onverwacht extra reizen

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Te Anau
August 13th 2009
Published: August 13th 2009

Na mijn vorige bericht zijn we nog een paar dagen in Arthurs pass gebleven, op de eerste dag zijn we een waqndeling gaan maken die uiteindelijk bij een vallei uitkwam alles was helemaal ondersgesneeuwd dus we moesten zelf een beetje een pad zien te maken maar we hadden wel prachtig uitzicht op een hele witte vallei en aan een berg hingen ijspegels van ongeveer een meter groot. De dag hierna hebben we een tocht gemaakt op een berg op toen we bij het informatiecentrum vroegen waar we veilig konden lopen vertelden ze ons dat we zonder sneeuwschoenen veiligheidstouwen etc. veilig tot de bosgrens naar boven konden lopen het pad was een beetje onduidelijk en toen kwamen we opeens vlak bij de top op een stuk uit sonder bomen waar we ineens een gigantisch uitzicht kregen op allemaal besneeuwde toppen en de bossen op de bergen een super mooi uitzicht! Toen we hier waren zagen we ook weer kea's om de berg vliegen eentje kwam er naar ons toe om rond ons in de sneeuw te gaan lopen.
De volgende dag kregen we een lift van een franse jongen die in hetzelfde hostel als ons verbleef zodat we een wandeling iets verder van Arthurs pass konden maken we kwamen voorbij een soort vallei waar een rivier liep met allemaal stenen rondom. Hierna gingen we bergopwaarts voor de rest van de wandeling met ook hele mooie uitzichten.
Hierna zijn we weer uit Arthurs pass weggegaan om voor 2 nachten te stoppen in Greymouth hier konden we het plaatsje even bekijken waarna we ten noorden van greymouth naar een plaatsje Punakaiki gegaan zijn we hebben hier een paar keer door het regenwoud daar gelopen ook zijn we een keer een klein stukje snachts gaan lopen omdat we graag een possum wouden zien. Een possum is een beest een beetje lijkt op een mengeling tussen een aap en een grote eekhoorn. Het is een ontzettende plaag in nieuw zeeland maar omdat het een nachtdier was hadden we ze alleen nog dood langs de weg zien liggen. Omdat er zoveel zijn was het gelukkig niet moeilijk er een te vinden binnen 10/15 minuten hadden we er een gezien.
De volgende dag waren we gaan kayaken door een rivier in het regenwoud je hoorde hier langs de kant ontzettend veel vogel geluiden. De laatste dag zijn we gaan kijken waar Punakaiki eigenlijk bekend om is de pancake rocks dit waren rotsen langs de kust die in allemaal laagjes zijn opgestapeld zijn.
Hierna vertrokken we weer terug naar greymouth waar op de planning stond om te gaan werken. Dit ging echter onverwacht niet door want deze ruige nieuw zeelandse boeren waren niet opgewassen tegen wat regen. We besloten toen het werken wat op te schuiven en nog even door te gaan met reizen. Onderweg naar de volgende bestemming maakte we een tussenstop van een dag in een klein stadje genaamt Hokitika dit stadje staat bekent om de jadeslijperijen en je word dan ook doodgegooid met allemaal jade beeltjes. In dit stadje hebben we een kleine dierentuin met verschillende Nieuw Zeelandse beesten, verder hebben we het strand verkend en hadden we uitzicht op mount cook de hoogste berg van nieuw zeeland(geloof ik).
Hierna kwamen we aan bij de Frans Joseph gletsjer, een gigantische ijsberg in een grote vallei, een deel van deze gletsjer is ook te zien in het derde deel van “The Lord Of The Rings deel 3” bij de lighting the beacons scene. We zijn er eerst naar toe gelopen om hem van dichtbij te zien en wat van het omliggende regenwoud te zien en toen hadden we een tour geboekt om erop te klimmen deze moesten we even uitstellen omdat Lara een beetje ziek werd, dit kwam achteraf goed uit want nu klommen we op een heldere dag de gletsjer op inplaats van in de regen. Tijdens de tocht kregen we 2 gidsen mee die het pad begaanbaar maakten met een pikhouweel. De tocht leidde het ijs op door spleten met helderblauw ijs erin en een ijsgrot waar we doorheen konden kruipen. De gletser was veel te groot om op 1 dag op te lopen maar vanaf waar we gekomen had je al heel goed uitzicht van de hele vallei en de rest van de gletjser. Hoe hoger we kwamen hoe ruiger het ijs werd, dieper spleten, blauwer ijs en grotere stukken ijs waar je tussendoor moest lopen af en toe kreeg je het idee dat je in een metersdiep gat zat midden in een ijsberg.
Hierna gingen we naar de volgende bestemming Wanaka, onderweg zagen we al vanuit de bus gigantische watervallen. Het stadje Wanaka is vooral een bekende ski en snowboard locatie het ligt aan een gigantisch meer omgeven door bergen met besneeuwde toppen. Op onze eerste dag hier zijn we gaan mountain biken het was een vrij klein gebied maar langs een mooie rivier en nog vrij veel tereinwisselingen. Nadit gedaan te hebben zijn we naar de bioscoop geweesd het was een beroemde bioscoop in dit gebied het was een cafe met een bioscoop zal erbij het was een vrij kleine kamer vol met sofa's en zelfs een klein autotje waar je in kon gaan zitten verder was de hele zaal beplakt met oude filmposters, kortom zon bioscoop wil ik in Nederland ook.
De volgende stad die we bezochten was Queenstown we hebben hier 2 dagen rongekeken en zijn toen vlakbij Queenstown naar een oud goudzoekersstadje Arrowtown gegaan. Het zag er precies zo uit als je bij een goudzoekersstadje verwacht. We zijn hier uiteraart gaan goudzoeken op de eerste dag hadden we niks gevonden maar op de tweedde dag hadden we bij de hosteleigenaar een tour gedaan rond het dorpje waarin hij ons ook leerde goudzoeken en Lara heeft toen een goudkorrel gevonden van ongeveer een zandkorrel grootte. De rest van de tour bracht ons nog bovenop een berg voor een enorm uitzicht waarin we zelfs Queenstown konden zien liggen. Ook hebben we nog 2 locaties rond het dorpje gezien waar “The Lord Of The Ring”is opgenomen. De plaatsen waren vrij lastig om zelf te ontdekken ik was de dag van tevoren langs een locatie gelopen zonder het zelf door te hebben. Één locatie is waar Isildur werd neergeschoten door orks wanneer hij geweigerd heeft de ring in de vulkaan te gooien. Bij de tweedde locatie zijn sommige shots opgenomen van de scene wanneer Arwen tegenover de zwarte ruiters staat bij een rivier wanneer ze Frodo probeert te redden als hij gewond is. De shots terwijl de ruiters in het water staan is opgenomen op deze plek maar de daadwerkelijke golf is ergens anders. De man die ons rondleidde kende allemaal verhalen over het opnemen zoals dat een van de zwarte ruiters ergens in de buurt gewoon een baan in een hotel heeft.
De rest van de dag hebben we nog verder goud gezocht. En verder hebben we nog het goudzoek museum bezocht en hebben we nog wat in de buurt rondgelopen.
Toen ging de reis verder naar Te Anau een stadje dat grenst aan het fjordland nationaal park We hebben hier eerst een paardrijtocht over een stuk land gemaakt naar een berg waar we op een berg een 360 graden uitzicht hadden over het hele gebied we konden je fjorden zien liggen en “zoals gewoonlijk” overal bergen met sneeuwtoppen. Ook kwamen we langs een soort moerasgebied wat een speciaal leefgebied was voor eenden.
Vandaag hebben we een cruise genaakt door het fjorden gebied in the doubtfull sounds we werden met een bus opghaald gingen toen met een boot een meer over voor we aan de daadwerkelijke cruise begonnen, dit maakte niet uit want alles onderweg was hartstikke mooi, het weer was vrij regenachtig en mistig maar dat is vrij normaal voor dit gebied gezien dit een van de natste plaatsen op aarde is. Ik hoorde ergens dat het hier 3 van de 4 dagen regent en er valt 6 a 7 meter per jaar. Het mooie van de regen is dat je overal om je heen watervallen in alle soorten en maten waren. Het water liep dan helemaal vanaf de top naar beneden en sommige fjorden lagen zo hoog dat er op de top sneeuw lag. Verder waren de fjorden helemaal dicht begroeid met regenwoud met alleen steen waar de watervallen waren. Op een moment was er een fjord aan de bovenkant breder van aan de onderkant over de gehele kant liep water naar beneden en toen we er met de boot ondervarde voelde je een hele fijne stroom water die op je viel en tegelijkertijd werd weggewaaid door de wind. Ik denk dat ik dit de mooiste plek vind die ik tot nu toe in Nieuw zeeland gezien heb. Ondeweg hebben we nog een aantal keren zeehonden zien zwemmen en zien liggen rusten. Ook zagen we een crested pinguin voorbij lopen deze pinguin heeft enorme wenkbrauwen en er word geschat dat er nog maar 3000 over zijn.
Dit was het verhaal tot nu toe ik probeer snel nieuwe foto's in het google album te zetten, het adres van dit album kan je vinden in mijn vorige bericht.

Tot: 0.041s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.0224s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb