Sommer, sommerferie og sommergæster

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland
September 5th 2011
Published: September 5th 2011

Fjeldhygge med eftermiddagskaffe og weekendavisenFjeldhygge med eftermiddagskaffe og weekendavisenFjeldhygge med eftermiddagskaffe og weekendavisen

Nå dagene har været lune er vi gået en tur i fjeldet med kaffe og avisen, og vi har nydt det i fulde drag. Det er langt bedre end en strandtur til den permanente.

Sommer, sommerferie og sommergæster

Så kunne vi igen finde vej til bloggen. Det er så længe siden, vi har været her, at det er svært at huske, hvor vi var kommet til sidst. Men her kommer en opdatering på, hvad vi mener, vi har lavet siden sidst.

Jo, vi har jo nydt de lange dage, hvor solen slet ikke har bekymret sig om at gå ned. Det har givet nogle gode dage, hvor vi har siddet på klipperne og drukket kaffe, læst avis og set efter hvaler. Det har også givet nætter, hvor det har været svært at komme i seng, fordi solen stod højt på himlen selvom klokken var 2 om natten. Men alt i alt er midnatssol en helt speciel og fin oplevelse, som vi allerede er begyndt at savne, nu hvor efteråret er begyndt at få tag i Sisimiut.

En anden oplevelse som sommeren har budt på er rensdyrjagt. Lars var med Jesper og Christine på jagt den 1. august. Vejret var rigtig lunt med ca. 15 grader. Det betød at den strabadserende tur op i fjeldene blev krydret med de enormt mange insekter, der også synes godt om det gode vejr.
Ikke desto mindre
Den glade jæger.Den glade jæger.Den glade jæger.

Så er maden i hus.
var turen op i højderne enormt flot og oplevelsen af at være på jagt var rigtig spændende. Den lange gåtur så ud til ikke at bære frugt, så vi vendte om efter cirka fire timers vandring og travede slukørede tilbage mod teltet. Midt i en pause stryger Jesper og Christine ned af fjeldet med en riffel i hånden, og jeg måtte kæmpe for at følge med ned. Lige da jeg nåede at indhente dem, smider Jesper sig ned, og der lyder et skud og kort efter kommer et livløst rensdyr tumlende ned ad bakken. Efter en grov omgang slagtning blev dyret spændt på ryggen, og vi kunne nu gå tilbage med lejren i et noget bedre humør.
Det var bestemt en stor oplevelse at være med på jagt, men mindst lige så sjovt var det at være med til parteringen og spisningen af jagtbyttet.

Siden sidst har vi også haft endnu et sæt gæster på Hotel Umiivitsiaq. Signes forældre landede den 19. august til stor glæde for alle. Allerede den 20. august drog vi i samlet trop med kystskibet mod Ilulissat.
Efter en lidt kedelig første dag på skibet, ankom vi til Aasiaat søndag morgen. Byen var bestemt ikke
Tid til besøg.Tid til besøg.Tid til besøg.

Hotel Umiivitsiaq - klar til nye besøgende...Der er altid plads til flere:-)
at råbe hurra for, men da vi sejlede videre kom armene hurtigt over hovedet. Under udsejlingen fik vi nemlig fornøjelsen af 8 pukkelhvaler, der legende svømmede omkring skibet til stor jubel for alle ombord på skibet. Sikke et hit.
Ellers fortsatte rejsen videre nordpå, og langsomt som vi nærmede os Ilulissat, dukkede der flere og flere isbjerge op ude i horisonten. Hver gang vi fik øje på et nyt isbjerg langt ude i horisonten kom både kikkert og kamera op af tasken, men hvad vi ikke vidste, var at vi snart ville være omgivet af isbjerge fra alle sider og i alle størrelser. Da vi nærmede os indsejlingen til Ilulissat, mødte der os et helt ubeskriveligt smukt syn, med smukke, blå, hvide, store og forunderlige isfjelde, som skibet sejlede ind og ud igennem. I kan selvfølgelig se en lille brøkdel af billederne på nærværende blog, men billederne kommer slet ikke i nærheden af, hvor fantastisk det egentlig var.
Den næste glædelige oplevelse var vores hotel, (Hotel Isfjord) som i den grad levede op til sit navn. Hotellet lå helt ned til isfjorden og udsigten fra værelserne, terrassen, og restauranten var de smukkeste isfjelde, som langsomt bevægede sig ud i Diskobugten - sikke et syn.
Vi havde 3 dage i Ilulissat, hvor vi vandrede langs isfjorden, sejlede aftentur mellem isbjergene mens solen gik ned i horisonten og sidst men ikke mindst nød godt af cafélivet og restauranterne, som jo må siges at være en positiv følge af de mange turister - som vi godt kan savne i Sisimiut.
Vejret i Ilulissat var helt fantastisk flot med høj sol og blå himmel. Vi endte da også med at få årets første kulør. Om tirsdagen vendte vi de røde næser hjemad, efter en helt uforglemmelig tur. Denne gang i flyver, hvilket sparede os for
ca. 16 timers sejltur.

Godt hjemme i Sisimiut var vejret desværre ikke helt så godt som vi havde bestilt - måske det danske sommervejr havde smittet vores augustvejr - i hvert fald kom vi hjem til en uge med ret skiftende vejr med både regn og storm, men heldigvis også opklaring. Herhjemme gik tiden med at vise vores by og alle vennerne frem for Helle og John. Det blev både til middag hos en af Lars' kollegaer og til søndagsbrunch hos os. Ellers fik vi også fisket en smule. Desværre er vandet blevet lidt for varmt, og vores
Ved vejs ende...Ved vejs ende...Ved vejs ende...

I en lejet bil blev Helle og John introduceret til Sisimiut by, hvor vejen slutter brat i grusgraven, og så kan man ikke komme længere - i bil i hvert fald.
tidligere held var ikke med os denne gang, så vi fangede ikke noget.

Men så var det jo godt, at vi havde rensdyr i fryseren, som i høj grad var noget af en succes. Nu venter vi bare til, at vi kan komme på jagt igen.

Men Helle og John nåede også at komme med til tirsdagshygge. For Helles vedkommende stod den på syklub, hvor der blev hygget, snakket, spist kage og ikke mindst syet. Noget Lars nød godt af, da Helle fint lagde hans nyindkøbte bukser ind og op. (Tak for det Helle). John kom med i grejklub med drengene. Her blev der rigtig mandehørmet ude i grusgraven, hvor drengenes samlede våbenarsenal skulle testes og indskydes. John nåede også at få affyret et skud med Brians pump gun. En oplevelse han vist ikke lige sådan glemmer, selvom det ikke tiltalte ham så meget som de smukke fjelde og den smukke solnedgang.

Derudover var de også så heldige at få lov til at være med til at fodre nogle af vores venners hunde. John tog et par små film, som kan ses på:
– Who let the dogs out
– Feeding the huskies. Det var også en god oplevelse.

Efter 12 dejlige dage tog Helle og John tilbage til Danmark med kufferten fyldt med gode oplevelser, vasketøj og rensdyrgevir. Vi takker for den fantastiske ferie.

Med afgangen af Helle og John blev der pludseligt plads til sæsonens første snefald. Den 1. september kunne vi se toppen af Kællingehætten og Præstefjeldet iklædt et fint lag nyt sne. Smukt ser det ud, men det er nu lidt tidligt - det er trods alt ikke mere end godt tre måneder siden den sidste sne smeltede.

Ellers er hverdagen ved at indfinde sig igen. Arbejdet er så småt gået i gang. Signe skal til Nuuk på kursus på fredag. Så mon ikke hun skal shoppe, nyde godt af de 'mange' butikker og drikke café latte og nyde storbyens pulserende rytme :-).

Vi håber I alle har det godt og hygger jer derhjemme. I er alle savnet heroppe i 3911.

Takuss!

På vej mod isen...På vej mod isen...
På vej mod isen...

Stemningsbillede fra udsejlingen fra Sisimiut.
Sæler på stævnene.Sæler på stævnene.
Sæler på stævnene.

Lokale fangere på vej hjem med deres bytte. To sæler som skal blive til dejlig suase og måske et par varme vanter.
Udsigten fra terrassen.Udsigten fra terrassen.
Udsigten fra terrassen.

Her kunne man sidde hele dagen og nyde udsigten.
Finkulturelt indslag.Finkulturelt indslag.
Finkulturelt indslag.

Kunstmuseeum i Ilulissat.

Tot: 0.074s; Tpl: 0.019s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0321s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb