Dag 68: Veracruz


Advertisement
Mexico's flag
North America » Mexico » Veracruz » Veracruz
December 14th 2016
Published: December 14th 2016
Edit Blog Post

Deze keer hield ik me wel aan mijn plan en dus ben ik op maandag ochtend naar veracruz gegaan. Ik had gehoord dat je daar kon sandboarden dus dat wilde ik dan ook gaan doen. Echter toen ik daar aankwam bleek dat een veel te dure aangelegenheid. Dus konden de plannen weer overboord. Ik heb de volgende dag gelijk een busticket naar Mérida geboekt, want dat was de volgende bestemming. Je kan alleen een hoop geld besparen door die tickets vooruit te boeken dus was mijn ticket voor woensdagnacht.

Op dinsdag ben ik daarom naar Tlacotalpan gegaan. Dat moest een heel mooi vissersdorpje zijn en dat leefde ook zeker op tot zijn naam. Het was alsof er een regenboog door alle straten liep omdat de huizen in alle kleuren geschilderd waren. Het was alleen zo'n klein plaatsje dat er praktisch niks open was om 13.00. Daardoor werd ik, toen ik iemand om een koffiezaak vroeg, naar een winkel gestuurd, waar je boodschappen kon doen, kopies kon maken en waar ze een nespresso machine hadden. De koffie was dus gewoon kant en klare koffie, wat misschien wel beter was dan de koffie die ik in sommige andere cafés gedronken heb.

Ik raakte aan de praat met de eigenares en ik vertelde haar dat ik een kerkhof gezien had op de weg hiernaartoe waar ik op de terugweg bij wilde stoppen. Toen begon ze te lachen, want wie wil er nou een kerkhof bezoeken. Vervolgens vertelde ze dat het kerkhof in Tlacotalpan net zo mooi was dus ben ik daar naartoe gelopen. Ze had geen ongelijk want dat kerkhof was ook bijzonder mooi. Ze gaan hier heel anders om met de overledenen dan in wij. Het gevolg is dan dat het kerkhof een soort madurodam wordt, met allemaal kleine en kleurrijke huisjes.

Op de terugweg naar het centrum en de busstop ben ik gestopt in een restaurant en daar heb ik een lokaal gerecht en een lokaal drankje besteld. Het gerecht heette arroz tumbada en was rijst overgoten met tomatensoep en gevoeld met allerlei soorten vis, garnalen, en octopus. Het drankje was minder goed te doen, want dat was een soort van dikke crème of melkachtig iets gemixt met bier. Dat is overigens de tweede drank met bier als mixer wat absoluut niet te drinken is. Maar goed, ondanks de dorst ben ik toch met een voldaan gevoel terug gegaan naar het hostel en daar heb ik genoten van heerlijke nachttemperaturen op het balkon.

Op woensdag ben ik naar Xalapa gegaan. Dat is de oorsprong van de welbekende jalapeño peper en de hoofdstad van de provincie veracruz. Deze stad ben ik gaan bezoeken omdat ze het op een na beste antropologie museum van het land hebben. Deze is meer gefocust op de culturen van het schiereiland en was daarmee een goede aanvulling op het vorige grote antropologie museum in Mexico city.

Voordat ik naar het museum ging ben ik echter rond gaan lopen om te genieten van de stad en dat was geen slecht besluit want deze stad heeft een prachtige campus midden in een groot park, waar ik heerlijke brownies met ijs gegeten heb. Daarna ben ik naar het museum gegaan, en daar zag ik dat het museum 6 hectare besloeg. Het zou dus wel even duren om daar helemaal doorheen te gaan. Maar ook hier geld weer dat foto's meer vertellen dan duizend woorden en dus krijgen jullie alleen de foto's te zien.

Daarna ben ik terug gegaan naar veracruz en ben op en neer gegaan naar het hostel voor mijn spullen. En toen ik terugkwam op het busstation ben ik op de bus naar Mérida gesprongen. En daar breekt dan de laatste fase van deze reis aan. De komende twee en een halve week zal ik op het schiereiland verblijven en daarna moet ik alweer naar huis.

Advertisement



Tot: 0.149s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 54; dbt: 0.0568s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb