Eilat


Advertisement
Israel's flag
Middle East » Israel
July 16th 2005
Published: July 25th 2005
Edit Blog Post

SalladSalladSallad

Har ar Salah ad-Din, alias Sallad. Mycket stilig, minsann :-)
VAD? tanker val ni som nu laser vilken stad det star som rubrik. Sedan delas det val mellan er som tanker "Ar hon trott och matt och skriver fel?" och er som tanker "Antligen, jag skiter val i Egypten, kom igen nu!"
(For er som anda vill se mer av Egypten, finns bilderna ett tag framover pa adressen http://www.kurage.nu/irene/ sa kan ni titta sjalva, men da utan beskrivande text.)

Jag ska borja med att be en och annan om ursakt for att jag inte sagt ngt om att vi faktuskt hela tiden planerat att aka till ISrael och Palestina, men det var mest for att nis kulle slippa oroa er. Det var ju ratt onodigt, visade det sig, eftersom det denna vecka varit ratt lugnt har, men i Egypten slangs det bomber ... sa haromdagen blev det snabb-sms hem till bade bror och hans fru for att meddela att vi absolut inte ar i Sharm el-sheikh ... for det ar vi inte.
Vi korsade gransen till Israel pa morgonen forra fredagen, 16/7. Var guidebok for Egypten felade sig inte, utan hade fel in i det sista, men denna gang at ratt hall: det ksotade inte 7 pund, utan 2 pund
Utsikt fran OlivbergetUtsikt fran OlivbergetUtsikt fran Olivberget

SAhar ser Jerusalem ut, aven om vi kom fram efter morkrets inbrott, sa detta ar fran dagen efter. Den syns pa hall, Klippmoskeen! Kung Hussein av Jordanien bekostade senaste forgyllningen ...
per pers, allts 3 svenska kornor att resa ut fran Egypten. Japp, de har en Utreseskatt! Knasbollar, man ska betala fora tt lamna landet, sa att folk stannar i det overbefolkade Egypten? Jaja, kunde jag arabiska skulle jag ifragasatta, men nu ar det som det ar.
Dock visade landet och befolkningen sig fran sin basta sida denna morgon, med det som ar kul med Egypten: folk ar verkligen glada att man trotsar bomber och granater och vagar aka dit for att gynna turismen! Gransvakterna var intresserade av min svenska bok (Mika Waltaris "Mikael Ludenfot", eftersom jag laste ut hans "Sinhue, egyptiern" for lange sedan), iofs for att kolla sa det inte var porr, for man far inte fora in porr i Israel :-D men aven for skojs skull, de skrattade och var allmant nojda.
Vi kom till israeliska granskontrollen samtidigt med en buss polska turister, och det var val bra att hamna med folk som har vana pa att sta i ko (sedan brodkoerna under Sovjettiden), sa stamningen var bra. Vi var lite nervosa efter att ha fatt ett mail fran en tjej som blivit kvar i just denna granskontroll i 6 timmar haromdagen, men jag sag sa turistig ut som jag kunde, tittade mig glatt omkring pa alla affischer med hebreisk text och forsokte lasa de polska passen etc.
Vi blev nastan besvikna: nagra fragor om vart vi skulle och varfor (Jerusalem, Eilat och Tel aviv, for turism? Kanske till Betlehem, eftersom det ar sa omnamnt i bibeln?), noggrann kontroll av min ryggsack efter ... KNARK! (att jag inte skrattade pa mig, jag ska traffa palestinier och de letar efter knark ...), medan jag stod och sag lugnt intresserad ut, och sedan, las och hapna, hjalpte mig knarkkontrollanten med att packa ihop vaskan igen! Det har banne mig aldrig hant forr, att de hjalper en med det. Na, efter nagra fragor om huruvida jag varit forr i Israel (den fragan fick inte Klas, som tur var) och var vi skulle bo (Det finns ett vandrarhem som heter Swedish hostel, vi tankte kolla med dem ...) sa var vi igenom efter max en timme, inkl. polska bussgruppen. Det ar fan minst lika bra som Polen sjalvt fore EU-intradet!Men en hel manads visum fick vi, i alla fall.

Sa vid 8-snaret kunde vi ga ner till strandkanten och bada fotterna i Roda havet! Det kandes mycket bra, ska jag saga.
Dessvarre var det ju lordag, d.v.s. helgdag i Israel, sa busarna gick inte forran 1,5 timme senare. Vi tankte ju ta det lugnt i Eilat, denna omtalade badort, en dag, sa till slut nedlat vi oss till en dyr taxi. Israel ar MYCKET dyrare an Egypten, kan meddelas, a andra sidan ar det som hemma pa det viset att de varken ar hjalpsamma eller ber om pengar. Jag vill narmast pasta att vi ar bra mkt mer hjalpsamma i Svedala, faktiskt.

Val framme gar vi till stranden for att inspektera. Fy tusan. Hoga hotell, en knokad strand och en massa smasten ... men svalt var det, vilket inte var fel.
Efter en stund orkar vi inte mer kramarstrand, och borjar ga uppat busstatio9nen, men da inser vi att det har haller pa att bli jobbigt. Det ar varmt. Javligt varmt. Det blaser, men det ar okenvindar fran Sinai, sa de ar ju fan lika varma som allt annat. Snabbt beslutar vi att ta en buss tidigare, om det gar. Japp, det gar att andra, aven om de vill att vi betalar cash och sedan ska de satta in pengarna for den isntallda resan ... vilket upplysningsvis de inte gjort an, miffon. Ska ringa dem. Bestall inte med israeliska bussbolaget Egged, eller om ni bestaller, strula inte ...
Vi slapar oss till skugga under nagra palmer, och genomlider dagen. Nar vi blir hungriga, hittar vi en oppen pizzeria (lordag, som sagt) och tar en glass till efterratt. En glass med mer fargamnen har jag aldrig sett, och den skulle knappast bli tillaten i Sverige, om inte annat for att den som ater den kan skramma hastar i sken :-)
Sa kl 16.30 kan vi lamna denna vansinnesort, med enbart fula hus i hela sta'n, bara fulhotell langs stranden och en varme fran helvetet ... eller iaf fran Sinai. Att busstationen frekventeras av unga spolingar med automatvapen gor inte vistelsen trevligare, nar man ser killar och tjejer som man i ovrigt inte skulle kopa ut till med feta gevar over axeln blir man lite morkradd. Vi ar dock langt fran Palestina, sa det ar ju lugnt so far.
Bussen ar sval och skon, busschaufforen har nastan bra musiksmak och vi kor ivag. Landskapet ar banne mig bara oken. Det ar verkligen inte meningen att folk ska bo har, tycker jag nar jag tittar ut, men anda har folk bott har i tusentals ar. Kanske var det mer trad pa Jesu tid, det hoppas jag verkligen.
Efter ett par timmar stannar vi, pa en trakig mack, dar jag kan konstatera att bensinpriset verkligen inte ar vardigt ett grannland till oljesheikernas stater : 11 kronor litern!
Bussen kor vidare, men stannar igen efter en timme, av ngn anledning, men det ar sista stoppet, forsakrar chaufforen. Var ar vi nu? Jo, vid ett spa vid Doda havet!! Vi har alltsa borjat dagen med att bada fotterna i Roda havet och nu kan vi bada fotterna i Doda havet! Vi gar och gor det, och jag kan inte halla mig ifran att sticka ner fingret i vattnet och sedan slicka pa det ... TVI! det ar inte ens salt, det ar dodligt, narmast! Man kanner liksom inte att det ar salt det ar, for det ar sa starkt! Varmt ar vattnet ocksa, gissningsvis 30 grader! Men mina fotter gillar det, efter en vecka med skavsar i Kairensk skitighet sa trivs de med att bli rena och saltade. EFter avduschning kliver vi pa och aker vidare mot Jerusalem.
Japp, vi ska till Jerusalem, det kanns ratt flippat.

Advertisement



Tot: 0.097s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0349s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb