Godt nyttaar fra New Zealand! (ikke Rarotonga altsaa...)

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand
January 2nd 2008
Published: January 3rd 2008

Aucklands Tarn(f f saa hoyt)328 meter over bakken..svett..svett..puh
Hei og godt nyttaar!

Etter 4 innholdsrike dager i Auckland, dro vi til Rarotonga. Der skulle vi slappe av i 3 uker over jul og nyttaar.
Slik ble det imidlertid ikke..
Da vi gikk av flyet paa Rarotonga, regnet det slik vi aldri har sett regn foer. Det boettet regelrett ned, sidelengs... Skikkelig tropisk regn.
Vi bare saa paa hverandre og lurte paa om vi hadde havnet paa rett sted.
Regn paa Rarotonga?
Vi trodde vi var garantert sol og sommer. Det var derfor vi kom akkurat dit.
Men det varer vel ikke lenge tenkte vi. Naar det regner i tropiske stroek saa regner det jo veldig mye en liten stund foer det plutselig slutter og solen straaler igjen. Det trodde vi...
Etter aa ha snakket med lokalbefolkningen, skjoente vi at vi ikke hadde gjordt hjemmeleksa vaar.. Hrmpf... Vi har jo saa mange land vi skal til, saa det var vanskelig aa forberede seg og lese om alle sammen foer vi dro.

Det er tyfon-tid paa Rarotonga og oeyene i Oceania naa...

Saann er det.

Regnet ville ikke gi seg paa en stund..
Vi sjekket vaermeldingen for en uke fremover, og det bekreftet bare hva folk sa.
New ZealandNew ZealandNew Zealand

Auckland
Det ville antageligvis holde paa slik i flere uker, ja...

Samme kveld som vi kom, begynte vi allerede aa (forsiktig, vi toerte nesten ikke aa si det hoeyt engang..) snakke om vi skulle proeve aa gjoere om flybilletten saa vi kunne dra et annet sted.
Det var jo ingen vits i aa bli der om det bare skulle regne hele tiden.
Vi kom dit for sol og sommer og strandliv, vi. Deilige 3 uker med slaraffenliv.
Dessuten var det overraskende dyrt der. Vi visste at det ville vaere dyrt der, men ikke at prisene skulle vaere saa hoeye.
Og spise ute paa restaurant, kunne vi bare glemme.
Og kjoepe inn mat og lage selv, var ogsaa dyrt.
Det var ikke morsomt aa bruke penger der, saa dyrt var det. Enkelte ting var faktisk dyrere enn de er hjemme.
Dessuten oppdaget vi at det var ikke noen fine strender der heller. Det var masse rev som laa helt opp i strandkanten. Det var ikke noen fine steder aa gaa ut og bade.
Og ikke var det noe spes aa finne paa der heller.
Vi kunne forestille oss at etter aa ha slappet av paa stranden i noen dager, ville vi

Auckland
nok blitt litt rastloese og ha lyst til aa finne paa noe annet.

Saa summa sumarum; det var best at vi fant et annet sted og tilbringe jul og nyttaar. Og det litt fort, foer billettene ble utsolgt rett foer jul.

Saa vi ringte STA Travel i Auckland. Vaar verdensbillett ble kjoept gjennom de i Oslo, saa det var greit og fotrsette aa bruke de.
De sa at det var plasser igjen paa forskjellige buss-turer i New Zealand. Og det kunne vi gjerne tenke oss. Vi var jo i utgangspunktet lei oss for at vi bare hadde 4 dager i Auckland. Naar vi foerst var i omraadet, ville vi gjerne se dette flotte landet. For det nermet seg jul, og da er det vanskelig aa finne ledige plasser. "Hele verden" reiser jo i julen.
Men vi var heldige. Litt flaks skal man jo ha;-)

Vi dro fra Rarotonga etter 5 dager, det var greit aa forandre flybilletten heldigvis.
Og vi fant en reiserute New Zealand rundt som passet oss. Vi hadde jo ikke saa god tid heller. Maks 15 dager.
Vi har naa reist rundt med Magic-bussen. Det er en hopp av og paa som du vil-tur. En glimrende maate aa se landet paa.

Vi dro fra Auckland og reiste soerover.
Neste stopp Rotorua.
Paa veien stoppet vi og saa paa glow-worms i en dryppsteins-grotte. Det var flott.

Paa kvelden i Rotorua var vi med til en Maori-landsby. Der fikk vi oppvisning av maori-dans og velkomst. Det er veldig spesiellt. Maoriene har tatovert seg paa hele kroppen, ogsaa i ansiktet. Og de har en spesiell velkomst-dans for turistene som kommer. De skjaerer rare grimaser med ansiktet, rekker tunge og stoenner og roper. Vi fikk lov til aa ta bilde av de. Men vi fikk ikke lov til aa le eller smile eller herme etter de. Etterpaa fikk vi omvisning i landsbyen deres. De fortalte om hvordan maoriene levde foer i tiden.
Naa er det ingen som lever slik lengre. Men de klarer aa holde tradisjonene ved aa vise seg frem for turister.
Etter det fikk vi mat. De serverte tradisjonell maorimat, som har blit steamet i mange timer i leirgryter som er gravd ned i bakken i flere lag.
Vi syntes dersverre at maten var ganske smakloes. De var sparsomme med krydderet.
Det er fint aa ha opplevd maorienes tradisjoner. Vi foeler at vi burde det naar vi er her.
Men vi syntes hele opplegget minnet om en tradisjonell "grisefest" fra syden...
Det var veldig turistifisert.
Vi var en saueflokk som ble busset ut og skulle synge sanger fra vaart land og greier...
Men det var en interresant kveld uansett.

Neste dag var det meningen at vi skulle se oss om i Rotorua og bli med paa noen av de mange aktivitetene de har der.
Men siden det nermet seg jul, maatte vi bruke hele dagen paa aa booke overnattningssteder fremover.

Egentlig er det bussjaafoeren som skal gjoere det. Det er et veldig bra og fleksibelt opplegg. Du bare gir beskjed om hvor du vil bli hentet neste gang og ved hvilket hostell du vil bli hentet paa. Og bussjaafoeren booker neste overnattning for deg. Dessuten booker han deg paa de aktivitetene du har lyst til aa bli med paa, med litt rabatt siden vi er med Magic-bussen.
Aktivitetene er alle de spennende tingene man kan gjoere her paa New Zealand. Feks fallskjermhopping, paragliding, bungyjump, fjellklatring, rafting, Ringenes Herre-turer, Zorb(man sitter i en stor plastball som rulles ned en bakke), vin-turer, jetboat, baatturer, osv osv. Det er saa masse man kan

Auckland
bruke pengene sine paa, at man maa bare velge noen faa ting av det vi har mest lyst til aa gjoere. Ellesr gaar hele reisebudsjettet med her;-)..

Saa vi fikk desverre ikke sett noe saerlig av Rotorua.
Men vi maa komme tilbake!
Der kunne vi gjordt noen av aktivitetene, tatt polynesisk spa...
Men vi klarte aa faa booket overnattning alle de stedene vi skulle til, heldigvis. Og det var ikke lett. Mye var fullbooket. Vi maatte dessuten litt opp i pris enkelte steder for aa faa noe i det hele tatt.
Her paa New Zealand er prisnivaaet en god del hoeyere en i Soer Amerika. Saa vi maa moderere oss. Her bor vi paa hosteller i stedenfor hoteller. Ofte maa bi dele bad med de andre. Og saa har de felles kjoekken hvor vi kan lage vaar egen mat, og da spare litt der ogsaa.
Saa lenge vi slipper aa bo i dorms og dele rom med andre saa faar vi vaere fornoeyde.

Neste dag bar det videre mot Taupo. Litt soerover paa nord-oeya.
Det er masse flott natur her. Veldig groent. Masse groennkledde aaser. Flotte planter og traer og fjell. Det likner litt paa Norge faktisk. Mye av de samme traerne og landskapet. Men saa gjoer det ikke det allikevel. Innimellom de kjente traerne er det palmer og ukjente eksotiske planter. Facinerende!
Og det er masse sau her! Det bor 4 millioner mennesker i New Zealand, og det finnes 40 millioner sau her. Det er mye det!...

Paa vei mot Taupo, stoppet vi ved flere nasjonalparker.
Foerst for aa se paa noen varmekilder. Det var rart. Varmen sto opp fra bakken i noen gjoerme-poeler. Og varm gjoerme boblet opp. Det luktet rotne egg. Det var svovel fra gjorma. Veldig helsebringene. Men ikke aa anbefale aa hoppe oppi;-)...
Og saa dro vi til en park hvor det var enda flere gjoerme-poeler, og merkelige hull i bakken, varmekilder og fantastiske farger, og svovelstank... Mens dampen sto opp fra bakken. Veldig facinerende.
De bruker faktisk de naturlige varmekildene de har her som oppvarming og til energi. Fint at de kan bruke de naturresusrsjene de har.

Etter det sa bussjaafoeren at de som ville kunne skrive seg paa liste for aa bli med paa jetboat og skydiving (hoppe fallskjerm ut fra fly). Det var et av de billigste stedene vi kunne gjoere det sa han. Hvis vi var interresert, saa burde vi gjoere det her i Taupo for aa spare penger.
Erik hadde lyst til aa proeve jetboat. Da sitter 10 mennesker i en baat som gaar veldig fort i elven. Han ble med paa det og hadde det helt herlig:-)

Miriam kunne tenke seg aa hoppe i fallskjerm.
Jeg tenkte lenge paa det og veide for og imot. For det foerste saa var jeg forkjoelet, var det da smart aa hoppe ut fra et fly fra 12000 fot og faa masse kald luft rett ned i lungene?
Og for for det andre saa ble jeg saa kvalm sist jeg proevde hjemme i Norge for 5 aar siden. Jeg hoppet tandem. Og han som jeg hang paa snurret oss rundt og rundt til jeg ble saa kvalm at jeg maatte kjempe hardt for aa ikke kaste opp paa han som jeg hang paa.. Det hadde jeg ikke lyst til aa oppleve igjen. Men jeg har alltid hatt lyst til aa hoppe i fallskjerm og faa en fin opplevelse.
Saa jeg bare bestemte meg for aa give it a go;-)
Jeg ville proeve igjen. Og siden jeg sparte penger paa det, saa...
Det var helt fantastisk :-)!
Jeg storkoste

Antarktisk museum Auckland
meg. Det var saa deilig aa fly gjennom luften. Og utsikten!
Jeg angrer ikke paa det.
Jeg ba han som hoppet med meg, som jeg hang paa, om aa ta det pent og rolig. Og hvordan jeg hadde det sist gang. Han fulgte mine oensker og soerget for at jeg fikk en helt utrolig opplevelse.
Det er skikkelig ekkelt naar man skal ut av flyet, paa 12000 fots hoeyde. Akkurat da sjkoenner man ikke hvorfor man er der og har definitivt ikke lyst til aa komme seg ut av flyet. Men saa blir man dyttet pent ut av den man henger paa, og saa bare detter man i fritt fall. Nedover og nedover. Det er en skrekkbaladet fryd, det maa jeg si. Vi datt ned gjennom skyene. Og jeg lurte paa om jeg ville kjenne fuktigheten fra skyene i ansiktet. Kjente ikke noe. Jeg maatte konsentrere meg om aa puste rolig og gjennom munnen siden jeg var forkjoelet. Det var ikke saa lett.
Og plutselig foeyk vi oppover! Da hadde han loest ut fallskjermen. Og vi bare dalte ned, sakte men sikkert. Jeg fikk tid til aa se paa den fantastiske utsikten av bakken og alt der nede som nermet

Antarktisk museum Auckland
seg. Jeg ville ikke at det skulle ta slutt! Jeg ville bare fortsette aa fly pent og rolig i luften og bare vaere der og ingen andre steder. Jeg frydet meg!
Tilslutt naadde vi bakken og landet fint. Erik knipset ivei med kameraet. Det var fint aa ha han der til aa vente paa meg.
Jeg hadde faat en kjempefin og helt fantastisk opplevelse!
Tror ikke det er siste gang jeg proever det;-)
Men jeg fikk saa mye "dotter" i oerene etterpaa. Det var litt plagsomt. Er ikke helt kvitt det ennaa. Er fortsatt forkjoelet ogsaa. Men det var verdt det.

Neste dag dro vi fra Taupo til Wellington, hovedstaden paa New Zealand.
Det var en veldig koselig liten by. Vi ble der i 2 dager. Deilig aa slappe av og ta det litt med ro. Spesiellt etter aldrenalin-kicket vi begge hadde faatt dagen foer.
Vi gikk paa museum og saa paa parlamentsbygningen og tok taubane opp til botanisk have.

2 dager senere tok vi baat over til soer-oeya paa New Zealand. Og derfra (Picton) tok vi tog, the Tranz Alpine over fjellet til Christchurch. Der var vi i 2 dager. Vi ankom paa julaften 24 desember. Der
New zealandNew zealandNew zealand

Antarktisk museum Auckland.Tenk om glasset over meg gaar istykker a.Da blir jeg blaut i hue da...assa de skumle fiskene ogsaa da.Hai og dritt !!!!!blirn aldri ferdig med denne fotograferinga da.lite treg han der da.....
feiret vi jul. Vi gikk paa indisk restaurant og koste oss. Der fikk vi den beste indiske maten vi noengang har smakt, nydelig! Vi trillet ut derfa. Og saa ringte vi familien og oensket god jul. Det var fint.
Neste dag 25 desember feirer de jul her. Saa da var det helligdag og alt var stengt. Det passet oss bra. Vi hadde en rolig dag og fikk slappet ordentlig av. Vi har jo fartet ganske mye i det siste. Og det blir vi ganske slitne av. Saa vi har bestemt oss for aa trappe litt ned. Vi har tenkt aa prioritere aa bli litt lengre enkelte steder, og ta fly dit istedenfot bil eller buss. Vi trenger aa spare tid naa. Vi har jo tross alt ferie. Og vi har ikke lyst til aa trenge ferie naar vi kommer hjem og skal begynne aa jobbe igjen;-)
Men det er vanskelig ogsaa. For vi vil saa gjerne se saa mye som mulig naar vi foerst er her. Uansett hvor vi er. Men vi kjenner vaare begrensninger.
Vi har et ganske stramt program frem til vi kommer til Cairns i Australia. Saann maa det bare bli.

Fra Christchurch tok vi the

Antarktisk museum Aukland
Tranz Alpine videre til Greymouth. Vi ble kjent med to jenter paa toget. Hyggelig aa faa litt nytt selskap paa reisen. Vi har moett de sporadisk i loepet av turen.
Der skulle vi egentlig til et oel-bryggeri for aa se paa prosessen med oel-brygging, og grille etterpaa. Vi hadde booket paa nettet. Men da vi kom dit, fikk vi vite at de hadde stengt den dagen. Det var helligdag 26 desember. Det var jo merkelig siden de hadde bekreftet bookingen vaar. Vi var ikke de eneste som ble skuffet...
Saa vi ble med paa en tur i skogen i stedenfor.
Det var en liten kjedelig by, Greymouth. Saa vi var glade vi bare skulle vaere der i 1 natt.

Neste dag bar det videre til Franz Josef.
Der ble vi med paa tur i isbreen.
Det var kjempespennende!
New Zealand har faktisk over 3000 isbreer. Franz Josef er den tredje stoerste.
Vi fikk laane klaer og skikkelige stoevler og pigger til aa feste under stoevlene slik at vi kunne gaa paa isen. Flere guider var med og ledet oss gjennom isbreen.
For noen flotte farger det var der i isen! Fantastiske blaafarger.
Men vi syntes det ble litt mye

Antarktisk museum Aukland
venting. For det var masse mennesker der oppe paa isen. Og mange grupper. Saa vi maatte vente til gruppene foran var passert foer vi kunne faa gaa videre. Og saa var det et par fra Hong Kong som stoppet for aa ta bilder hele tiden. De gikk dessuten bakerst, og de klarte ikke aa gaa noe saerlig fort. De tok bilder av hverandre og av alt de saa. Det er ikke tull, de stoppet opp hvert 5 skritt for aa ta nytt bilde. Og de poserte i i alle mulige varianter hele tiden. Vi har aldri sett noen foer som tok saa mange bilder. De dokumenterte annenhvert skritt de tok;-)..
Tenk dere familien blir plaget naar de kommer hjem. De maa sitte i flere dager for aa se alle bildene, hehe...
Tilslutt fikk hun saa vondt i foten, stakkars, saa hun kunne nesten ikke gaa videre... Mere venting..
Men vi kom oss da tilslutt ned. Det hadde vaert en fantastisk opplevelse!

2 dager senere dro vi videre til Queenstown.
Der ble vi i 2 dager.
En flott by. Den ligger saa fint til med dramatiske fjell rundt.
Der sto vi aa saa paa folk som bungyjumpet. Gaerninger!...
Det ville

Nacionalt museum Wellington(Maori)
ikke Miriam proevd, men Erik kunne faktisk tenke seg det.
Det var det aller foerste bungyjumpet som man brukte. Det var der det begynte. Og det var den minste naa, de som har kommet etter er stoerre og hoeyere.

Vi ble med paa en fin baattur paa innsjoen i Queenstown. Med dampskipet Earnslow. Av den gode gamle sorten. Ved enden av vannet kom vi til en gaard, en sauefarm selvfoelgelig. Det var som en gammel engelsk gaard, med en flott hage med masse flotte blomster. Der fikk vi lunsj. Etterpaa fikk vi en demonstrasjon i hvordan mann og hund gjeter sauene. Hunden var saa flink! Den gjorde noeyaktig som eieren ba den om, paa sekundet. Klok hund. Og saa fikk vi se saueklipping. Det gikk fort unna det!
Da vi var tilbake i Queenstown tok vi taubanen opp fjellet og saa paa den flotte utsikten.

2 dager senere dro vi derfra til Lake Tekapo.
Der feiret vi nyttaarsaften.
Det var et utrolig fint og rolig lite sted. Et slikt sted man faar ro i sjelen av.
Vi hadde en rolig og fin nyttaarsfeiring. Vi spiste middag paa stedets hotell, og tok et par drinker paa puben, og dro

Nacionalt museum Wellington(Maori)
opp til rommet vaart (i underetasjen ev et hus hos en eldre dame) og saa paa stjernene da klokken var 24. Det var knapt et par raketter som ble fyrt opp, lang unna oss. Deilig!
Vi tenkte paa alle der hjemme som ikke skulle feire foer mange timer senere. Her paa New Zealand er vi 12 timer foer dere. Da vi sto opp dagen etter var nok dere i full gang med feiringen. Rart!

Dagen etter var det sol og varmt sommervaer. Vi gikk en tur langs vannet, og ble ganske solbrente.

I gaar ankom vi Christchurch igjen.
I morgen drar vi til Sydney Ausrtalia!

Det blir spennende.
Vi har hatt mye vaer her paa New Zealand. Mye regn og kald vind. Og litt sol innimellom.
Men vi maa smoere oss inn med solkrem selv om det regner her. Det er jo nesten ikke noe ozonlag over dette omraadet, New Zealand, Ausrtalia og Oceania. Saa det gjeder aa vaere litt forsiktig. Det er litt vanskelig. For vi er ikke vant til aa bli brent saa fort. Bare vi sitter ute i 1 time saa merker vi det.
Men i Australia er vi virkelig garantert varmt sommervaer. Veldig

Juletreet til New zea lendere !!! Mellom Christchurch-Picton
varmt ogsaa. Phuh!...

See ya mate! ;-)

Wellington museum

Wellington museum

Franz josef Glacier

Tot: 0.124s; Tpl: 0.019s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0855s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb