Dag 8: Wandeling Papa Westray

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Orkney Islands » Orkney
July 23rd 2018
Published: August 12th 2018

Vanochtend konden we een beetje rustig aan doen, want de eerste ferry naar Papa Westray vertrok pas om 09:45. Het was ongeveer 20 minuutjes lopen vanaf het hotel, en onderweg hebben we nog wat boodschapjes gedaan. Eenmaal bij de pier zagen we geen enkel bord of andere indicatie dat er een ferry vertrok, maar we hadden hem gelukkig wel snel gevonden. Er ligt hier ook een zeilboot van 3 Nederlandse gasten die een wereldreis aan het maken zijn, een van hen en zijn ouders (zijn op bezoek) gingen ook met de ferry naar Papa Westray vandaag, daar hebben we een kort praatje mee gemaakt. Ze vertelden dat ze zaterdag orka's, dolfijnen en walvissen rond het eiland hadden gezien, dus met een beetje geluk zouden we die vandaag ook kunnen spotten (ik vertel het maar alvast, dat is natuurlijk weer niet gelukt).

Bij aankomst was het windstil en mistig, maar al snel begon het een beetje te waaien en te regenen. Gelukkig was de regen snel voorbij en hebben we de rest van de dag zon gehad (vergeten in te smeren, verbrande koppies!) Dit was een wandeling van 13 kilometer en bijna geen hoogteverschil, dus het was goed te doen. Het eiland op zich was niet zo spannend qua omgeving, maar we hebben wel het oudste woonhuis van Europa bezocht (+- 5000 jaar). Deze was tot een paar jaar geleden onontdekt omdat hij onder het zand lag, maar bij een storm is hij opeens weer bovengekomen.

We moesten voor deze wandeling ook door een aantal koeienkuddes, die stieren zijn toch altijd wel indrukwekkend om langs te lopen (van de kalfjes wil je trouwens ook geen kopbonkjes hebben). Ik heb de hele wandeling de zee afgespeurd naar walvissen, maar helaas dus geen succes. Wat het wel een beetje goedmaakte is dat we tegen het einde langs een groepje zonnende en zwemmende zeehonden kwamen, dat was leuk om te zien. En ze maakten heel veel herrie naar elkaar (ik hoorde het geluid al voor we de zeehonden zagen, maar kon het toen niet thuisbrengen).

Om een uur of 3 waren we terug bij de pier, maar helaas ging de eerstvolgende ferry pas om iets voor 5 terug, dus we moesten ons nog even vermaken. Nu was daar echt absoluut niets in de omgeving te doen en we hadden ook geen internetverbinding, maar er was gelukkig wel een wachthuisje met een wc en een soort informatiemap over het eiland, dus die kennen we nu uit ons hoofd. Morgen een rustdagje, wss gaan we het kasteel hier in de buurt bezoeken. Daarna alweer naar onze laatste locatie; Stromness.

Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 54; dbt: 0.0266s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb