Bokslipset

Middle East » Turkey
March 16th 2007
Published: March 16th 2007

Svarta havetSvarta havetSvarta havet

Neil Aschersons bok i svensk översetning
İ tilfelle noen som er innom denne siden blir nysgjerrig nok til å få lyst til å lese mer lødige reiseskildringer fra regionen, bringer vi her en liste over de bøkene som vi har fått mest ut av etter hvert som avreisen nærmet seg:

1. Neal Ascherson: Svarta havet (orginalens tittel: The Black Sea)
Prisbelønnet britisk journalist har her gått grundig til verks og oppsummert regionens kulturhistorie fra antikken og gjennom det 20. århundre. Her har alltid ulike folkeslag møttes, i både fredelig sameksistens og blodige perioder.Europas historie som kolonimakt startet faktisk her, etterhvert som de greske bystatene trengte større matproduksjon enn deres små omland kunne sørge for. Silkeveien begynte også her.

2. Knut Hamsun: I æventyrland (opplevet og drømt i Kaukasien)
Trolig Hamsuns eneste bidrag til genren, og sikkert en av hans minst kjente bøker. Men han skrev med samme eleganse om sin reise over Kaukasusfjellene som om suicidale menn i gul dress.

3. Phillip Marsden: Armenia og På kanten av verden
Nok en brite som graver opp lite kjente historier, enten han reiser Midtøsten rundt på jakt etter restene av det armenske imperiet eller Melkedrikkerne og andre ortodokse trossamfunn som ble bannlyst for flere århundrer siden.

4. Orhan Pamuk: Snø, Mitt navn er Karmosin og İStanbul.
İkke reiseskildringer, men et uunngåelig valg blant moderne tyrkisk litteratur.

21st May 2007

Hei begge to Endelig har jeg fått sjekka bloggen deres. Imponerende reise. Mine små sykkelturer på Stangelandet blekner i forhold. Ikke er det store fjellmasiv å klatre her. Dere får ha fortsatt god tur og la dere inspirere av Kurt Alte Arvesens ettappeseier er GiroItalia. Spennende prosjekt! Mvh Øystein

Tot: 0.077s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 50; dbt: 0.0502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb