Dødsyge Christchurch og smukke Arthurs Pass

August 29th 2007
Published: September 3rd 2007

Christchurch - Hokitika

SporvogneSporvogneSporvogne

Britta foran en af de mange sporvogne der kører rundt i byen

Dag 1 - Christchurch

Vi ankom til Cristchurch og tog en taxi direkte til vores hostel, der var godt placeret blot 10 minutters gang fra centrum. Efter planen skulle vi kun have en overnatning i Christchurch, men var der masser at se på kunne det forlænges. Det var hundekoldt, men pga. den begrænsede tid i byen gik vi med det samme ned mod byens torv. Vi havde besluttet os for at booke et bord på en gammel sporvogns restaurant, og havde godt to timer inden vi skulle være der. Vi gik i den botaniske have der var rigtig flot, men pga. kulden gik vi rimelig hurtigt tilbage mod byen. Nu skulle vi få en time og et kvarter til at gå, men langt de fleste butikker lukkede da vi kom in i centrum. Vi brugte derfor tiden i 5 forskellig souvenir forretninger, der alle solgte de samme ting. Det var trods alt bedre end kulden. Men Christchurch havde virkelig ikke meget at byde på, og vi var virkelig skuffet over byen.
Endelig kom vi ombord på sporvognen, hvor vi havde overvejet at stikke af fra reservationen. Der var nemlig ikke andre end os der ventede, så vi blev lidt
ChristchurchChristchurchChristchurch

Kirken på torvet i Christchurch
nervøse for om vi skulle være de eneste i vognen. Men 2 andre par dukkede op, og vi valgte at blive. Det var en super hyggelig tur, hvor vi kørte byen rundt i en gammel spisevogn fra Melbourne sporvogne, der var fuldt restaureret efter gammel tradition. Maden var desværre en skuffelse i forhold til pris og rammer, og det var lidt ærgerligt. Det var stadig en hyggelig tur, men maden burde have været bedre. Vi gik direkte tilbage til vores hostel, hvor vi for første gang siden vi forlod Danmark sov i en god seng med rigtige dyner. Ahhh.

Dag 2 - Arthur's Pass

Vi stod op og tjekkede ud af vores hostel, og vendte spændte snuden ned mod byen hvor vi skulle hente vores bil/camper. På vejen stoppede vi ved en schweizisk cafe for at få morgenmad. Vi fandt hvad vi troede var æg med bacon og toast, men der kom aldrig nogen æg. Vi fik simpelthen 2 ristede skiver toastbrød med 8 skiver bacon… Det var en hård morgenmad at komme igennem.
Vi fik vores rumskib, som udlejningsselskabet kalder deres biler. Det er en Toyota sportsvan hvor de bagerste sæder er skiftet ud med men
Botanisk haveBotanisk haveBotanisk have

Britta foran et træ i botanisk have
en madras, sengetøj, 2 gas koge plader, køkkenudstyr, vandbeholdere og et lille køleskab. Claus var lidt nervøs for at køre den, da de jo som i Australien kører i den forkerte side af vejen.
Vi kom af sted, og rumskibet var slet ikke så svær at styre. Der er godt skiltet i NZ, og med automatgear glider det for det meste bare derudaf. Vejret var noget overskyet, og vi fik noget regn da vi kørte vestpå. Vi forlod Christchurch og begav os af Highway 73 ind i Cantebury Plains, sletterne der strækker sig fra kysten og ind til de sydlige alper. Ca. 100 km. mod vest inde i landet, kunne vi se sne beklædte bjergtoppe så langt vi kunne se mod nord og syd.
Vi holdte i Simpson familiens by Springfield for at spise frokost, og vejret var i mellemtiden blevet super godt. På vej ind i byen stod selvfølgelig en kæmpe donut, så man ikke var i tvivl om hvilken by man var kommet til. Vi fik frokost i bilen med de imponerende Southern Alps i baggrunden.
Vi kunne ikke være mere heldige. Nøjagtig som vi ramte bjergene klarede det op, og solen begyndte at skinne frem fra en
Botanisk haveBotanisk haveBotanisk have

Åen Avon løb også gennem botanisk have
skyfri himmel. Turen over Arthur’s Pass var sikret. Arthur’s Pass er den strækning der fører over bjergene til vestkysten, og er en tur på knap 100 km. Det var en ubeskrivelig flot tur, og vi kunne virkelig ikke have været heldigere med vejret. Vi stoppede ved en udkigspost ved Death's Corner, og fik et par gode billeder at et par Kea papegøjer, der er de eneste papegøjer i verden der lever i alpine områder.
Da vi ankom til vestkysten begyndte det igen at vælte ned med vand. Vi kørte nord på og spiste aftensmad i Greymouth, men pga. det ringe vejr besluttede vi os for at kører ca. 60 km. sydligere for at overnatte i Hokitika.

Gigant træGigant træ
Gigant træ

Mega træ i botanisk have
Tram Restaurant

Sporvognsrestauranten vi skulle spise på

Claus i restauranten

Claus og Britta

Britta med hendes desert
Southern AlpsSouthern Alps
Southern Alps

Vores første blik af de sydlige alper
SpaceshipSpaceship
Spaceship

Britta i vores Spaceship "Rimmer"
SpringfieldSpringfield
Springfield

Frokost i the Simpson's by
Uhm, DonutUhm, Donut
Uhm, Donut

Selvfølgelig har Springfield en mega donut...
Sikken udsigtSikken udsigt
Sikken udsigt

Vi fik frokost i Springfield, og sikken udsigt vi havde
Chauffør BuschChauffør Busch
Chauffør Busch

Claus nyder turen i rumskibet
NZ's primære befolkningNZ's primære befolkning
NZ's primære befolkning

Der er 5 gange så mange får i NZ som der er mennesker...
Arthur's Pass forudeArthur's Pass forude
Arthur's Pass forude

Landskabet begyndte at ændre sig
Arthur's Pass Arthur's Pass
Arthur's Pass

I flere timer var dette udsigten gennem foruden
Britta i Arthur's PassBritta i Arthur's Pass
Britta i Arthur's Pass

Britta foran en sø i Arthur's Pass

Tot: 0.161s; Tpl: 0.03s; cc: 8; qc: 53; dbt: 0.0795s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb