Civilisation och pingviner

Oceania » New Zealand » South Island » Otago » Dunedin
January 29th 2006
Published: January 31st 2006

Dunedin

Resan fran "Oban" gar direkt till "Dunedin" pa sydons ostkust. Denna stad paminner lite om Lund, da invanarantalet drastiskt vaxer under universitetsterminerna. Just nu ar det dock sommarlov och staden ligger lite i dvala. Linnea gar en guidad stadspromenad och far guiden for sig sjalv, da ingen annan ville ga den denna dag. Nu vet Linnea allt om denna, charmiga, skotska bosattning.
Under en eftermiddag-kvall gor vi en guidad utflykt pa "Otago Peninsula" dar vi forsoker spana efter "Royal Albatross" men eftersom det bade ar vindstilla och dimma ar forutsattningarna de allra samsta. Daremot far vi traffa 2 sjolejon, tiotalet "Yelloweyed penguin" och massor av palssalar. Aven detta en extraordinar upplevelse. Det kandes lite som att vara i en djurpark men tvartom...
Nu har vi bara nagra veckor kvar har i Nya Zeeland, och vi kommer nu halla oss lite mer till civiliserade omraden. Snabbt konstaterar vi dock att det ar roligare att slafsa i lera och klattra mellan tradrotter an att traska pa asfalterade gator och kopa souvenirer bland alla andra turister. Dock ar det gott med ol, vin och fardiglagad resturangmat.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 56; dbt: 0.0508s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb