Fredag i Istanbul

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
January 16th 2009
Published: January 27th 2009

Dag 219.

Denne morgenen kjopte vi bussbilletter til Izmir, med avgang lordag kl. 08, trodde vi. Det viste seg at den gikk kl. aatte paa kvelden (vi tenkte ikke over det i begynnelsen, for vi hadde sagt at vi ville ha billetter til en buss som gikk paa dagen). Vi hadde lyst aa se Efes (som ligger ca. 1 time fra Izmir), den greske byen i Tyrkia som er best bevart. Byen skal vaere fra ca. 600 f.Kr. Hadde vi tidligere faatt med oss at bussen skulle gaa paa kvelden, hadde vi nok kjopt billetter til ikveld.

Jon, fra gjestehuset, anbefalte oss et hotell i Kusadasi - som skulle vaere bra (ha oppvarming paa rommet og varmt vann 24 t i dognet!), ha ok pris og ha veldig kjekke folk som jobbet der. Vi ville prove det, saa Jon fikk omgjort bussbillettene dit istedenfor til Izmir (billettprisen okte da fra 45 til 55 YTL pr. pers.). Han reserverte ogsaa rom til oss paa hotellet.

Vi gikk tilbake til Grand Bazar for aa faa med oss andre deler av den. Paa veien dit var det akkurat tid for fredagsbonnen, og vi ble overrasket over hvor mange som deltok. Moskeene var fulle og det var mengder av menn som ogsaa ba utenfor de ulike moskeene. De faa som ikke hadde med bonneteppe, tok avisen i bruk. Det er ingen som har sko paa mens de ber. Paa grunn av fredagsbonnen var det faerre lokale inne paa basaren. Det var stort sett turister, og vi ble derfor oftere tilsnakket til av selgere enn sist vi var der.

Vi tok oss hver vaar rullekebab paa “restauranten vaar”. Da vi skulle gaa spurte vi de om hvor postkontoret var, slik at vi kunne kjope frimerker og en konvolutt. Istedenfor aa forklare oss det, sendte de “laeregutten” avgaarde sammen med oss. Han gikk med oss halve veien, for saa aa forklare oss siste rest av veien. Da vi kom til postkontoret var det saa mye folk der at vi bare snudde i doren. Like etter fant vi en butikk som solgte konvolutt, og paa vei til gjestehuset fant vi en liten butikk som solgte kort og frimerker.

Paa kvelden gikk vi til en engelsk pub/ restaurant, og Eirik ble sittende aa se skihopp paa TV. Etter et par ol og brus delte vi en liten “piknikkurv”; med lokringer, noen vaarruller, wontons, innbakte rekepakker og stekte poteter. Det var ikke saa mye, men akkurat passe siden vi egentlig ikke var sulten.

Grovsteinet obelixGrovsteinet obelix
Grovsteinet obelix

Like ved den egyptiske obleixen.
Mat paa Turvan DonerMat paa Turvan Doner
Mat paa Turvan Doner

Vi faar alltid en liten forrett mens vi venter paa maten.
MuseumMuseum
Museum

For tyrkisk og islamsk kunst.

Tot: 0.157s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 32; dbt: 0.0698s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb