Ut pa landet vi fara

Oceania » New Zealand » North Island » Bay of Islands
November 24th 2005
Published: January 1st 2006

Bay of Islands

Vi har bestamt oss att inte kopa bil, utan koper istallet 60 timmar valfria resor med buss i Nya Zeeland. Med hjalp av vara forsta timmar aker vi norrut, passerar bla Kawakawa, kant for sina puplika toaletter, men de hinner vi knappt skymta genom bussrutan.
Vi kommer till Paihia, turistort vid havet och hoppar pa en farja till Russell, mycket historisk och pittoresk by. Nu borjar vi fa nytta av taltet och campar. Enligt anslag finns det gott om kiwifaglar i omradet och tydligen kan man hora dem om natterna. Undrar hur de later? An sa lange har vi hort minst fyra olika fagellaten som vi tolkat som kiwifaglar, sa det maste finnas gott om dem.
Dagen efter ger vi oss ut pa promenader pa Russel-halvon. Det ar otroligt vackert och vi hittar massor av fina utsikter och icke artbestambara vaxter och faglar. Vi bestammer oss for strandvagen tillbaka fran den sista promenaden. Enligt det guidande haftet ska man ta den vid lagvatten, och det ar det sakert tanker vi och borjar ga. Ganska snart overgar promenaden i klattrande langs bergsvggar och vadande i knadjupt vatten tills det plotsligt tar stopp. Da har vi minsann inte lust att vanda tillbaka, och mycket annat att gora an att satta sig och vanta ut tidvattnet finns inte. Sa vi vantar, och ett par timmar senare kan vi klattra tillbaka till Russel igen.
Innan vi beger oss ifran Bay of Islands provar vi aven att vi klrar hanterar havskajaker, vilket gar ratt bra. Det ar klart man blir blot dock. Linnea far tom en forsta skymt av delfiner under paddlingen.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 52; dbt: 0.0467s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb