Geothermisch Wonderland en Maori


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Rotorua
May 14th 2014
Published: May 14th 2014
Edit Blog Post

Zaterdag 10 Mei 2014:



Ik mag van geluk spreken dat ik binnen sliep want het is een frisse ochtend. De zon staat aan de blauwe hemel. Ik ben net op tijd voor de checkout na nog een kort contact met het thuisfront. Van men kamergenoot verneem ik dat ik toch nog wat gemist heb maarja, je kan nooit alles zien. Na men voedsel ingeslagen te hebben laat ik Taupo achter me. Ondanks het weekend is, is er best nog wat verkeer. Gelukkig dunt dit uit als ik verder rijd. Aan men linkerzijde heb ik plots een grote wolk damp. Ik neem even een kijke bij deze hotspot. De weg gaat verder met in de verte nog stoom die ophoog stijgt. Het terrein is glooiend en daalt dan een stevig stuk naar beneden om vervolgens terug wat op en neer te gaan maar niets serieus. Ik kan lange tijd op de paralellweg blijven maar kom het laatste stuk op de hoofdweg. Ik heb ondertussen men plannen aangepast en men voorziene campingstop achter me gelaten. Maar het plan wordt nogmaals gewijzig als ik men fietsroute voor morgen ontdek en ook dat ik vlak bij een geothermisch park ben. Op de hoofdbaan is een soort hotel waar ik een kamer neem. Zo zit ik morgen dicht bij het park waar om 10u15 een geysir uitbarst. Wel eigenaardig dat een natuurfenomeen met een vast uur werkt. 's meet ik men fiets nog uit voor door te geven voor men vlucht huiswaarts. Dat lijkt niet zo vlot te lopen.



Zondag 11 Mei 2014:



Vanochtend rij ik naar het Geothermisch park van Wai-O-Taipu. Het is zon maar er hangt een mistgordijn. Ik neem men ticket en wandel al even door het park. De mist met de dampen, de zwavelgeur maken het een aparte ervaring. Ik ontmoet nog iemand van een paar dagen terug. Na de eerste indrukken is het tijd om naar de geysir Lady Knox te trekken waar ik een stukje voor moet terugrijden. Deze barst uit om 10u15. Ondertussen ben ik te weten dat het natuurgeweld wordt getriggerd door toevoeging van zeep. Na wat uitleg van de gids komt het natuurgeweld op gang. De geysir stottert even maar gaat dan in volle glorie omhoog. Na het spektakel keer ik terug voor verkenning van de rest van het wonderland. En het is inderaad een wonderland, het witte konijn ontbreekt echter. Er zijn verschillende mineraalafzettingen met zeer uiteenlopened kleuren. Kokende waterpooltjes en modderbaden. Een groen meer en hete dampen. Het is een belevenis. Na men bezoek pik ik men bagage op die ik in de hostel had achter gelaten. Ik kan nu de Thermal fietsroute volgen. Dit zou ik me al snel beklagen want het blijkt een graad 3 mountainbikeroute te zijn. Dus niet echt een aanrader met volle bepakking. Na de lunch hou ik nog een klein beetje vol maar daarna volg ik terug de gewone weg. Ik kom nog voorbij een ander geothermisch park. Men laatse stuk voro ik de stad Rotorua binnendrijd kan ik terug de fietsroute volgen en dit gaat over een mooi asfaltpad en langzaam berg af. Dit gaat dus zeer vlot. Ik slaap bij warmshowers vandaag en die liggen een beetje uit het centrum. Voor het laatste stuk moet ik terug even de drukke baan op. Aangekomen op bestemming ontmoet ik Warwick, de man des huizes. Hij werkt in de bosbouw. 's avonds na het werk ontmoet ik Janet die verpleegster is.



Maandag 12 Mei 2014:



Ik begin de echte bedden al goed gewoon te worden. In de ochtend neemt Janet me mee naar haar werk. Daar kunnen ze me al een pak verder helpen met men vaccinaties voor Azië. Ik heb er even een praatje met een dokter maar naar mijn gevoel zijn de tropen niet zijn specialiteit. Ik krijg daarna 2 spuitjes voor rabies en Typhus. Voor Rabies moet ik nog 2 herhalingen krijgen. Als ik moet betalen weigeren al men kaarten dienst. Ook bij 3 automaten lukt het niet. De lokale banken kunnen met niet verder helpen en de Belgische bank slaapt als ik ze opbel. Een noodnummer zou welkom zijn! Als ik een uurtje later ga winkelen, werkt alles terug. Hoe raar is dat! Ik ga dan maar eerst men schuld vereffenen. Dan ontmoet ik Annicka terug. Ik ontmoette haar al 2 keer op het Zuid Eiland maar nu kruisen onze wegen weer. Annicka gaat nog naar de Oostkaap maar vertrekt morgen al per autostop. Het idee dat even ontstond om eventueel mee te gaan wordt al snel terug opgeborgen. Verder verkennen we de stad wat. Wat winkels zien en naar het Badhuis gaan zien en de omliggende tuinen. We gaan nog langs wat thermische activiteit. We komen nog een Pukeko tegen, wat een rare vogel! Als we de ingang van spa-welness hebben gezien is het tijd voor een drankje vooraleer ik de bus huiswaarts neem. 's avonds praat ik met Warwick en Janet nog over hun Europatrip. Eind deze maand vliegen ze naar Amsterdam en gaan ze nog naar Frankrijk en het Verenigd Koningrijk.



Dinsdag 13 Mei 2014:



Rotorua is het hart van de Maori-cultuur en iemand had gezegd dat dit de plek bij uitstek is om er meer over te leren. Ik bezoek het dorp Whakarewarewa, een openluchtmuseum dat nog bewoond wordt door verschillende Maori. Bij aankomst ben ik net op tijd voor het optreden. Enkele Maori voeren in traditionele kledij een altijd liederen en zang op, waaronder de bekende HAKA. Hierna is er nog een rondleiding met een gids langs verschillende stops in het dorp zoals het gemeenschapshuis en de thermische poelen die worden gebruikt om te koken en te baden. Er wordt ook verteld over de Hangi-maaltijd. Deze wordt bereikt boven een warmwaterbron in een afgesloten schacht om zo een soort hoge druk ketel te creëren. Na de toer loop ik nog even alleen rond en hoop nog op een uitbarsting van de Pohutu-geysir. Deze barst 1 keer per uur uit maar hij komt niet echt op gang. Het blijft bij wat lage straal, helaas! Na nog wat kokende modderpoelen gezien te hebben, neem ik de bus terug naar het centrum. Ik wandel nog even rond en heb een laat middagmaal. Dan ga ik op zoek naar een vervang-gsm want de mijne is voorlopig echt onbetrouwbaar. Het is elke dag een verrasing of hij zal opladen of niet. Met men nieuwe vangst keer ik huiswaarts voor men laatste avond bij Warwick en Janet.



Woensdag 14 Mei 2014:





Vandaag zou een valse start worden. Men bed ligt veel te goed en ik ben pas op de middag buiten. Als ik een kwartiertje aan het rijden ben, begin ik te twijfelen of ik de garage heb gesloten. Ik keer maar terug voor alle zekerheid. De deur is toe. Nu is het het echt wel laat en wordt het onmogelijk om men eindpunt te halen voor de duisternis. Ik besluit dan maar om in Rotorua te blijven. Ik kan niet bij men warmshowers-hosts blijven dus ik zal op zoek moeten gaan naar iets anders. Op men weg naar het centrum bezoek ik de Redwoos nog. Een groot bos vol met bomen uit Californië. Ik parkeer men fiets en begin rond de dwalen in het bos. De bomen zijn gigantisch en ik voel me petieterig. Ik dool nog een tijdje verder vol verbazing van dit machtige woud. Terug bij de fiets, wordt deze bewonderd. Het is duidelijk iemand met smaak. Het is ook een Peter uit Australië die er ook wel is op uit trekt met de fiets. Binnenkort zit hij in Zuid-Amerika. Tijdens ons praatje begint het te regenen. Door de druppels rijd ik verder. Ik kan nog een stukje van de fietsroute oppikken die nog langs wat thermisch gebied gaat. Door de dampen kom ik in het centrum. Ik ga naar de jeugdherberg waar het niet overdreven druk is. We zijn met 2 op de kamer maar later vertrekt de andere naar een andere kamer. Ik moet dringend men laatste maand beginnen plannen want het vertrek zal er rap genoeg zijn.


Additional photos below
Photos: 22, Displayed: 22


Advertisement



Tot: 0.156s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0413s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb