Mt Cook

Published: January 3rd 2009

Godt nytår til alle!
Vi sov stille og roligt, mens det nye år indtraf, så vi var tidligt friske igen. Vi fik pakket vores ting sammen, spist morgenmad og sagt farvel til Barbara og Ernie. De fortalte, at Te Anau, hvor vi spiste i går, i går havde fået 75 mm. Regn, så det var altså ikke bare os, der synes, at regnede voldsomt.
Vi kørte kl. 8.15, men vi havde ikke kørt længe før det skete igen: vi blev stoppet af politiet! Denne gang var det dog en alkoholtest, som alle biler blev vinket ind til. Vi havde ikke engang fået åbnet den flaske vin, vi havde købt, så det var ikke noget problem, og vi fik lov til at køre videre.
Første stop gjorde vi ved Queenstown, hvor vi så nogle springe i elastik ud fra en bro. Det var meget sjovt at se, især dem, der blev dyppet ned under vand. Der var ingen af os der skulle prøve, så da børnene havde spist en bolle og noget frugt fortsatte vi derudaf.
Vi skulle igennem et pas i dag, men det bemærkede vi nu nærmest ikke og det var nu heller ikke mange biler, vi mødte på vores tur. Vi gjorde frokoststop i Omarama, hvor vi købte brød og skinke. Vi sad foran den meget lille lokale politistation og spiste. Vi så en mand komme cyklende på en væltepeter, mens vi sad der, det var meget sjovt for børnene at se sådan en. Vi sluttede af med en is og fik indløst de to gratis, vi havde til gode og sørme om ikke Thomas vandt en igen!
Vi fortsatte mod Mount Cook, New Zealands højeste bjerg, hvor vi var ca. 14.30. Vejret var heldigvis godt og vi havde siddet og set på bjerget hele vejen derop. Vi var lige omkring informationen, hvor vi købte et kort over ruter i området. Børnene var ikke meget for at skulle ud af bilen og gå, men nu havde vi stort set siddet der hele dagen, så det trængte vi til. Da de først var ude, var de nærmest ikke til at styre, men løb langt i forvejen. Det blæste ret meget, så meget at Thomas' kasket røg af på et udsigtspunkt, men vi fangende den heldigvis igen. Vi gik først ud af en rute til en hængebro, men der var ikke så meget andet at se, medmindre vi gik rigtig langt. Vi gik derfor tilbage og tog en anden tur til et udsigtspunk, hvor vi rigtig kunne se Mount Cook, gletchere og gletcherdalen. Vi har vel gået i et par timer, hvilket var rigtig dejligt efter så længe i bilen, selvom vi blev blæst godt igennem, blev lidt kolde og børnene klagede en smule. Kl. 16.45 kørte vi videre igen. Børnene var begyndt at blive sultne, så vi ville stoppe ved det første, vi fandt. Som forventet var der intet, før vi kom til Lake Tekapo. Man kan køre ret langt her uden at møde noget som helst. Kl. var omkring 18, så det skulle ikke være noget, vi ikke skulle vente længe efter. Vi fandt en burgerbar, hvor de fik fish and chips, mens Mona og Thomas fik en lakseburger. Desværre var der kommet så meget salt på børnenes mad, at de havde problemer med at spise det. Da klokken var blevet så mange, blev vi hurtigt enige om at prøve at finde et sted at sove i byen. Vi fandt et motel, der kunne gå an, men det er godt nok noget gammelt lort. Heldigvis er her også et supermarked, så vi kunne købe ind til morgenmad i morgen, der er nemlig et lille køkken her også.

Tot: 0.118s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0439s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb