Welcome to the land down under


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia
March 1st 2016
Published: March 1st 2016
Edit Blog Post

Idag känner sig Niklas bättre medan jag börjar känna av halsen. Flyget går i eftermiddag men vi måste checka ut vid tio på förmiddagen, vi bestämmer oss för att fördriva tiden genom att gå till ett köpcentrum som ligger cirka fyrtio minuter bort och ser på Deadpool på deras bio. Filmen är bättre än jag förväntat mig om än lite för brutal men det är ett bra sätt att fördriva tiden. Sedan tar vi oss till flygplatsen och jag känner hur jag mår sämre och sämre.

Flyget är skumpigt och jag mår riktigt illa under resan. Gränskontrollerna går utan problem och sedan tar vi tåget in till staden och knatar till vårt hostel för kvällen. Det är ett fyrbäddsrum och vi har redan två rumskompisar som har tagit undersängarna så jag får lov att trotsa min höjdrädsla och krypa upp i översängen för att försöka sova då febern har satt in ordentligt.

Jag vaknar mitt i natten av att jag mår så dåligt, sängen känns otroligt hård och obekväm men det kan vara min kropp som är överkänslig. Jag tvingar mig själv att dricka trots det starka illamåendet och det hjälper lite så att jag kan somna ett tag till. Vid sex på morgonen ger jag upp och går upp, febern har lagt sig lite som tur är och jag kan ta mig ur sängen utan problem. Jag väntar en timme men sedan väcker jag Niklas och vi går ut för att hitta någon slags mat.



Det är förvånansvärt varmt fastän det är så tidigt på morgonen, en helt annan luft än den på Nya Zeeland. Det är bara McDonalds som har öppet så tidigt så vi går dit och äter, jag har blivit helt slut av den korta promenaden. Då jag hade så svårt att sova i sängen på hostelet så slösar vi lite pengar på att bo i ett riktigt hotell för sista natten i Sydney. Det är några timmar kvar innan vi kan checka in så vi går tillbaka till hostelet där jag lyckas somna lite till på golvet som är bra mycket skönare än sängen. Vi bekantar oss lite med våra rumskamrater som visar sig vara riktigt trevliga. Det är en tjej från LA som kommit hit för att jobba men som nu ångrat sig och bara tänker ta en semester här istället. Sedan har vi en kille, Ian, från Israel som är här på semester efter att ha gjort klart lumpen som är tre år lång och obligatorisk för dem! Ian är väldigt social och givmild, han erbjuder sig att byta säng med mig och erbjuder oss medicin men vi väljer ändå att ta vårt hotell.

Det grämer mig att slösa bort en dag i Sydney på att vara sjuk men jag är inte i stånd till att turista idag, vi tar in på hotellet och det är som en dröm. Man tänker inte att man saknar det när man bor på hostel men ett hotell är något helt annat, jag utforskar mest sängen och det är som att sova på moln om man jämför med hostelet och jag njuter i fulla drag. Niklas går och inhandlar lite snacks då det faktiskt är alla hjärtans dag idag och vi ligger i sängen och ser på youtube resten av dagen och beställer room service på kvällen.



Jag sover gott och mår lite bättre idag, sista dagen i Sydney och ikväll går bussen vidare mot New Castle. Vi går ut och tar oss till Hyde Park där vi får lov att ta en paus för jag är långt ifrån på topp. Vi ser flera roliga fåglar, bland annat Vit Ibis och vilda Kackaduor. Vi tar oss en bit till och vilar sedan i en annan park där vi träffar 017 (vi kallar han så på grund av att han är märkt i vingen med det numret), en vit Ibis som tror att vi har mat för att vi håller i en karta och en kamera som äkta turister. När han ser att vi inte ger honom någonting går han och lägger sig i gräset mitt emot. När vi sedan reser oss och går går 017 direkt till bänken vi satt och letar mat, smart rackare.

Efter en promenad i snigelfart som gjort mig helt slut kommer vi fram till operahuset vilket egentligen var det enda jag ville se i Sydney så jag är nöjd, dock gör det sig bättre på håll men vi fick se det i en vinkel man oftast inte ser på kort i alla fall. Vi ser också Harbour bridge och stadens skyline. Det är otroligt varmt och jag är för trött för att vandra tillbaka så vi tar tåget tillbaka till stan där vi äter lunch och slår ihjäl tiden på ett internetcafé tills bussen ska gå på kvällen.



Bussresan går bra, jag lyckas sova lite trots att tjejen bakom mig sparkar mig i ryggen med jämna mellanrum och vi kommer fram till New Castle vid tio på kvällen. Vi tar en taxi till vårt boende. Vi blir lite förvirrade när vi släpps av för skyltarna stämmer men det är en bar där vårt hotell ska vara. Det visar sig att hotellet är en trappa upp och de sköter både bar och hotell. De som jobbar är väldigt trevliga och ger oss en rundvisning och bär min ryggsäck och Niklas blir bjuden på öl men jag tackar nej då jag inte mår så bra. Vi går och lägger oss direkt.



Jag sover sådär, vi är sega igång på morgonen och går ut och handlar lite mat och äter lunch, sen går jag hem för jag mår inte bra men Nikas tar en promenad till en av stränderna som ligger ungefär en halvtimme bort. Mycket av tiden i New Castle går åt till att vara sjuk så jag upplever inte mycket at stället, men vi tar oss ner till den andra stranden och solar lite men badar inte då
New CastleNew CastleNew Castle

Åskmolnet.
det är röd flagg. Sista dagen har vi återigen inget rum så vi spenderar dagen med att gå till stranden och sedan går vi upp till en restaurang och äter och dricker fram till att vi behöver ge oss av mot busstationen. Vi kommer i god tid innan bussen ska gå och går ner till en park som blickar ut över hamnen där vi sätter oss ner och tittar på båtar och spelar kort. Vi ser ett moln som det går blixtrar igenom men som aldrig slår ner så det är helt tyst och det är rätt fascinerande att se.

Tillslut kommer bussen och vi ger oss av mot nästa stopp som är Surfers Paradise som ligger ungefär tretton timmar bort. Jag har så ont i halsen att jag inte pratar alls, bussen är full i kackerlackor men jag lyckas sova lite ändå. Vi kommer fram vid tio på morgonen och check in är inte förrän två. Vi går ner till stranden som ligger betydligt närmare vårt boende här än den gjorde i New Castle. Stranden är vacker och helt gyllene. Vi äter på ett café och får otroligt god mat sedan drar vi oss tillbaka för att få tillgång till vårt rum. Rummet är rätt smutsigt och har ingen AC men i alla fall en fläkt. Jag hoppas vi kan vänja oss något vid värmen så vi klarar av resten av Australien och Thailand. Jag somnar tidigt och sover gott hela natten.



Vi tar det lugnt på förmiddagen och går ut först till eftermiddagen då det är alldeles för varmt för att vara ute runt lunchtid. Vi går ut och äter och går sedan ner och badar. Det är fortfarande badförbud men man kan stå med vatten till knäna och bli doppad av vågorna ändå. Det är riktigt varmt i havet, jag tror någon sade att det var runt tjugofem grader så det är riktigt härligt att bada. Sedan går vi hem och Nikas hittar både kackerlackor och en gecko i rummet. På kvällen ser vi stora fladdermöss i träden som säkert har ett vingspann på sextio till hundra centimeter.



Jag sover dåligt på grund av den stora kackerlackan vi såg, jag kan inte rå för det men jag är livrädd för kackerlackor. VI går ut och äter igen och sedan tar vi en surflektion på två timmar. Det är roligt men jag är inte så bra på det. Niklas är desto bättre men han har också haft en lektion mer än mig. Jag har döpt geckon på rummet till Göran och det stora kackerlackan får heta Mackan, än så länge har Australien inte imponerat på mig, det känns som att det mest är stränder och hav och efter Nya Zeeland känner jag att jag vill ha mer än så.



Idag är sista dagen i "paradiset" och vi bestämmer oss för att ta en spårvagn bort till ett köpcenter för att tillbringa dagen där. Vi köper inte så mycket dock utan det blir mest att äta lunch och handla lösgodis och titta i affärer. Det är fint i omgivningarna runt köpcentret och det var roligt att se något nytt, men sedan åker vi tillbaka för att ta oss upp i ett höghus som ska ge fin utsikt över stan, men tvärr är det stängt för en privat tillställning när vi kommer dit. Vi går ner till stranden och ser på solnedgången där istället. Det är väldigt vackert och himlen reflekterar sig i den blöta sanden, det blir ett fint farväl av paradiset ändå.



Idag går resan
Airlie BeachAirlie BeachAirlie Beach

Poolen och vår balkong i bakgrunden.
till Brisbane som endast ligger en och en halv timme härifrån. Vi packar ihop oss och tar oss till busstationen till tio då bussen ska gå, men den kommer inte förrän en timme senare och då kan vi äntligen ge oss av mot Brisbane. Niklas hamnar brevid en pratglad tant igen, han måste ha en aura som inbjuder tanter till att prata med honom, och jag passar på att läsa lite.

Vi kommer fram utan fler förseningar och tar pendeltåget till utkanten av staden där vi ska bo för natten. Det är riktigt fräscht och välutrustat och vi stortrivs. Vi går ut och äter lunch på en kinesisk/malaysisk restaurang och äter himleskt god mat, sedan går vi tillbaka och spenderar resten av dagen på vårat rum.



Vi beger oss mot flygplatsen då vi bestämt oss för att flyga till Airlie Beach istället för att ta bussen i över tjugo timmar. Incheckningen är väldigt smidig och vi behöver inte visa pass en enda gång konstigt nog.

Vi landar i Proserpine och tar en shuttle till hotellet. På vägen dit ser vi massor med små wallabys som står och äter i dikeskanten, roligt att se lite vilt.
Airlie BeachAirlie BeachAirlie Beach

Balkongen.
Vi åker också över en flod där det ska bo mycket krokodiler men vi ser inga från bussen.

Tillslut kommer vi fram till vårt boende som ligger i utkanten cirka trettio minuter gång från Airlie, vi blir positivt överaskade då lägenheten vi får är lika stor om inte större än den vi har hemma, men denna har en balkong och en pool på innergården också. Vi är helnöjda och på eftermiddagen kommer det vilda kackaduor och sätter sig på balkongräcket och tigger mat. Vi njuter av lugnet och möjligheten till att laga egen mat och sedan går vi och lägger oss. Dagarna som följer går i samma mönster vi vaknar, går ner och simmar i poolen, äter frukost med färsk melon och tar det lugnt och har det skönt. Vi har det så skönt att vi bestämmer oss för att stanna här så gott som till slutet av vår vistelse i Australien med endast någon dag i Cairns. Vi kommer ta några dagsturer härifrån men annars blir det mest sol och bad och semester.


Additional photos below
Photos: 19, Displayed: 19


Advertisement

Surfers ParadiseSurfers Paradise
Surfers Paradise

Borta vid köpcentret.
Surfers ParadiseSurfers Paradise
Surfers Paradise

Utsikt från vår gata.
Airlie BeachAirlie Beach
Airlie Beach

Kackadua
Airlie BeachAirlie Beach
Airlie Beach

Airlie Beach vår balkong.
Airlie BeachAirlie Beach
Airlie Beach

Trappen ner till poolen från vår balkong.
Airlie BeachAirlie Beach
Airlie Beach

Kackadua.


Tot: 0.271s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.1859s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb