På resa till Sandra i Australien. Introduktion och betraktelser. Australien.


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Queensland » Cape Tribulation
September 5th 2023
Published: September 6th 2023
Edit Blog Post

Australien - så långt borta men nästan på alla jag känner vill-åka-till-lista. Men det som stökar till det är ju att Australien ligger så långt bort.

Men det gå ju att dela upp resan i etapper. Ett liten utmaning är att Australen är stort - en egen kontinent. Om man ska köra från söder till norr är det lite drygt 370 mil och från öst till väst typ 440 mil. Som jämförelse är det 370 mil från Stockholm till Ankara i Turkiet om man nu tänker ta bilen dit.

Så det är ju lite svårt att uppleva Australien på en vanlig semester även om det mesta som kan upplevas ligger längs kusterna.

Nu har jag inte jättestor koll på australiensisk musik men en av de bättre låtarna, i mitt tycke, som någonsin producerats är Down Under med Men at Work och det finns mycket talande i låttexten.

Jag har redan i Seoul gjort en referens till låten "a vegemite sandvich". Vegemite är nåt riktigt äckligt, antagligen av engelskt ursprung, som de lägger på frukostmackan.

Men "land of plenty" är så rätt. Här finns allt och även om man i större städer ser tiggare och utslagna är mitt absoluta intryck att här går det bra nu. Man har schyssta bilar, man bor bra, man jobbar inte ihjäl sig och man vet hur man roar sig.

När man flyger över ser man var en del av rikedomen finns. I marken. Massor med gruvor och dagbrott och med en kontinent befolkad av endast 26 miljoner invånare. Jämfört med exempelvis Tyskland med 84 miljoner. Så det finns både mycket rikedomar och plats för att kunna vara lite relaxed i detta land.

Och maken till avslappnat land - både på den landsbygd och i de städer jag upplevt, har jag aldrig stött på nåt så avspänt förut. Och folk är så otroligt trevliga. Man hälsar i tid och otid och titlar är bortlagda sen länge, Själv går jag igång på att en 30 årig tjej i kassan på motsvarande Willys kallar mig Honey och ett Hi Love när man går in på macken för att betala för bensin förhöjer upplevelsen med att tanka och betala.

Överallt G´day mate och en undran om hur jag mår idag. Jag surade ihop strax utanför Sydney när den enda, jag menar den enda Australiensaren jag mött inte besvarade mitt G´day mate som jag kände mig så trygg med att skicka ivåg till höger och vänster. Han bara glodde. Men denna incident ska inte förmörka min vistelse i Australien. Jag får försöka lägga bakom mig och gå vidare helt enkelt.

Land of plenty - inte bara gruvor och boskap och fisk utan även natur. Jag komer senare i bloggen beröra några av de fantastiska naturtyper jag stött på och det är noterat att gemene australiensare gör allt för att njuta naturen. De spöar både svenskar och norrmän i det hänseendet. Man är ute i naturen. Campar, går, cyklar, grillar, simmar, grillar, springer, grillar, tältar, campar med enorma anpassade vildmarkshusvagnar och så grillar man lite till för att sedan sjösätta sin fiskebåt för att hämta upp några barramundis eller krabbor för att göra vadå med dessa? Jo grilla så klart.

Men allt är ju inte opaler och stora regnskogar. Man har sina issues oxå vilket jag inte riktigt känner att man har tagit tag i fullt ut. Jag citerar återigen Down Under "Where women glow and men plunder" Kvnnorna uttalar jag mig inte om men "men plunder". Jag har förstått att det handlar om girighet men jag tänker oxå på att landet tagits och plundrats från de som var där från början eller åtminstone under 60-70 000 år vilket ju är en del.

Aboroginerna har behandlats oerhört dåligt. Först i första delen av 60-talet fick de rösträtt. Vad jag noterat står aboriginerna inte speciellt högt i kurs i dag heller. Mycket problem med alkohol och man släpps inte in i samhällslivet i någon större omfattning. Australien har inte alls samma approach som NZ och maorier och respekt för en urgammal kultur. Vissa menar, utan att jag sett det, att det finns vissa rasistiska inslag kvar i det australienska samhället och det är även intressant att se lite här och var när man är ute och flanerar stora skyltar att rasism inte tolereras. Det kan ju vara ett tecken på att vissa behöver påminnas,

Så det finns lite för detta fina land att jobba på och visst känns det oxå rätt macho. Man ska vara lite väderbiten, röka cigaretter utan filter, halsa mängder av öl, som förvisso är ganska alkoholsvag - det mesta ligger under 4%, säga fula ord och vara lite lätt homofobisk. Shit vad jag generaliserar men kolla gärna med en australiensare så blir det nog bekräftat att jag är något på spåren. Men icke desto mindre.Det jag sett av Australien ger en kvardröjande effekt och en känsla av att här skulle jag helt klart kunna bo och leva om det funnits möjlighet.

Men nu blir det inget bo utan mer åka.

Advertisement



Tot: 0.35s; Tpl: 0.015s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.1364s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb