Rees-Dart

Oceania » New Zealand » South Island » Otago » Glenorchy
January 5th 2006
Published: January 30th 2006

Rees-Dart track

Det Nya Zeelandska vadret far oss an en gang att kasta om vara planer. Eftersom det regnar och har sig sager de att man inte ska klattra over Cascade saddle, sa vi far val ga dit fran andra sidan.
Ett par bussar tar oss via byhalan Glenorchy till Rees-dalen dar vi paborjar var fem dagar langa tur. Vadret ar trots allt ratt OK, men damasker kommer val till pass nar vi klafsar genom lera och korsar backar. Oftast ar fotterna torra i kangorna. Andra dagen klattrar vi over "Rees Saddle" i stralande solsken. Utsikten fran toppen ar fantastisk. Vi lunchar i 2 1/2 timme medan vi njuter av den och solskenet. Pa kvallen slar vi upp taltet pa en gammal utgravningsplats dar man hittat spar efter tidigare jagare med bla Moa-ben. Vi vacks mitt i natten av en liten inbrottstjuv som forsoker ata upp var mat. Fortfarande ar vi inte sakra pa om det var en possum eller hermelin som brot sig in.
Dagen darpa ar vadret samre, det regnar och blaser och sikten ar halvkass, men fran den har sidan ar det ingen konst att trava upp pa Cascade Saddle, sa det gor vi. Utsikten imponerar trots att det inte ar klart och vi ar glada att vi inte kommer fran andra sidan dar det ar stupbrant ner. Pa kvallen valjer vi att varma oss i stugan som vi campar utanfor och vid 8-tiden ramlar det in en trasig, blot, vandrare, som uppenbarligen struntat i alla varningar om att det inte ar lampligt att klattra over Cascade Saddle i blott vader. Han hade traskat i 11 timmar, fatt sina klader sanderrispade och under lunchen tappat bort sin sovsack. Dagen efter far vi reda pa att Stugvarden pa andra sidan passet varit grymt orolig att han inte skulle komma fram. Han sjalv var nog for dum for att fatta hur farligt det var.
Regnet fortsatter aven nasta dag, mixat med vind och solsken och vi traskar ner langs Dartdalen genom vacker bokskog, over angar och hoppar over eller traskar genom vattendrag. Ytterligare en dags vandring har vi pa denna tur, och den sista dagen bjuder pa underbart bla himmel och aterigen vackra bergsutsikter och vattenfall. Vi blir upplockade av en buss som kor oss tillbaka till Glenorchy dar vi blir hyfsat rena igen och frossar i en kolesterolspackad middag pa Glenorchy hotell.

Tot: 0.121s; Tpl: 0.017s; cc: 11; qc: 53; dbt: 0.0812s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb