Vi har sne... på toppen af bjergene

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Wanganui » Wanganui
December 18th 2008
Published: December 20th 2008

Vi er inde i en god rytme, så vi vågnede tidligt i morges. Anton kom vel ned til os kl. 6.15, meget stolt med en 5 dollers seddel i hånden. Jo Tandfeen havde skam været der.
Vi kunne således forlade campingpladsen allerede kl. 8.40 selvom vi også lige havde været omkring ”dump station” og tømme toilettet og vandbeholderen.
Det var noget af en tur vi skulle ud på i dag (det blev til 270 km). På kortet så vejen fin ud, det første stykke langs Lake Taupo. Men selvfølgelig er det bare enormt bakket hernede. I dag var igennem nogle meget skarpe sving, hvor de anbefalede at køre bare 25 km i timen! Vi kom dog pænt derudaf alligevel og slog et smut omkring Tongario National Park. Her er bl.a. nordøens højeste bjerg Mount Ruapehu. Vi fik set det men desværre ikke alle bjergtoppene omkring det, da det var noget skyet. Vi kørte så langt op, vi kunne til en lille by, hvorfra man kan stå på ski om vinteren. Der var selvfølgelig kun sne på toppen, men det er altid fascinerende at stå at se på en bjergtop med sne på. Landskabet omkring adskiller sig meget fra det andet vi har set. Her var det nærmest helt ørkenagtigt, meget gold og sort. Der er optaget noget fra Ringenes Herre i dette område (bl. a. ”Mordor”).
Vi kørte ned igen og tog en 20 min. gåtur til et lille vandfald; Tawhai Falls. Heldigvis passede tidsangivelsen i dag, selvom Anton hellere ville være blevet i camperen.
Vi spiste frokost, da vi kom tilbage til camperen, hvorefter vi fortsatte derudaf. Vejen blev bare endnu mere smal og bugtet, så vi helt kom i tvivl om, hvorvidt vi havde taget den rigtige vej, også fordi, der bare ikke var nogen byer eller noget andet vi kunne tjekke på. Vi kom dog til endnu et vandfald; Raukawa Falls, der var med på kortet og så vidste vi, vi var på rette vej.
Ca. kl. 14.30 kørte vi ind i Wanganui, hvor vi skulle overnatte. Vi var kørt forbi campingpladsen, da vi syntes, den lå lidt langt ude, så vi ville lige tjekke på turistkontoret, om der lå en nærmere byen. De gjorde der ikke rigtig, men så fik vi peget et shoppingcenter ud, hvor vi kunne få handlet ind. Vi ville kigge på lidt legetøj til børnene (julegaver) og så skulle vi have handlet ind til mad. Anna endte med at få en dukke og Anton et lys sværd. Da de selv var med til at vælge, fik de dem bare med det samme, det ville de helst, for som Anna sagde, så havde de længere tid til at lege med dem i.
Campingpladsen vi er på ligger ned til floden. Der er masser af dyr her; forskellige ænder m. ællinger, kaniner, en ged, et bur med fugle og såmænd også får. Ænderne er lidt irriterende fordi de kommer så tæt på og tigger mad, men det er alligevel lidt hyggeligt at sidde og kigge på.
Den gamle hjuldamper de har i byen har lige været en tur forbi, og det er jo også sjovt at se sådan et gammelt fartøj i funktion.

Tot: 0.151s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 60; dbt: 0.062s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb