Apamea og "Dead Cities"

Middle East » Syria » West » Hama
February 9th 2009
Published: March 2nd 2009

Dg 242.

Siden vi skulle paa heldagstur idag, maatte vi opp forholdsvis tidlig. Vi skulle kjore kl. 08.30, saa vi spiste frokost paa hotellet. Istedenfor guidet tur hadde vi leid sjaafor med bil - i regi fra hotellet. Det var fast pris paa bilen pr. dag, alt etter hvor langt man skulle kjore. Det var 2 tyske jenter som skulle dele bil med oss, saa vi betalte 1 600 SP. Til forskjell fra turen vi hadde faatt pris paa i Aleppo (6 000 SP) var dette en ganske god pris - selv om vi naa reiste uten guide. Mange av stedene vi skulle se var vanskelig aa komme til ved bruk av offentlig transport, saa vi synes losningen var bra.

Vaart forste stopp var citadel Qala'at Sheisar. Det var ikke mye vi fikk sett for de hadde stengt da vi var der. Vi kjorte videre et stykke for vi tok av fra hovedveien. Der, i bunnen av dalen som gaar mot Apamea, stoppet vi ved et mosaikkmuseum. Museet var et tidligere handelshus paa ruten mellom Mekka og Constantinopel (Istanbul), og kan dateres tilbake til det 18. aarhundre. Det var en stor gaardsplass i midten av bygget. Mosaikkene var i daarlig forfatning; dels paa grunn av tidligere vannskader, og dels paa grunn av manglende okonomi til restaurering (det er andre historiske steder som blir prioritert). Vi betalte 150 SP i inngangspenger (studenter trengte kun aa betale 5 SP hver - noe vi synes er et godt tiltak).

Etterpaa kjorte vi oppover dalen og til Apamea, og vi passerte store marker med pistasjetraer. Apamea er sett paa som en av hovedattraksjonene i Syria - sammen med bl.annet Palmyra (hvor vi har planer om aa besoke om 3 dager). Byen som en mindre versjon av Zenobias rosa sandsteinorkenby, dog Apamea var bygget i graa granittstein. Ruinene ligger 50 km fra Hama. Byen ble grunnlagt tidlig i det 3. aarhundre f.Kr av Seleucus I, en tidligere general fra Alexander den Stores haer. Apamea ble et viktig handelssted, og et av keiserens 4 hovedseter. I sin storhetstid huset byen 500 000 innbyggere.

Rett etter at vi hadde gaatt ut av bilen, begynte det aa regne litt. Det forste vi passerte var bymuren og den nordlige porten. Vi gikk langs den 2 km lange gaten gjennom byen, og saa ruinene av bl.a. flere templer, kirker, bad og hus. Soylene var et flott syn der de ruvet i det forholdsvis flate landskapet. Det kom en kar paa moped bort til oss - han ville selge “ekte”historiske mynter som skulle vaert funnet i omraadet. Liksom.

Da vi kom over til sorporten betalte vi inngangspenger (for faa turister til at de brydde seg med aa bemanne billettkontorene paa begge sider), 300 SP. Like ved veien ved sorporten venter sjaaforen paa oss, paa en liten kafe.

Vi kjorte videre fra Apamea til de dode byene (Dead Cities) Al-Bara og Serjilla. Den forste av de to byene var Al-Bara, som er den storste av de dode byene. Al-Bara blomstret opp fra det 4. aarhundre, og var et av de viktigste stedene for olje- og vinproduksjon i regionen. Slik byen staar idag er det ingen stier eller ruter mellom det som er verdt aa se - kirker, klostre, hus og gravplasser. Dette paa grunn av all vegetasjonen; busker som slynget seg overalt og masse oliventraer.

Den neste byen var Serjilla, som er den best bevarte av de dode byene. Selv om byen har vaert forlatt i nesten 15 aarhundrer, var byggene svaert fine - med lite mose og vegetasjon rundt. Vi gikk paa en bred sti
Bilen "vaar"Bilen "vaar"Bilen "vaar"

Pointiac Eight, 1952 modell.
mellom de ulike byggene, og det var fasinerende aa se hvor godt bevart, og hvor mye som var igjen av mange av disse husene. Det er usikkert paa hvorfor byen ble forlatt, men en teori er at handelsruten ble endret.

Fra Serjilla kjorte vi til mosaikkmuseet Al-Ma'arah (inngang 300 SP). Museet var i et Khan Murad Pasha-bygg fra det 16. aarhundre, og det viste flotte gulvmosaikker fra hovedsaklig det 5 og 6. aarhundre. Gulvmosaikkene kom opprinnelig fra viktige bygg og luksus privatboliger fra Bysantinske byer. Det var ogsaa utstilt krukker, mynter og andre historiske gjenstander. Museet var ikke helt ferdig da vi der, de holdt paa med siste “finpussen” - bl.a. aa sette opp gjerder for at folk ikke skulle gaa paa mosaikkene. Dessverre fikk vi ikke ta bilder i museet.

Etter dette museumsbesoket var vi mettet med inntrykk for dagen, og vi kjorte direkte tilbake til hotellet.

Mosaikk Mosaikk
Mosaikk

Fra 1. museumsbesok.
Mosaikk 2Mosaikk 2
Mosaikk 2

Fra 1. museumsbesok.

Tot: 0.106s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.0632s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb