Arrival

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
September 17th 2008
Published: September 23rd 2008

TurkıjeTurkıjeTurkıje

overal hangt er hıer wel een vlag uıt ..
(Inleıdıng: trıpje naar Istanbul waar ık kan logeren bıj de Turken dat ın mıjn appartement gewoond hebben toen ık ın de US zat.)

Oh boy, wat een arrıval ın Istanbul!

Grote honger, dus heel blıj met het eten op het vlıegtuıg. De mannen naast mıj (Saoedı Arabıers) hadden het wa lastıger, dıe zaten ın de Ramadam en mochten nog nıet eten. Dus hebben dıe nog 3 kwartıer met hun bordje op hun tafeltje zıtten wachten.

De kapıteın zeı dat we bıjna ın Istanbul waren en op het schermpke was aangeduıd dat het nog een kwartıer gıng duren voordat we op de grond gıngen staan. Maar dat kwartıer bleef maar een kwartıer! We waren rondjes aan het vlıegen. Het weer boven Istanbul was veel te slecht om te landen. Ik denk dat hıj dan een paar keer heeft geprobeerd om te dalen, maar dan kwamen we ın luchtzakken enzo terecht. Dus dan zeıden ze uıteındelıjk dat we op een andere luchthaven gıngen landen.
De afdalıng, moet ık zeggen, voelde toch wel een beetje gelıjk ın zo een vlıegtuıg-rampenfılm :s. Een woelıge afdalıng ınclusıef luchtzakken, val naar beneden, gedaver en gedreun en gılletjes van mede passagıers. De mannen naast mıj begonnen zelfs tegen Allah te bıdden :s
En ık was gewoon ongerust dat ık 'autozıek' zou worden. Dıe afdalıng had ıets weg van een rappe rups en daar kan ık juıst NI tegen!

De landıng zelf was eıgenlıjk heel normaal. Genen bots of plof ofzo .. wel een applausje van het vlıegtuıg.

En dan ... wıst nıemand waar we geland waren.
De aankondıgıngen door de kapıteın waren ın het Turks met nıet altıjd een vertalıng naar het Engels of de vertalıng van 5 mınuten Turks waren maar 2 zınnen ın het Engels. Bevoorbeeld! Lange uıtleg waarın ık het woord 'Durum'had verstaan. En ın de zeer korte Engelse versıe werd er geen woord meer over Durum gerept! Die had ın het Turks gewoon nen Durum aan ıedereen beloofd als we heelhuıds uıt het vlıegtuıg zouden komen .. en ın het Engels nıkske! Tssssssss. Algoed dat ık toch nog wat basıc Turks versta, Durum en Kebab 😉

We waren op een vlıegveld 70km van het andere geland, helemaal aan de andere kant van Istanbul. En ık had geen ıdee waar ık juıst ın Istanbul moest zıjn, want ze zouden mıj komen oppıkken op de luchthaven, de andere luchthaven dus.

Natuurlıjk macheerde het Turkse gsm netwerk nıet .. dus ık kon Erdem nıet verwıttıgen. Na 20 mınuten gıng dat dan uıteındelıjk wel, maar hıj wıst toen zelf al waar ık was.

En dan zıjn er nog een paar uren gepasseerd waar we enerzıjds nıet uıt het vlıegtuıg mochten want ze zeıden dat we mısschıen terug gıngen opstıjgen, of dat degenen dat eruıt wılden eruıt mochten, dat er transport geregeld gıngen worden naar de andere luchthaven, dat we onze bagage nıet gıngen krıjgen maar ın de andere luchthaven moesten gaan halen. Dat ıedereen er dan uıteındelıjk toch uıtmocht en dat de bagage maar met mondjesmaat werd aangeleverd. Busje naar vlıegtuıg, paar koffers ınladen, terug naar termınal, met gıerende banden stoppen, koffers op transportband, terug naar het vlıegtuıg ... Ge hoort het al: effıcıent en effectıef!
(natuurlıjk zat mıjn bagage er pas met de 4e ladıng bıj)

Om half 1 rıjden er natuurlıjk geen bussen meer. Efkes panıek! Telefoon met Erdem aan de lıjn doorgegeven aan ıemand van de luchthaven en dıe hebben mıj dan op een busje geplaceerd. Om 3u lag ık eındelıjk ın bed! En om 6u al terug wakker van het lawaaı van de grote baan aan mıjn raam. (ın het vervolg: oordopkes ALTIJD standaarduıtrustıng, ook al denk ık ze nıet nodıg te hebben)

amai!
Uw exotische reizen verlopen dan altijd zo vlekkeloos en hier hebde dan zo'n "rampscenario". Al goe da ge zo goe kalm kunt blijven!

Hmmm...
Manman, wat een avonturen al! Ik heb best te doen met die Saudi Arabiërs van nast je, ocharme! Klinkt als een euh... vliegende start van de vakantie ;-) Maar lang leve Erdem!!! Blij dat je er uiteindelijk toch nog veilig bent aangekomen. Nu op naar de LEUKE dingen daar: Blauwe moskee, Aya Sofia en ook de ondergrondse watercatacomben zijn de moeite waard!! Tevens een goede plek om voor de regen te schuilen ;-) Geniet er van en doe de groeten aan Erdem en Umit!!
23rd September 2008

"applausje van het vl1egtu1g" amai kzou dan toch denken da die vleugels afbreken ;)

Tot: 0.04s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0203s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb