PÃ¥sk i Charleston (6-7 april)

Published: April 6th 2007

South CarolinaSouth CarolinaSouth Carolina

Smiling faces, beautiful places.
En helg bestämde vi oss för att hyra en bil & fylla den med människor för att utforska Charleston & Savannah. Det blev jag, Jessi, Helene, Nilo och Edil som en fredagsmorgon begav oss mot South Carolina och Charleston.

Från Market Street tog vi oss till en strandpromenad med vackra vyer och gungande bänkar.. Här fanns också tjusiga hus och i själva stan; Rainbow Street. Och självklart - överallt - den berömda spanska mossan. Något som är typiskt i Charleston är traditionen med att fläta korgar. De är gjorda av en sorts gräs - och är extremt dyra. Det började med att slavar gjorde dessa & de finns fortfarande människor som vet hur man gör dem. Dessa korgar (& en hel del annat) såldes på Market mitt i Charleston.

Såklart åt vi även på Bubba Gump (ni vet Forrest Gump & Bubba i filmen öppnade ju en räkrestaurang?) & satt på Forrests bänk (importerad från Savannah)!

Vi fixade en liten påskpicnic på vår andra dag, när vi tog oss till Bonehall plantation. Det är en av de husen som har varit med i många filmer.. Vi tog även en liten tur till stranden, men det var bara
Market StreetMarket StreetMarket Street

En liten överblick
64F och blåsigt så det blev ingen stranddag för oss den helgen.

Glad NiloGlad Nilo
Glad Nilo

Blommor och promenad ut mot vattnet..
GungeligungaGungeligunga
Gungeligunga

Gungorna på promenaden. Mycket underhållande.
FontänFontän
Fontän

Fontän vid vattnet.
PromenadenPromenaden
Promenaden

...vid vattnet & de tjusiga husen.
PromenaaaadPromenaaaad
Promenaaaad

Tjusigt.
Ananasfontän?Ananasfontän?
Ananasfontän?

och fyra glada..
Utsikt mot bronUtsikt mot bron
Utsikt mot bron

...från promenaden.
Rainbow streetRainbow street
Rainbow street

för att husen är i olika färger..
Tjusig villaTjusig villa
Tjusig villa

...en av många..
Forrest Gumps bänkForrest Gumps bänk
Forrest Gumps bänk

Utanför Bubba Gump (ja restaurangkedjan som Bubba & Forrest Gump öppnade i filmen).
Bonehall PlantationBonehall Plantation
Bonehall Plantation

the "mansion"
Vi & huset!Vi & huset!
Vi & huset!

Jessi, Helene, Edil, jag, Nilo.
BlommorBlommor
Blommor

Omgivningarna runt huset & ägorna var fina..
Husen för slavarnaHusen för slavarna
Husen för slavarna

Bonehall plantation hade slavar & små hus som de bodde i. Nu fungerade de som utställningar med vad slavarna gjorde på sin "fritid" - flätade korgar.
Spansk mossaSpansk mossa
Spansk mossa

Ja detta är väl en av de sakerna man tänker på när man pratar om Charleston & Savannah. Nilo var inte allt för imponerad för det är så vanligt hemma i Ecuador...

Tot: 0.136s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 46; dbt: 0.0473s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb