Feestdag

North America » United States » New York » New York » Manhattan
July 5th 2009
Published: July 6th 2009

De dag der amerikanen is toch wel hun nationale feestdag. Al om 6h30 werd Sabrina wakker, ik hield het nog een anderhalf uur langer vol om er weer tegenaan te kunnen gaan.
Na een "tall cup of coffee" (bij ons ongeveer een 40cl) en een boterham met ei bij starbucks vertrokken we richting de columbus circle, Het monument ter nagedachtenis van Christoffer Columbus. Op enkele knettergekke Amerikanen na viel er redelijk weinig te beleven. Wel vele standjes die allemaal op een redelijk agressieve manier hun waar proberen te verkopen. Dit is trouwens zowat de globale lijn in NY, op elke hoek van de straat zie je wel een eetkraampje of mensen die proberen je hun beste deals voor te stellen. Op de duur werkt dit behoorlijk op je zenuwen. Na enkele mooie foto's gekocht te hebben, die perfect gaan passen bij die van onze londenreis. Na een korte periode op de bus, kwamen we aan bij the national museum of natural history.

Dit museum legde de basis voor de film Night At The Museum. Wie verwacht dat de standbeelden uit te viel te zien zouden zijn, komt wel bedrogen uit. Het staat vol met nagemaakte dieren en poppen die bepaalde periodes uit de geschiedenis uitbeelden. Wat zeker ook tot de verbeelding sprak, was een extra film die het ontstaan van het heelal liet zien. Je moest gaan liggen in een stoel en de film werd geprojecteerd op het plafond. Niet alle Amerikanen geloven dus in het creationisme.
Eens uit het museum was het Sabrina haar kans om toch ook een beetje van de solden te genieten. Vlak aan columbus circle, was er een winkelcentrum met daarin jawel een Esprit. Voor maar 29 dollar kocht ze drie zeer mooie t-shirtjes. Volgens haar woorden zouden die in België het dubbel gekost hebben, zelfs in de solden.

Na een kort winkelintermezzo en een museumbezoek kwamen de grommende maagjes boven. Op vlak van fast food waren we de voorbije dagen zeer braaf gebleven, dus een hamburger met frietjes ging er wel in. Fast food ketens vind je hier uiteraard in overvloed naast McDonnals en Burger King is er nog een andere zeer bekende keten Wendy's. De werklust straalde echt niet af van het personeel en de hamburgers waren er niet te eten, maar we hadden toch onze eerste fast food maaltijd naar binnen gespeeld.

Na calorieënbom verorberd te hebben trokken we naar het zuiden van manhatten. In het uiterste zuiden bevind zich een groot park met de naam Battery Park. Hier was de 4th of July gekte volop te merken. Mensen verkleed als het vrijheids beeld, mensen die amerikaanse vlaggetjes verkochten en verder weer evenveel kraampjes met eten en drinken. Naast het commerciële gedoe was hier een festivalletje bezig, wat op korte termijn reeds volgelopen was. Niet getreurd van de muziek en zich van opzij konden we toch mee genieten van de muziek.
ook een lokale groep dansers toonden hun kunstjes, dit ging van dans naar acrobatie echt knap om te zien.

Vermits we in het zuiden zaten moest een bezoek aan ground zero, de plaats waar de WTC-torens stonden, uiteraard ook de revue passeren. Na een korte ommetje langs Brooklyn vermits we de verkeerde kant van de metro genomen hadden, kwamen we uiteindelijk aan op de vlakte. Een immense oppervlakte wat eerder leek op een bouwwerf met daarrond een massa toeristen en een paar locals die proberen hun waarheid aan het volk te verkopen. Dit is ongeveer de samenvatting van het geen wat je daar te zien krijgt. Op de plaats waar de voormalige twin towers stonen willen ze nu een nieuwe toren bouwen, al is het maar om de lege plaats op te vullen. Vlakbij de plaats vind je ook St Pauls chapel, een heel gezellig kappeletje waar de werkers na de aanslagen tot rust konden komen. Hier wordt nog steeds hulde gebracht aan de mensen die overleden waren op die beruchte 11 september.

Nog in het zuiden bevinden zich twee zeer beroemde anderecultuur wijken: China Town en Little Italy. China Town was echt ons ding niet, vuile straten ontelbaar veel chineese winkeltjes met spotgoedkope brol. Little Italy daarentegen beviel ons veel meer. Little Italy is eigenlijk niet veel meer dan een straat vol met italiaanse restaurants, toch de sfeer die er gecreëerd wordt is fantastisch. Na even rondkijken hebben we ons neergezet en genoten van een heerlijke pizza en een spaghetti.

Ondertussen was het al redelijk laat geworden, tijd om ons voor te bereiden op het vuurwerk. Na een ommetje langs ons hotel om onze spullen zo veel mogelijk te dumpen kwamen we aan op time square om van daaruit naar Hudson te trekken om naar het spektakel te kunnen kijken. Vol goede moet stapte we uit de metro en kwamen we tot de conclusie dat we best nog iets vroeger hadden moeten afzakken. Een massa volk bewoog zich langzaam naar de hudson met ons twee er tussenin.
Aangekomen aan 11th avenue was er geen doorkomen meer aan, een ware troepenmacht aan politieagenten blokkeerde elke straat om dat de straten richting 12th avenue volledig vol gelopen waren. Na een wandelingetje van 42nd street tot 30th street hadden we na een uur slenteren dan toch een plekje gevonden om te kunnen genieten van de show. Jammer dat we dus niet dichterbij geraakt waren, maar het was gewoonweg geweldig. Het vuurwerk wordt hier afgestoken van verschillende boten die synchroon hetzelfde afsteken en dit over een afstand van een tiental kilometers.
Wie het vuurwerk in Antwerpen knap vindt, het valt echt niet te vergelijken.

Als laatse wapenfeit, na weer lang slenteren, times square by night was weer een indrukwekkende gebeurtenis. Wanneer je daar rond loopt heb je het gevoel dat het nog dag is, zo immens veel licht. Moe maar zeer voldaan keerden we na een zeer warme, zonnige en lange dag terug richting hotel waar we direct ons bed ingekropen zijn. De zeer intense beleving van een bomvolle dag had zijn tol geëist. Morgen de laatste volledige dag in NY, met nog veel te zien, dus eigenlijk kon het echt geen kwaad om van de nachtrust te genieten.

Tot: 0.05s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0252s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb