bende yaşayacaktım şu anda ise üzülüyorum .

BAKIŞ

Başkanlık tipi Cumhuriyetle yönetilen Arjantin’in 23 ili ve 1 özerk bölgesi var ve 1853 Anayasaları 1994 te yeniden düzenlenmiş. Tabi aralarda da düzenleme omuş ama anladığım kadarı ile en son 1994 te değişmiş.Dünyanın 2. büyük linyit üretisi ülkede hava bir hayli temiz , en azından Buenas Aires gibi bir metropolde öyle.

Burada arada nükleer enerji teknolojilri üzerinde bir hayli çalışmaları hatta kullanımları var. Enerji elde ediminin %8 i nükleer teknolojilerden(santraldan) %30 u Hidroelektrik ve büyük kısmı fosil yakıttan sağlanmakta.

70 milyar dolarlık ihracatına karşın 60 milyar dolara yakın ithalatı bulunan Arjantin’in iş adamları gectiğimiz Ocak Türkiye’ye gelip ekonomik işbirlikleri ile ilgi konuşmuşlardı ama o zaman Güney Amerika seyahatim bu kadar yakın zamanda gündemimde olmadığından ve asıl odak noktam Japonya olduğu için sonra sonuucu nereye bağlandı takip etmemiştim.

Okuryazarlık oranı %97 gibi bir oranda , yani bir
cigdem Argentina cigdem Argentina cigdem Argentina

cigdem Argentina
hayli yüksek. .....
Buenas Aires

Kültür merkezinde bir hayli sergi geziyorum. Bir ara girdiğim kafenin birinde Cumhurbaşkanı Kirchner’in ufak bir fotoğrafını çerçeveleyip asmaları dikkatimi çekiyor. Önyargılarımın doğu ülkelerinde ,Afrikada olduğu gibi ,Güney Amerika ‘da da böylesi bir tabloyu görmeyi yadırgayıp yadırgamadığını geçiriyorum zihnimden sonra şaşıracak bir şey yok diyorum.

Modern Tarih ve Ulusal tarih müzelerinde yok yok. Avenida Nueves de Julio daki asırlık “Teatro Colon” opera binası ise akustik mi desem Rönesans görkemi mi desem , ne dersem diyeyim sanırım kendi kendine bulabilir ,ona ve ihtişamına yakıştırmakta bile eksik kaldığım sıfatları . Kalbimin kırmızı kadifelerle kaplı bütün odalarının tavanında kristal avizelerinde yanıyor lambalar .ve kalp ritmimi hissediyorum audotoriumda.
İçimde çalan müzğin içinde tarihin koltuğuna da kurulup duruyorum arada bir. Biliyorum ki hala bu konudaki tarih bilgim yetersiz çat pat . Döndüğümde , gelmeden olduğundan daha çok okumalıyım .
Buenas Aires

Her ne kadar ilk etapta 18 YY a kadar yerleşimleri olmasa da ,Amerika kıtası keşfedildikten sonra 16. YY ın ikinci çeyreğinde Avrupa devletlerinin çabucak kurduğu koloni akımlarında Arjantin’deki ilk koloni Buenos Aires olmuşsa da ,bu koloniyi asıl kuranlar İspanyollar.
Şehir 1776 ya kadar İspanya’ya bağlı Peru Genel
cigdem Argentina cigdem Argentina cigdem Argentina

cigdem Argentina
Valiliğinin idaresinde imiş. Sonrasında 19 YY başında İngilizler işgal etmiş. Bu da ülkede bir özgürlük mücadelesini tetikleyen hareket olmuş ardından Napeloon’un(Bonaparte) İspanyaya girmesi buradaki bağımsızlık mücadelesini daha da hızlandırmış.Arjantin hükumetlerinin kamufle etmeye çalışsada üzerini kapatamadığı Nazi düşkünlüğü ABD ile ilişkileri iyide iyiye bozup Arjantin’in Pan-Amerikan Konseyinden çıkarılmasına neden olmuş. Uzun süre tarafsızlığına rağmen 1945 ‘te 2. Dünya savaşının son anda müteffikler safhına geçen Arjantin aynı zamanda Birleşmiş Milletler üye ülkelerinden biri.

Bu arada Evita müziğini alıyor ve devam ediyorum ki her şey 1946 dan sonra başlıyor zira o zaman sahneye Eva Duvarte de Peron’un kocası cumhurbşkanı Juan Domingo Peron geliyor. Onun da 1955 te devrilmiş olması bana şimdi domino etkisi devrik ülke liderlerini düşündürüyor.
Parilla Izgarada etler enfes .Sığır eti tercihim oldugunu ısrarla belirtiyorum. Biftek ve bonfile biraz da haşlama sebzeler sanırım doydum. Değmeyin keyfime . Geç öğlen yemeği yiyor olmanın pek önemi yok zira akşam yemekelri de saat 9:30 10:00 dan önce başlamıyor
Bohem bir bölge burası

TANGO

Tango Alfa November Golf Oscar yani Tango.
Günün sukuneti ardından ağır meşrep sekiz temel adım atıldı , tangoya uysun diye ,müzik başladı gelen giden dansın hararetini duysun diye. Yıldızların silüeti geceyi kuşattı ve akşam yemeği sonrası

onları takip edince beni istediğim noktaya taşıdı. Geniş caddeler bulvarlar arkamda kalmıştı.
Akşam La Viruta Armenian Cultural Center(Ermeni kültür Merkezi) Armenian Aakordeonun akrabası bandoneon'sesleri. Emprovizasyonlar ,açılışlar . Milonga ile birkaç çalışma,sonrası gösteriler. Tango, Buenos Aires,( Arjantin ) ve aynı zamanda kapısından seyrettiğim Montevideo, (Uruguay) kökenli bir dans ve tabi aynı zamanda müzik türü.

O yedi ve sonrası sekiz temel adımla başlıyoruz . Tango ahbabım İsveçli Mikael . Adımlarda uyumsuzluk had safhada. Yani, tangoya ait o dramatik unsurun adı uyumsuzluk diyebilirim. Zerafet içinde an’da varolmanın büyüsü tek teselli . Ne zaman tökezleriz yada pabuçlarımın üzerine çıkacak diye bekliyorum. Dans etmek yerine sohbet etmek ve dans edenleri izlemek daha iyi fikir olsa gerek. Kendisini yenileyen ve geliştiren analitik zihin yapısı ahbaplık icin iyi işaret
Beynimde tango başladı bile. Geçmedim bu emelden darararam ,bir hazin maceradı onu aldılar elden … Mazi kalbimde yaradır diye bir tango kulaklarımda anne ve babamın birlikte yaptığı tangolar gözümün önünde . Beni zaman zaman ağlatan bu hazin hatıradır . Bir buse ile avuttu beni … Sarmadımsa da belden tararararam ,geçmedim o emelden tararararam , bir hazin maceradır onu aldılar elden . Başkasına yar oldu tararararam, eller bahtiyar oldu , gönlüm baştan başa … işte tangonun hatırladığım

kadar ki sözleri .
Dans ve müzik kadar tutkulu olduğum bir alanın içine kaydım birden . Carlos Gardel .. o Scent of Woman (Kadın Kokusu) filminde “Por una Cabeza” tango müziği ile kör Al Pacino'nun dansı ve IL Postino (Postacı)filmindeki şair Neruda’nın karısı ile birlikte dansettiği parçadaki Carlos Gardel'in "Madreselvası.… Vieja pared del arabal.Tu sombre fue mi companare,de mi ninez sin esplandor la amiga fue tu madreselva tangosu.
Gece 2 civarı otelime dönmek için yola koyuldum . Taksi şöförü kolayca buldu oteli , Fotoğrafların çözünürlükleri ve e postaları okumakla geçti bir süre. Sonra gecenin manzarasını izlemek üzere perdemi açtım sonuna kadar . Gün doğumuna kadar seyrettim.
Buenas Aires

Biraz gözlemden sonra ,Buenos Aires'liler de gerek tipleri gerekse genel hal ve tavırlarıyla ve kimi zaman ateşli konuşmaları ile bir Akdenizli eskiz çizdi bende . Oldukça saygılılar birbirlerine, keyifli insanlar , daha fazla şey söyleyebilmek icin daha fazla sohbet edip daha çok izlemek gerek.
13.03.2011

Dondurma bir tutku burada . Çok iştahlı değilim ama yiyenleri izlemek oldukça keyifli idi. Dulce de Leche, sütten yapılan Arjantin karameli,
Buenas Aires

Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu ‘nun Arjantin devr-i Alem Hicri Alem Hicran Çiğdem Seyahatnamesi’nden ..seyahat notlarından alıntılardır . Her hakkı saklıdır .. / Eserin tüm telif hakları H.Çiğdem Yorgancıoğlu’na aittir . Eserin izinsiz kopyalanması çoğaltımı ,yayını ,dağıtımı halinde 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunun hükümleri geçerli olacaktır. Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu ‘nun Arjantin devr-i Alem Hicri Alem Hicran Çiğdem Seyahatnamesi’nden ..seyahat notlarından alıntılardır . Her hakkı saklıdır .. / Eserin tüm telif hakları H.Çiğdem Yorgancıoğlu’na aittir . Eserin izinsiz kopyalanması çoğaltımı ,yayını ,dağıtımı halinde 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunun hükümleri geçerli olacaktır.

Tot: 0.099s; Tpl: 0.039s; cc: 11; qc: 26; dbt: 0.0462s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb