London Walk - Chinatown - Chiński Nowy Rok 2015


Advertisement
United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Greater London
February 22nd 2015
Published: February 22nd 2015
Edit Blog Post

Chinatown - Chinski Nowy Rok 2015



Obudziłam się dzisiaj o 6.00 rano. Wcale się nie zdziwiłam, przecież mam wolny dzień! Nawet się ucieszyłam, co prawda budzik miałam nastawiony na 7 bo w planach miałam dzisiaj pojechać do Londynu na obchody Chińskiego Nowego Roku. Zerknęłam przez moje dachowe okno i niewiele zobaczyłam, jako że jeszcze było zbyt ciemno. Sprawdziłam pogodę na komórce. Prognoza była dobra bo do ok. 15-ej będzie ładnie a później ma zacząć padać deszcz. Uznałam, że to powinno być wystarczająco dużo czasu. Ubrałam się ciepło, gdyż na dworzu było minus 2 a czuć było jakby było minus 6! Pojechałam pociągiem o 8.20 tak aby tam być w miarę wcześnie i znaleźć sobie dobre miejsce do oglądania. Byłam tam godzinę wcześniej przed planowanym rozpoczęciem parady więc nieźle wymarzłam, ale przynajmniej znalazłam jako takie miejsce do zrobienia paru zdjec. Ludzi bylo ogromnie dużo więc nie było łatwo zrobić ciekawe zdjecia:-(



Swięto Chińskiego Nowego Roku rozpoczyna się zawsze od wielkiej parady. W tym roku zaczęła się ona od Trafalgar Square i skończyła się na Shaftesbury Avenue. Na Trafalgar Square była główna część rozrywkowa, ale praktycznie było niemożliwością by coś zobaczyć. Po zakończonej paradzie odbywały się tańce lwów w Chinatown. Oczywiście nie zabrakło kramów z chińska żywnością i różnymi pamiątkami. Tłok był niesamowity. Poruszaliśmy się w tempie ślimaczym pomimo tego, że służby porządkowe pilnowały by odbywał się tam ruch jednostronny. Było to niesamowicie męczące. W momencie kiedy zaczęło kropić po 14-ej postanowiłam, że to będzie koniec mojego świętowania chińskiego nowego roku. Chcę jeszcze dodać, że pomimo tego że uwielbiam chińskie jedzenie dzisiaj kupiłam sobie tylko bum z kurczakiem. To jest odpowiednik naszej dużej kluski na parze wypełnionej mięsem mielonym z kurczaka i przyprawami. Było to smaczne i syte:-)



„Chiński Nowy Rok zwany jest również Świętem Wiosny. Od najdawniejszych czasów jest najważniejszym świętem publicznym i prywatnym w Chinach, przypadającym między końcem stycznia a końcem lutego. Zapożyczyły je również zamieszkujące w Chinach mniejszości narodowe. Ostateczny kształt Święta Wiosny ukształtował się na początku naszej ery w wyniku złączenia się kilku świąt. Tradycyjnie trwa ono piętnaście dni i kończy się Świętem Latarni. Do dziś pozostało najważniejszym świętem, pomimo wprowadzenia w 1912 roku w Chinach kalendarza gregorianskiego. Pierwsze 3 dni Chińskiego Nowego Roku są dniami wolnymi od pracy.



Przygotowania do Święta Wiosny rozpoczynają się już na początku ostatniego miesiąca starego roku. W ósmy dzień tego miesiąca cała rodzina przystępuje do generalnych porządków w domu, celem wygnania zeń złych duchów. Tego dnia spożywa się tradycyjnie słodką zupę ryżową zwaną laba. 23 dnia ostatniego miesiąca roku uroczyście żegna się domowego boga kuchni. Wieczorem urządzana jest suta wieczerza złożona ze słodkich dań, a usta posążku boga kuchni smaruje się miodem. Następnego dnia rozpoczynają się właściwe przygotowania do święta – zakupy, przygotowywanie prezentów a także oklejanie drzwi wejściowych obrazkami noworocznymi nianhua. W dobrym zwyczaju jest oddać w tych dniach długi.



Najważniejszym dniem jest wigilia Nowego Roku. Od rana cała rodzina bierze udział w przygotowywaniu posiłków. Głównym daniem są pierożki jiaozi. W przeciwieństwie do Europejczyków Chińczycy spędzają Nowy Rok w domu i w gronie rodzinnym. W tym dniu wręcza się sobie nawzajem prezenty. Zazwyczaj są to świeże owoce, owoce w cukrze, ciastka, cukierki lub koperty z pieniędzmi. O zmroku na ulicach odbywają się pokazy sztucznych ogni i wybuchy petard. Następnie tradycyjnie składa się ofiarę na domowym ołtarzyku poświęconym przodkom i zasiada do wspólnej wieczerzy, do której tradycyjnie spożywa się grzane wino lub wódkę. Rodzina spędza czas przy stole do rana, rozmawiając i grając w różne gry.



O świcie Nowego Roku gospodarz domu zdejmuje znad drzwi obrazki nianhua. W tym dniu ponownie składa się ofiary przodkom, a następnie odbywa się wspólne świętowanie na ulicach miasta, gdzie w towarzystwie muzyki i eksplozji petard oraz fajerwerków odbywają się tradycyjne tańce lwów. Kulminacyjnym elementem świętowania jest korowód kilkudziesięciu osób niosących wyobrażenie smoka. Zabawy uliczne trwają do późnych godzin nocnych.” (cyt: wiki)


Additional photos below
Photos: 34, Displayed: 25


Advertisement



Tot: 0.267s; Tpl: 0.022s; cc: 14; qc: 34; dbt: 0.1158s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb