Første uge i Canada

Canada's flag
North America » Canada » Ontario » Toronto
August 31st 2009
Published: August 31st 2009

Nu er det allerede en uge siden, jeg og de andre danskere kom til Toronto. Vi har oplevet en masse på den tid, så det føles som om, vi har været herovre meget længere tid.

Siden jeg skrev sidst, har vi selvfølgelig set meget mere af byen. Vi har efterhånden været i næsten alle bydele, bl.a. Harbourfront ved vandet, Kensington Market (Torontos svar på Christiania!), Koreatown, Little Italy, Chinatown, St. Lawrence Market, Bloor Street, The Annex, Financial District og Downtown. Det er lidt fascinerende, at man på en gåtur kan komme gennem så forskellige områder, at man kan blive i tvivl om, hvilket land, man egentlig er i. Toronto er på alle måder en metropol, og det er charmen ved byen, men det kan også virke helt overvældende.

Det har været spændende at lære byen mere at kende, og det er ret nemt at finde rundt herovre, men afstandene er meget, meget større end hjemme i DK. Indtil videre har vi næsten kun gået rundt (jeg har faktisk ikke brugt subway endnu), så det kan godt mærkes i fødderne, at byen er så stor!

Fredag og lørdag var Anna og jeg til MBA Orientation, et introforløb for de ca. 100 MBA-studerende. Her mødte vi Casper fra Aalborg, som skal studere sammen med os. Han skal dog ikke bo på Neill-Wycik, men i stedet et lidt mere fornemt hotel lige i nærheden. Første dag på skolen gik med praktiske oplysninger og en rundtur på campus.

Lørdagen var noget sjovere - der skulle vi inddeles i hold og konkurrere i forskellige ting. Efter fælles morgenmad var der en Trivia Quiz med 50 spørgsmål, som vi havde 20 sekunder til at besvare. Her endte mit hold på en 3. plads ud af de 11 hold. Bagefter var der en lille case competition. Vi skulle analysere en marketing-case om 3M og forberede en kort præsentation med forslag til virksomheden. Min gruppe lavede en fin præsentation, men vi fik desværre ingen point i den konkurrence. Der var også mange gode bud fra de andre grupper... Sidste konkurrence handlede om "Spirit", hvor vi skulle lave et underholdningsindslag. Min gruppe valgte at lave en komediesketch som en "reklame" for Ryerson MBA. Vi endte på 2. pladsen i den konkurrence, men i den samlede stilling blev vi desværre nr. 4 og derfor uden præmier..
Derefter var vi på bar for at drikke lidt øl og spise med alle de andre. Vi endte med at tage på natklub med en canadisk fyr, som arbejdede der. Rigtig sjov aften, og første gang, vi var rigtigt ude i nattelivet i Canada.

I dag er det sidste dag på mit elskede hotelværelse - i morgen tidlig skal vi flytte ind på vores værelser på Neill-Wycik. Jeg er meget spændt på, hvordan værelserne ser ud (forventer det værste), og på at bo sammen med fire af de andre danske piger. Det bliver helt sikkert rigtig hyggeligt, men værelset er nok ikke helt samme standard som på mit hotel. Dagen i morgen går nok med at komme på plads og så en tur til Ikea for at købe de ting, vi mangler til køkken og vores værelser.

Lige et par "kultur-chok"-observationer på falderebet:

Priser på restauranter og barer - ret svære at gennemskue, fordi der bliver lagt "taxes" oven i, og derudover forventes det, at man giver ca. 10%!i(MISSING) drikkepenge. Så selvom det ser rigtig billigt ud på menukortet, kan man godt ende med at skulle betale en hel del mere. Og tjenerne kan godt finde på at blive ret sure, hvis de ikke får nok drikkepenge, selvom deres service måske ikke har været særlig god.. Stadig billigere end København dog, selvfølgelig.

Badeværelser: Badekar - meget store i bredden, men til gengæld ikke særlig dybe. Det må være på grund af folks lidt anderledes kropsbygning herovre :-) Føles meget besynderligt at ligge i sådan et. Brusehovedet sidder i øvrigt i en højde af ca. 170 cm... Kan også være, at det bare er mit hotel, der er underligt. Vandet smager temmelig meget af chlor, men det vænner man sig nok til.

Tot: 0.077s; Tpl: 0.018s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.0322s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb