Så blev Grønland hvid igen!

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland
November 5th 2011
Published: November 5th 2011

Så kom sneen.Så kom sneen.Så kom sneen.

Den gamle bydel ser nu se fin ud med et drys sne.

Så blev det vinter igen

Så blev det blogtid igen. Efter en lang efterårsperiode, hvor vi ikke har været så flittige herinde, synes vi igen, vi vil fortælle lidt om livet i Sisimiut.

Sidst I hørte fra os, havde vi lige haft besøg af Signes forældre. Det er nu snart to en halv måned siden, og der er sket rigtig mange ting siden da.

Heroppe var efteråret ikke så langt, som vi har været vant til fra Danmark. Allerede i slutningen af september begyndte frosten at snige sig ind over land. Den første sne faldt, da vi skulle til Kristoffers fødselsdag den 2. oktober. Siden har vejret været ret stabilt - altså til den kolde side, hvor frost og sne har været en fast del af dagligdagen. Det betyder, at vi nu har ret meget sne, og skiløjperne efterhånden er ved at være brugbare. Vi glæder os rigtig meget til igen at få spændt skiene på og komme ud i fjeldet.

Men selvom vejret er koldt og det sner en gang i mellem, så er det nu ret flot det meste af tiden med høj sol og blå himmel om dagen og stjernehimmel og nordlys om aftenen.
Spejdersøen.Spejdersøen.Spejdersøen.

Også spejdersøen er frosset til, så nu ligner den sig selv igen.
Selvom vi har massere af solskin, så skjuler det ikke, at dagene efterhånden er ved at være ret korte. Der er ikke længere midnatssol, ja faktisk, så går solen ned sidst på eftermiddagen nu, og står først op igen 8-8.30.

Men det er ikke bare på vejrfronten, der sker meget. Også på arbejdet er der sket ret meget de sidste par uger. Bl.a. stopper Signe på sit arbejde sidst i november. Efter en lang periode med nogle meget utilfredsstillende arbejdsforhold, har hun nemlig besluttet sig for, at sige op og nyde den sidste del af det Grønlandske eventyr med nogle lidt mere positive oplevelser. Lars har også meldt sin afgang fra sit arbejde, men stopper dog først til januar. Vi har derfor besluttet os for, at vende næserne hjemad i løbet af januar. Det har været en meget svær beslutning for os begge to, da vi nyder at være heroppe og er blevet ret vilde med naturen og livsstilen i Sisimiut. Dog fylder vores frustrationer omkring vores arbejde så meget, at vi er endt med at tage beslutningen om at vende hjem til Danmark - dette er dog ikke helt uden sørgmodighed, men måske vi vender tilbage hertil en
Lars på gåtur.Lars på gåtur.Lars på gåtur.

I løbet af sommeren er der blevet bygget en sti rundt om spejdersøen, og den bliver flittigt brugt.
anden god gang. Det håber vi i hvert fald.

Selvom de store beslutninger har fyldt en del i vores hverdag, har vi også haft tid til masser af andre ting. Bl.a. har Lars og resten af grejklubben igen været på jagttur, hvilket dog ikke gav det store udbytte, i hvertfald ikke nogle rensdyr hvilket egentlig var hensigten, men Lars fik dog skudt hele 2 sneharer, som nu ligger i vores fryser og venter på, at vi finder ud af, hvordan vi skal tilberede dem.

Ellers er den stået på flere vandreture ud i fjeldet, hvor vi som altid har nydt den smukkeste natur og den klare og rene luft. Og så er det jo særligt hyggeligt og sjovt, når man har et på slædehunde med, som jo virkelig nyder at komme ud og opleve livet uden for kæden på hundepladsen.

Ellers har Signe ikke mindre end 2 gange være i Nuuk siden sidst. Begge gange i arbejdsøjemed til dels alkoholseminar og til konference omkring familiecenterene i Grønland.
Nuuk er en helt anden by en Sisimiut, hvis ikke man vidste bedre kunne man tro, at man ikke længere er i Grønland, når man går rundt inde i downtown
Taseralik.Taseralik.Taseralik.

Kulturhuset fra den anden side af spejdersøen. Her er der blevet drukket en del kopper kaffe.
Nuuk. Dette kan tydeligt ses på vores billeder. Selvom det var spændende at besøge Nuuk, er vi nu begge to glad for, at det er i Sisimiut vi bor.

Selvom november nu er over os, og vi ved at den snart står på det helt store juleræs hjemme i Danmark, har vi ikke rigtig mærket noget til det heroppe endnu. Men vi er da så småt begyndt at planlægge lidt, hvad vi skal juleaften, og planen er, at vi skal tilbringe dagen og aftenen sammen med Kristoffer, Marianne og lille Jørdis (som endnu ikke har set dagens lys) Det glæder vi os til.

Vi håber I allesammen har det rigtig godt hjemme i Danmark!

Takuss.

Udsigten fra køkkenvinduet.Udsigten fra køkkenvinduet.
Udsigten fra køkkenvinduet.

Flot eftermiddagsskær henover Kællingehætten.
På første hundeslædetur i denne sæsonPå første hundeslædetur i denne sæson
På første hundeslædetur i denne sæson

Lars og Kristoffer på hundeslædetur.
Nordlys!Nordlys!
Nordlys!

Der er næsten Nordlys hver aften for tiden, det er så smukt og meget forunderligt.
Tur til KællingehættenTur til Kællingehætten
Tur til Kællingehætten

Lars og Kristoffer + hunde på vandretur til Kællingehætten
Smukt ser det ud.Smukt ser det ud.
Smukt ser det ud.

Minik, Nora, Ingolf og Kristoffer.
På vej mod toppen.På vej mod toppen.
På vej mod toppen.

Lars som den store bjergbestiger.
Tid til et hvil.Tid til et hvil.
Tid til et hvil.

Lars med yndlingshunden Nora.
Hvornår er vi der!!!Hvornår er vi der!!!
Hvornår er vi der!!!

Hvalpen Ingolf kunne ikke gå mere til sidst - så Kristoffers dyrehjerte gav efter, og Ingolf blev båret i mål.
Endnu en solnedgang.Endnu en solnedgang.
Endnu en solnedgang.

Ja ja vi ved det godt...men det er bare så flot.
Den stor kok.Den stor kok.
Den stor kok.

Der bliver forberedt gourmetretter på jagtturen.
Tid til partering.Tid til partering.
Tid til partering.

Brian er i gang med at partere byttet fra jagtturen.
HmmmHmmm
Hmmm

Kristoffer renser haren, hvilken vist ikke udelukkende er en fornøjelse.
Turist Brian.Turist Brian.
Turist Brian.

Brian på vandretur med FULD oppakning.

9th November 2011

Fantastisk
Stadig er Grønland fantastisk

Tot: 0.094s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0449s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb