Dusky

Published: January 31st 2006

Dusky Track

Fredagen den 13:e tar vi bussen till Te Anau, ytterligare en vackert belagen turistort mellan berg vid en sjo. Har befinner vi dock oss i "Fiordland", en del av Nya Zeelands sydo med djupa hafsfjordar och stora ororda skogsomraden.
Har besoker vi DOC-kontoret som avrader fran den planerade vandringen med hansyn till de nyliga oversvamningarna, men nu gor vi det i alla fall. Har faktiskt trottnat lite pa att behova kasta om planer hela tiden. Vi koper kartor och hyr nod-sandare och morgonen darpa flyger vi med litet flytplan till Dusky Sound dar piloten landar pa vattnet och tar oss in till stranden. Eftersom det enligt vaderleksrapporten ska regna pa eftermiddagen borjar vi traska pa en gang, for att slippa fastna pa vagen pa grund av oversvamning. Efter 7 timmars lerig vandring och 8 walkwires (linbroar) kommer vi fram till en stuga vid Loch Maree dar vi ska bo over natten. Strax darpa kommer regnet.
I stugan har vi sallskap av Michael (fran Christchurch) och Toni (fran Dunedin), och det ska visa sig att vi foljs at under de kommande dagarna.
Regnet haller i sig hela natten och morgonen darpa kan vi titta ut genom fonstret och konstatera att omradet ar klart oversvammat, vi kommer inte vidare. Vi gor nagon liten utflykt for att titta pa oversvamningen och spenderar sedan storre delen av dagen i stugan, medan regnskurar avloses av hagel.
Morgonen darpa har vattnet dock sjunkit undan nagot och vi ger oss av igen. Vi lyckas ta oss hela vagen fram till nasta stuga och skogen ar fantastisk. Har finns sa mycket mossa!!! och vatten forstas. Ideligen rundar vi djupa polar och vadar over ganska djupa backar. Linnea halkar lite och bloter ner sig till armhalorna. Kangorna ar naturligtvis tunga av vatten under hela vandringen.
Ytterligare tva dagar tar det att vandra till narmsta civiliserade omrade som ar en kraftstation vid en sjo. Vandringen forflyter utan nagra storre missoden, om man inte raknar halv storm vid ett bergspass och standigt blota langor. Sista dagen tittar tom solen fram lite grann.
Nar vi kommit ut pa vagen blir vi upplockade av en turistbuss som vi liftar med till en liten hamn vid "Lake Manapouri" har far vi plats pa baten over sjon och tar oss sedan med buss tillbaka till Te Anau igen.
Det var en tuff vandring, men harlig.
Vi unnar oss en dags vila i Te Anau och tittar pa lite utrotningshotade faglar, bland annat Tekahe, i inhangnader. Linnea maste nu ocksa kopa nya damasker, lagningen holl inte och de har gatt sonder annu mer.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.008s; cc: 13; qc: 46; dbt: 0.0417s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb