BYE BYE ALASKA

North America » United States » Alaska » Anchorage
May 22nd 2014
Published: May 23rd 2014

Het is zover, we gaan Alaska verlaten. Als ik dit schrijf zitten we op de luchthaven van Anchorage, veel te vroeg voor onze vlucht midden in de nacht naar Long Beach. We hebben dan eigenlijk meer dan 2 volle dagen in Anchorage doorgebracht. Op maandagmiddag zijn we aangekomen uit Seward, eigenlijk omdat het niet zo interessant was en het vrij hard waaide. De oorspronkelijk bedachte campground aan het Waterfront Park van Seward was niet alleen heel kaal en dus winderig maar ook behoorlijk primitief. We zijn daarom uitgeweken naar een meer beschut RV park 6 mijl voor Seward.

Hier zijn we plotseling weer in een stad, wel heel Amerikaans, met andere gezichten dan in de lower 48, indiaans en eskimo dus, maar typisch (?) Amerikaans met een kleine downtown, uitgestrekte buitenwijken met woningen, bedrijventerreinen en zo af een shopping mall. De middag van aankomst hebben we een wandeling door downtown gemaakt en toen het wat frisser werd bij een Mexicaan wat gegeten. De volgende dag hebben wij met de camper een sightseeing-tour gemaakt langs de kust, door de zuidelijke wijken oostwaarts en daar het Far North Bicentennial Park ingereden. Aan het eind van de enige weg er doorheen wat gepicknickt en genoten van het uitzicht want we zaten daar best hoog. Stel je geen park voor met grasveldjes, perkjes en banken, neen, dit is wildpark dat overgaat in de echte wildernis. Er wordt dus ook gewaarschuwd voor moose en beren, dus toch nog een beetje avontuur voor het vertrek (niets gezien hoor).

Woensdag de 21e hadden we na het inleveren van de camper nog bijna een hele dag te gaan. Omdat we de koffers de avond ervoor al op het vliegveld hadden bezorgd konden we onbelast met de bus rond rijden om nog wat te zien en een boekje te kopen: een wat oudere Paul Auster en een heruitgave van drie Mickey Spillane's. Toen moest ik weer even aan mijn broer Han denken want hij had een hele rij Spillane, Dashiel Hammett en Raymond Chandler. Om een uur of vijf begon het lange hangen op de airport, onderbroken door een goede burger. Het blijft gelukkig heel lang licht daarom heb ik om tegen twaalven nog een paar foto's met m'n tablet gemaakt, niet te geloven he?

Dit verhaal heb ik in Long Beach afgemaakt, zojuist zijn Hans en Netty aangekomen. Zij blijven nog een paar weken in Californie, wij gaan overmorgen weg. Tot gauw in Nederland of Frankrijk waar ik dit blog zal afsluiten met een wat correcties en aanvullingen (bv Turnagain Arm), wat tips voor volgende reizigers en een minder impulsieve nabeschouwing.

Tot: 0.097s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0499s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb