Dag 4: Fietstocht rond Rousay

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Orkney Islands » Orkney
July 19th 2018
Published: August 12th 2018

Dag 4 alweer! Nog steeds prachtig weer, blauwe lucht, geen wind en geen regen, max temp iets onder de 20 graden. Zelfs de lokale bevolking is verbaasd.

Vandaag stond de eerste fietstocht op het programma. Na het ontbijt werden we door een medewerker van het hotel naar een boerderij even verderop gebracht, waar we de fietsen konden huren. De eigenaar vroeg aan ons of we ook helmen wilden hebben, waarop we "nee" zeiden, en toen zei ze: "ahh, you're Dutch!" (locals zien we hier trouwens ook niet met helmen). De fietstocht ging over de rondweg (en tevens enige weg) rond het hele eiland, dus er kon weinig fout gaan. Hij was maar 24 km, maar werd wat zwaarder omdat we veel moesten stijgen (soms hebben we valsgespeeld en zijn we gaan lopen). Voordeel is dat daarna ook een daling komt, dus dat was wel leuk (en heel snel!).

Na ongeveer een half uurtje kwamen we weer bij een cairn aan, de grootste die we tot nu toe hebben gezien (we hadden begrepen dat de eerste cairn die we bezocht hadden een van de grootste was, maar die we op dit eiland hebben gezien waren bijna allemaal groter, dus waarschijnlijk was die eerste de grootste van South Ronaldsay (het eiland) en niet van de hele Orkney's. Voordat we bij de cairn aankwamen moesten we nog een stijl stuk richting de kust naar beneden lopen, en vlak aan het water staat de cairn. Om de cairn heen was een loods gebouwd om hem te beschermen. Je kon er ook niet in, maar wel via een loopbrug overheen lopen. Vlak naast de loods stonden ook de resten van een toren van tussen de 2300 en 1900 jaar oud, wat ook heel indrukwekkend was. Een kilometer verderop waren er ook nog wat opgravingen, maar daar zijn we niet meer naartoe gegaan omdat we nog de hele fietstocht voor ons hadden.

De fietstocht bood ons prachtige uitzichten. Ongeveer op 3/4 van de fietstocht stond eigenlijk ook een optioneel wandelingetje van 4 km op de planning, maar we hebben besloten om die over te slaan. We konden vanaf een hoger gelegen punt over het gebied van de wandeling heenkijken, en eigenlijk was dat alleen maar een grasheuvel waar je omheen liep, dus dat leek ons niet veel toegevoegde waarde te hebben. In plaats daarvan besloten we de twee cairns die we gisteren overgeslagen hebben alsnog te bezoeken.

Ook kwamen we hier langs de enige winkel op het hele eiland, wat niet meer dan een klein buurtsupertje was. Hier hebben we wat lunch en eten gekocht en genuttigd. Toen begon het laatste deel van de fietstocht alweer, om 15:15 waren we weer terug bij de fietshuur. Vanaf daar zijn we teruggelopen naar het hotel, en onderweg hebben we dus nog die twee cairns van gisteren bezocht.

Vandaag alweer het laatste nachtje op Rousay, morgenochtend nemen we de ferry en bus terug naar Kirkwall. Daar hebben we twee rustdagen (denk niet dat ik daar verslagen over ga schrijven, verwacht niet dat er veel spannends gebeurt) voordat we verdergaan naar Westray.

(de tracker heb ik trouwens pas aangezet bij het hotel (we werden met de auto afgezet bij de fietsverhuur, en de fietsroute liep toen weer terug langs het hotel, en toen kwam ik erachter dat ik de tracker vergeten was), en heb ik ook aan laten staan tot we weer terug bij het hotel waren. We hebben dus gelopen en gefietst in dezelfde route, dus de gemiddelde snelheden zijn een beetje apart).

Tot: 0.068s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 53; dbt: 0.0386s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb